wat allemaal te vervangen bij upgrade 9-speed naar 10-speed?
Hallo,
Nieuw hier op dit forum.
Ik ben een recreatieve fietser die 2x jaar aan een wedstrijd meedoet.
Mijn fiets is een 20jaar oude fiets Aluminium light met carbon voorvork en 9-speed campagnolo groep erop.
De achter derailleur loopt sinds lang niet meer soepel (versnellingen verspringen) en ik heb deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd maar na plaatsing blijkt deze nog minder goed te werken nu.
Mijn vraag was als ik een 10-speed derailleur zou plaatsen en nieuwe voorderailleur, shifters en cassette moet ik dan ook de trapas en de grote tandwielen vervangen? Ik heb 53/39 nu en dat vind ik prima dus ik vraag me af of die bij een 10speed behouden zouden kunnen blijven. Alvast bedankt.
Nieuw hier op dit forum.
Ik ben een recreatieve fietser die 2x jaar aan een wedstrijd meedoet.
Mijn fiets is een 20jaar oude fiets Aluminium light met carbon voorvork en 9-speed campagnolo groep erop.
De achter derailleur loopt sinds lang niet meer soepel (versnellingen verspringen) en ik heb deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd maar na plaatsing blijkt deze nog minder goed te werken nu.
Mijn vraag was als ik een 10-speed derailleur zou plaatsen en nieuwe voorderailleur, shifters en cassette moet ik dan ook de trapas en de grote tandwielen vervangen? Ik heb 53/39 nu en dat vind ik prima dus ik vraag me af of die bij een 10speed behouden zouden kunnen blijven. Alvast bedankt.
Met verspringen bedoelde ik meer dat de ketting verspringt van het ene tandwiel naar het andere achteraan. Dus krijg de achterderailleur blijkbaar niet meer goed afgesteld of functioneert niet meer goed. Die derailleurkabel had ik ook vervangen maar komt altijd een beetje los na een 50-60km. Nochtans zit die heel goed aangespannen. Goed om te weten dat je ook een 10-speed mag gebruiken op een 9-speed. Dan kan ik 2dehands misschien iets vinden.
Bij Campagnolo 9 speed is er rond 2001 een wijziging doorgevoerd bij de kabeltrek van de shifters en geometrie van de derailleur.
Een foto van die derailleur geeft uitsluitsel of die zonder meer te vervangen is door een recentere 10 speed derailleur.
Een foto van die derailleur geeft uitsluitsel of die zonder meer te vervangen is door een recentere 10 speed derailleur.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Hierbij een foto van de derailleur. Deze doet echt raar en beweegt niet meer soepel van L naar H en terug. Op het kleinste voorblad schakelt hij zelfs helemaal niet meer achteraan. Kan ik deze vervangen door de Veloce 10speed zonder dat ik andere zaken moet gaan vervangen zoals shifters voorderailleur, enz...
Dat is het oude model 9 speed , dat een iets andere geometrie heeft als de nieuwere.
Officieel zijn de latere 9 en 10 speed derailleurs niet compatibel met je shifters.
Het verschil is echter niet groot en er zijn wel berichten van mensen die het toch geprobeerd hebben en dat het redelijk tot goed werkt.
De shifters , zijn dat die met de puntige rubbers?
Weet je zeker dat de kabel goed gangbaar is , daar ligt het nogal eens aan, zo te zien is het geen nieuwe kabel.....
Je zou een wat recentere derailleur kunnen proberen als je die voordelig op de kop kan tikken., met goed afstellen kan je een zekere afwijking vaak wel compenseren.
Ik heb jaren op de winterfiets Shimano cassettes gebruikt en dat gaf per shift 0,2 mm afwijking en dat werkte eigenlijk best goed.
Officieel zijn de latere 9 en 10 speed derailleurs niet compatibel met je shifters.
Het verschil is echter niet groot en er zijn wel berichten van mensen die het toch geprobeerd hebben en dat het redelijk tot goed werkt.
De shifters , zijn dat die met de puntige rubbers?
Weet je zeker dat de kabel goed gangbaar is , daar ligt het nogal eens aan, zo te zien is het geen nieuwe kabel.....
Je zou een wat recentere derailleur kunnen proberen als je die voordelig op de kop kan tikken., met goed afstellen kan je een zekere afwijking vaak wel compenseren.
Ik heb jaren op de winterfiets Shimano cassettes gebruikt en dat gaf per shift 0,2 mm afwijking en dat werkte eigenlijk best goed.
Herhaal dit niet onnodig
De volledige groepset is van Daytona. Iets minder bekende groepset. Ik ben die 2dehands nog nergens tegengekomen ook. Ik heb nu de 10speed veloce derailleur besteld op mantel. Hopelijk kan ik er iets mee. De kabel is weldegelijk nieuw maar heb deze nu ondertussen al 20x los en terug vastgezet tijdens het afregelen. Het probleem ligt natuurlijk bij de derailleur maar nu is de kabel ook aan het slijten. Ik heb alvast een nieuwe binnenkabel besteld.
Best kans dat het gaat werken met de nieuwe 10 speed derailleur...
Afstellen in het midden van de cassette, dan heb je verderop de kleinste afwijkingen.
Daytona werd later de Centaur wegens een patent op de naam of zoiets.
Afstellen in het midden van de cassette, dan heb je verderop de kleinste afwijkingen.
Daytona werd later de Centaur wegens een patent op de naam of zoiets.
Herhaal dit niet onnodig
Ah zo bedankt voor de info en tips. Hopelijk krijg ik het allemaal afgeregeld. Heb toch maar shifters besteld van veloce ook. Wil niet lang meer verder sukkelen en wil nog een tijdje blijven rijden dus is nog de moeite om te veranderen.
-
- Forum-lid
Kun je een 10 speed op een freehub van 9 speed zetten zo?
-
- Forum-lid
Cool! Is dat ook zo voor andere bodys? Ik heb een oude veldrijfiets met 9-speed. Bontrager wielen en deze hub: https://www.tritoncycles.co.uk/componen ... ined-p6258
Kan ik daar ook zo 10 speed van maken?
Kan ik daar ook zo 10 speed van maken?