Ultegra of 105
omdat ik eind van het jaar naar de bergen ga om te fietsen wil ik mijn 10speed ultegra 6700 graag upgraden ik moet namelijk zoizo een nieuwe casette en achter deralieur hebben
dan is de overstap naar een nieuwe 11 speed al weer een stuk kleiner
nu twijfel ik tussen de Shimano 105 R7000 of ultegra R8000
heeft een R8000 behalve gewicht meer voordelen dan dan de R7000?
dan is de overstap naar een nieuwe 11 speed al weer een stuk kleiner
nu twijfel ik tussen de Shimano 105 R7000 of ultegra R8000
heeft een R8000 behalve gewicht meer voordelen dan dan de R7000?
Volgens mij is de algehele consensus inmiddels dat je qua prijs/kwaliteit gek bent als je niet voor de 105 groep gaat.
Ultegra zal een hogere restwaarde houden bij verkoop.
Andere zaken zitten tussen de oren. Gewichtsverschil minimaal. Looks bijna hetzelfde. In sommige fietsclubs doe je niet meer mee als je niet (minimaal) Ultegra rijdt.....
Ultegra zal een hogere restwaarde houden bij verkoop.
Andere zaken zitten tussen de oren. Gewichtsverschil minimaal. Looks bijna hetzelfde. In sommige fietsclubs doe je niet meer mee als je niet (minimaal) Ultegra rijdt.....
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
Ik snap uberhaupt niet waarom Shimano de mechanische Ultegra groep nog verkoopt, maar als ik zo om me heen kijk dan wordt het wel duidelijk (€€€).
Qua functionaliteit identiek. Je betaald alleen €200-300 meer voor dat lelijke grijs i.p.v. simpel zwart. Ook zal het geheel een paar gram lichter zijn, maar dat is verwaarloosbaar. Wil je een stap omhoog van 105 dan moet je de mechanische Dura Ace nemen of Ultegra Di2.
Qua functionaliteit identiek. Je betaald alleen €200-300 meer voor dat lelijke grijs i.p.v. simpel zwart. Ook zal het geheel een paar gram lichter zijn, maar dat is verwaarloosbaar. Wil je een stap omhoog van 105 dan moet je de mechanische Dura Ace nemen of Ultegra Di2.
Verschil in gebruik tussen 10 en 11 speed is m.i. verwaarloosbaar.
11 speed wel meer derrie herrie zoals beschreven in een ander topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297
-
- Forum-lid HC
+1patrickvb schreef: ↑18 jun 2020 14:50Verschil in gebruik tussen 10 en 11 speed is m.i. verwaarloosbaar.
11 speed wel meer derrie herrie zoals beschreven in een ander topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297
Heb al mijn 3 fietsen inmiddels op 11 speed, maar qua onderhoudsvriendelijkheid kun je beter op 10s blijven. Met een beetje aandacht is 11s ook prima draaiende te houden, maar het is veel gevoelliger voor opgerekte kabels en een scheef achterpad.
Als er nu weer een moderne niveau Dura Ace 10 speed groep uitkwam dan zou ik die kopen.
Je huidige derailleur kan sowieso een 12-30 cassette aan, en met een beetje beleid waarschijnlijk ook wel een 11-32. Ben je voor een paar tientjes klaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
Dat is ook wat ik gedaan heb afgelopen winter. Het onderhoudsarme fit and forget was toch wel de #1 reden om elektronisch te gaan. Kabels vervangen is best een leuk klusje op een regenachtige dag, maar merk dat ik er steeds minder zin/tijd voor had.
Daarnaast heeft elektronisch schakelen wel meer voordelen, maar daar is een recent ander topic voor.
Heb bij mijn huidige fiets overigens al vaker het achterpad recht moeten zetten dan de 2 fietsen die ik in de 10 jaren hiervoor had. Niet direct de schuld van 11s groepen, maar je loopt er wel sneller tegenaan.