Heb een nieuw frame gekocht met het idee om de onderdelen van mijn oude racefiets naar het nieuwe frame over te zetten.
Afgelopen weekend aan geklust en alles lijkt op zijn plek te zitten, maar bij het testrondje blijkt dat de voorderailleur (op het buitenblad) tegen de crank aanloopt (op de montagestandaard bij het afstellen heb ik dit niet doorgehad dus het gaat om enkele mm's).
Ik twijfel zelf waar het door komt:
- of het afstellen van de voorderailleur (ketting spoort wel mooi)
- of dat er misschien een spacer bij het bottom bracket geplaatst moet worden. Bij mijn vorige fiets had ik een BSA (SM-BBR60) bottombracket en bij de nieuwe afstelling is dit een Press Fit (SM-BB72-41b)
- of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?
Het gaat om de Shimano 105 R7000 groepset (voorbladen 52-36)
Hieronder ook een foto, zal vanavond proberen om nog wat duidelijkere foto's te plaatsen.
Alvast bedankt voor hulp
Voorderailleur loopt tegen crank
5mm werkt ook nog goed.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Misschien heb je hier iets aan.joep01 schreef: ↑29 jun 2020 09:48 ..........blijkt dat de voorderailleur (op het buitenblad) tegen de crank aanloopt (op de montagestandaard bij het afstellen heb ik dit niet doorgehad dus het gaat om enkele mm's).
Ik twijfel zelf waar het door komt:
- of het afstellen van de voorderailleur (ketting spoort wel mooi)
..............
Voorderailleur
- Bij het afstellen van de voorderailleur is het van belang dat de hoogte juist is. Controleer dit dus eerst van te voren.
- Ook de voorderailleur beschikt over twee kleine stelschroefjes op de derailleur. Deze schroefjes hebben dezelfde aanduiding als op de achterderailleur ‘H’ (van high) en ‘L’ (van low). Let op! De buitenkant van het voorderailleur moet evenwijdig lopen met het grote blad.
- Zet de ketting op het kleine voorblad en het grootste achtertandwiel. Stel het L-schroefje zo af dat de voorderailleur 1mm van de ketting staat. Wanneer de ketting tegen de kooi aan de binnenkant komt moet je de stelschroef linksom draaien zodat de derailleur iets naar binnen gaat. Valt de ketting tussen het frame en het crankstel dan moet de stelschroef uitgedraaid worden (rechtsom) zodat de derailleur naar buiten komt.
- Schakel nu naar het grote tandwiel voor en naar de kleinste achter. Stel met de H-schroef de derailleur naar binnen tot deze 1 mm van het kettingblad staat. Bij linksom draaien van de stelschroef gaat de derailleur naar buiten, waardoor de ketting niet meer tegen de kooi aan komt.
- Zo zal de ketting er nooit af kunnen vallen en loopt je derailleur vrij.
Bron: Futurum
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Bedankt, ga vanavond eens proberen om de derailleur hoger te zetten.
Had met handleiding van shimano 1-3 mm gelezen en dacht als er maar iets tussenzit is het allicht meer dan 1mm, maar dat zou het wel eens kunnen oplossen. Hopelijk nog genoeg ruimte over met mijn binnenkabel.
Had met handleiding van shimano 1-3 mm gelezen en dacht als er maar iets tussenzit is het allicht meer dan 1mm, maar dat zou het wel eens kunnen oplossen. Hopelijk nog genoeg ruimte over met mijn binnenkabel.