Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hybride Stevens VS Merida

bijdij
Forum-lid

bijdij 29 mei 2010 17:51

Hallo

ik wil als beginnend fietser een hybride gaan kopen. Ik wil niet meer dan 1000e in totaal uitgeven (incl helm broek etc). Ik liep voorheen halve marathons maar wegens blessureleed is dat niet meer mogelijk. Om toch mijn gewicht op peil te houden en toch een aantal keren in de week mezelf in het zweet jagen wil ik gaan fietsen.
Nu heb ik al wat rond gekeken en twijfel ik eigenlijk nog tussen twee fietsen en dan wel de Stevens X6 X cross, http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... ent#inhalt

En de Merida Crossway TFS 400-D http://www2.merida-bikes.com/en_INT/Bikes.Detail.146

Kan iemand mij advies geven??? Suggesties zijn altijd welkom.

Mvgr Marco

laulau
Forum-lid

laulau 30 mei 2010 12:00

De fietsen liggen op afmontage dicht bij elkaar, behalve dat de Merida schijven heeft waar de Stevens V-brakes heeft hoewel dat voor asfalt rijden (ik ga er even vanuit dat je dat gaat doen) niet echt veel uitmaakt.

Persoonlijk vind ik de Stevens net wat mooier. Doorslag moet het proefrijden geven dus zoek een dealer op en ga eens rijden op de fietsen.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

bijdij
Forum-lid

bijdij 30 mei 2010 12:16

Laulau schreef:De fietsen liggen op afmontage dicht bij elkaar, behalve dat de Merida schijven heeft waar de Stevens V-brakes heeft hoewel dat voor asfalt rijden (ik ga er even vanuit dat je dat gaat doen) niet echt veel uitmaakt.

Persoonlijk vind ik de Stevens net wat mooier. Doorslag moet het proefrijden geven dus zoek een dealer op en ga eens rijden op de fietsen.

Het is voor mij de eerste fiets die ik ga kopen dus zal af en toe wel een iets wat domme vraag stellen, maar wat is het voordeel van schijfremmen ten opzichte van V brakes.

laulau
Forum-lid

laulau 30 mei 2010 12:27

bijdij schreef:Het is voor mij de eerste fiets die ik ga kopen dus zal af en toe wel een iets wat domme vraag stellen, maar wat is het voordeel van schijfremmen ten opzichte van V brakes.

Geen probleem, daar is het forum voor!

Schijfremmen zijn beter te doseren en bieden ook meer stopkracht dan V-brakes. Daar staat tegenover dat schijfremmen onderhoudsgevoeliger zijn en duurder in het gebruik, een setje nieuwe blokjes kost je voor de Hayes Stroker 23,95. Vervolgens goed inremmen anders sta je weer in de winkel 23,95 af te rekenen!
Schijven hebben ook nogal eens de vervelende eigenschap aan te lopen.

Goede V-brakes zijn onderhoudsarm, bieden meer dan genoeg stopkracht en zijn bovendien een stuk goedkoper in het gebruik.

Een mooie tussenvorm van beiden zijn Magura HS33 hydraulische velgremmen. Erg goed doseerbaar, onderhoudsarm en vriendelijk voor de portemonnee.
Cube AMS Comp 2010

bijdij
Forum-lid

bijdij 30 mei 2010 14:03

Laulau schreef:
bijdij schreef:Het is voor mij de eerste fiets die ik ga kopen dus zal af en toe wel een iets wat domme vraag stellen, maar wat is het voordeel van schijfremmen ten opzichte van V brakes.

Geen probleem, daar is het forum voor!

Schijfremmen zijn beter te doseren en bieden ook meer stopkracht dan V-brakes. Daar staat tegenover dat schijfremmen onderhoudsgevoeliger zijn en duurder in het gebruik, een setje nieuwe blokjes kost je voor de Hayes Stroker 23,95. Vervolgens goed inremmen anders sta je weer in de winkel 23,95 af te rekenen!
Schijven hebben ook nogal eens de vervelende eigenschap aan te lopen.

Goede V-brakes zijn onderhoudsarm, bieden meer dan genoeg stopkracht en zijn bovendien een stuk goedkoper in het gebruik.

Een mooie tussenvorm van beiden zijn Magura HS33 hydraulische velgremmen. Erg goed doseerbaar, onderhoudsarm en vriendelijk voor de portemonnee.

En wat de fietsen aangaat wel een verstandige keus, of het je andere suggesties wat merk en type aangaat.

laulau
Forum-lid

laulau 30 mei 2010 14:35

Er is een hoop te koop in deze prijsklasse. Kijk maar eens op Bike2Build

Ik vind persoonlijk de Cube modellen mooi en netjes afgemonteerd, maar de Trek FX fietsen zijn ook zeker niet verkeerd.

Onder de streep kun je wat modellen tegen elkaar afwegen op prijs-kwaliteit, waarbij zaken als voorvork en wielen belangrijk zijn (duur om achteraf op te waarderen), daarna proefrijden en als laatste overweging pas het uiterlijk.
Cube AMS Comp 2010

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 11 jun 2010 07:15

hopelijk heb je genoeg aan bovenstaande adviezen, ja kan letten op de wielmaat: 26 inch geeft straks meer bandenkeus voor het geval je eens iets anders wil
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie