Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

thermoplastische / 3D zolen

kiter
Forum-lid

kiter 16 jul 2020 18:39

Beste mede fietsers,

Op lange afstanden krijg ik regelmatig wat last van mijn voeten.
Ik heb al extra brede wielrenschoenen, en wil daarom kijken naar andere inleg zolen.

Nu lees ik over thermoplastische en 3D zolen.
Werkt dit echt beter dan "normale" zolen of is het weer een marketing verhaal 😇

En bij wie zouden jullie dit laten doen (inclusief afstellen van de plaatjes)

sge
Forum-lid

sge 16 jul 2020 20:06

Ik vind hem mooi, iets met een dergelijke naam dat geen marketing dingetje is. Kijk eerst naar de oorsprong van de "last van de voeten" en ga dan verder, ik ken overigens geen zooltjes die niet 3 dimensionaal zijn (buiten foto's om) en heel veel kunststoffen zijn thermoplasten.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 16 jul 2020 21:42

Ik zou dan eerder aan orthopedische sport voetbedden oid denken. Dat zijn inlegzolen, aangemeten door een orthopedische schoenmaker of hoe het dan ook mag heten. Ik weet niet waar je huis woont, maar ik heb goede ervaringen met De Jong Schoenservice in Haarlem. Niet goedkoop, wel maatwerk en vaak gedekt door een van de aanvullende verzekeringen, als je die hebt.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 jul 2020 20:04

+1 voor Woefdram. Als je het doet, doe het dan goed. Dus via de orthopedische schoenmaker. Zijn product kun je ook in je kantoorschoenen en wandelschoenen gebruiken. Wordt door de meeste verzekeraars vergoed. Niet omdat ze zo goedgeefs zijn, maar omdat het een eenvoudig middel is om mensen in beweging te houden wat uiteindelijk goedkoper is voor ze.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 17 jul 2020 20:19

Amen.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 jul 2020 20:39

@Kiter , ik zou eens gaan kijken naar Bont schoenen. hiero

Zelf heb ik relatief korte voeten ( maat 42 Bont Vaypor ), maar erg breed voor de lengte met 105mm. Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste paar gekocht en in de oven de heat - molding gedaan. Daarna aangetrokken en af laten koelen. ( stap en buckle stevig vast met herfst sok ). Daarna nooit meer slapende of verkrampte ondervoet gehad, en dat met de standaard zool van Bont.

Ik heb een doorgezakt middenvoet beentje links, en heb hele voet steunzolen in mijn sneakers en ook steunzolen onder gehele voet in mijn normale schoenen. Ik heb de sportzolen ook geprobeerd in de wielerschoenen van diverse merken ( Pearl Izumi / Giro ) maar dit gaf niet het gewenste gevoel. Mede door het weinig volume in de fiets schoen is dit toch moeilijk.

Nu heb ik 2 paar Bont race schoenen, en 1 paar ATB schoenen en bij slijtage zal er zeker weer Bont in huis komen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie