Advies wielen bij opbouwproject hardtail
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22
Beste fietsers,
Sinds een aantal jaren ben ik zowel op de weg als in het bos redelijk fanatiek aan het fietsen. Op dit moment ben ik bezig een nieuwe mountainbike voor mijzelf op te bouwen. Ik heb een frame uit het verre Oosten besteld samen met een vaste carbon voorvork.
Mijn doel is een snelle XC racer te bouwen. Ik woon in Appelscha en dit is dan ook waar ik voornamelijk fiets. Dit is een snel parcours. Ik had hiervoor een Cube Reaction GTC Race en deze weggedaan, omdat ik deze "te log en indirect" vond rijden. Ik reed vrijwel altijd met de lockout ingeschakeld, vandaar de keuze voor een vaste voorvork. Ik ben 22, 65kg en 1,77m. De fiets heeft dus niet veel te verduren. Comfort is ook niet iets wat voor mij belangrijk is. Snelheid des te meer.
De belangrijkste wensen op een rijtje;
- Budget 400eu (mag uiteraard iets meer of minder, liever minder
- Tubeless ready
- Goede naven, liefst met zo hoog mogelijk aantal aanzetmomenten. (Liefst ook een mooie ratel )
Nu ben ik zelf niet onbekend in de fietstechniek, maar ik leg deze keuze hier graag neer om te kijken of er hier mensen zijn met goeie ervaring met bepaalde wielen.
Groet, Fokke
Sinds een aantal jaren ben ik zowel op de weg als in het bos redelijk fanatiek aan het fietsen. Op dit moment ben ik bezig een nieuwe mountainbike voor mijzelf op te bouwen. Ik heb een frame uit het verre Oosten besteld samen met een vaste carbon voorvork.
Mijn doel is een snelle XC racer te bouwen. Ik woon in Appelscha en dit is dan ook waar ik voornamelijk fiets. Dit is een snel parcours. Ik had hiervoor een Cube Reaction GTC Race en deze weggedaan, omdat ik deze "te log en indirect" vond rijden. Ik reed vrijwel altijd met de lockout ingeschakeld, vandaar de keuze voor een vaste voorvork. Ik ben 22, 65kg en 1,77m. De fiets heeft dus niet veel te verduren. Comfort is ook niet iets wat voor mij belangrijk is. Snelheid des te meer.
De belangrijkste wensen op een rijtje;
- Budget 400eu (mag uiteraard iets meer of minder, liever minder
- Tubeless ready
- Goede naven, liefst met zo hoog mogelijk aantal aanzetmomenten. (Liefst ook een mooie ratel )
Nu ben ik zelf niet onbekend in de fietstechniek, maar ik leg deze keuze hier graag neer om te kijken of er hier mensen zijn met goeie ervaring met bepaalde wielen.
Groet, Fokke
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij bedoelt snelheidsbeleving.... anders had je wel een geveerde vork genomen.Comfort is ook niet iets wat voor mij belangrijk is. Snelheid des te meer.
Wielen: voor dat budget haal je de lichtste wielen uit chhina.
Less is bore
De keuze voor een vaste vork begrijp ik maar al te goed (heb ik ook gedaan). Qua performantie is dat de beste keuze als je geen al te geaccidenteerde trajecten rijdt.
Als je een leuke ratel wilt, dan zal je wel bij Dt Swiss moeten gaan shoppen (ratchet). Maar koop u zoals daniel1975 al zegt gewoon een Chinees setje, die naven en velgen zijn ook goed;
Als je een leuke ratel wilt, dan zal je wel bij Dt Swiss moeten gaan shoppen (ratchet). Maar koop u zoals daniel1975 al zegt gewoon een Chinees setje, die naven en velgen zijn ook goed;
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Naar mijn mening zit het overstappen naar een vaste vork in dezelfde hoek als de Brain van Specialized: op zoek naar vermeende efficiëntie die er in praktijk niet/nauwelijks is.
En met een vaste vork beperk je de inzet van een atb enorm.
Denk dan eens out of the box en kijk eens naar de gravelbike-hype. Waarschijnlijk sneller dan een atb met vaste vork. (Serieus advies!)
En met een vaste vork beperk je de inzet van een atb enorm.
Denk dan eens out of the box en kijk eens naar de gravelbike-hype. Waarschijnlijk sneller dan een atb met vaste vork. (Serieus advies!)
Less is bore
Je beperkt de inzet uiteraard, een gemiddeld wereldbeker XC rondje ga je niet met een vaste vork moeten rijden. Maar velen met een verende vork hebben die vering eigenlijk helemaal niet nodig met de trajecten die ze rijden. Kijk, de cyclocrossers rijden met 33 mm bandjes en zonder vering crossen als die van Namen. Dan weet je dat een 55 mm MTB band voor het meeste gebruik hier zeker ook volstaat. Ik vind m'n vaste vork hier in de Belgische kempen met z'n zandgronden leuker rijden dan m'n veervork. 750 gr, minder op de voorkant en bijzonder strak sturen. Plus, geen onderhoud meer en geen kans meer om ergens met een platte vork te staan. Ik heb meer dan 20 jaar met verende vorken gereden, sinds begin dit jaar een vaste vork. Echt, ik moet geen vering meer hebben.
Maar, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat hij leuker rijden vindt. Ik geef gewoon mijn persoonlijke indruk mee.
Maar, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat hij leuker rijden vindt. Ik geef gewoon mijn persoonlijke indruk mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22
Bedankt voor de reacties.
De keuze voor de vaste vork is ook nog een gok voor mijzelf. Het stond al langer op mijn lijstje en nu dus wel gedaan. Mocht het niet bevallen druk ik er alsnog een verend exemplaar in. Gravel of cyclocrosser ook wel over nagedacht, maar houd het nu eerst bij de atb. Lijkt me voor de routes hier wel het meest geschikt.
De DT Swiss wielen zag ik ook voorbijkomen. Nog een suggestie welk Chinees setje ik het beste kan kopen?
De keuze voor de vaste vork is ook nog een gok voor mijzelf. Het stond al langer op mijn lijstje en nu dus wel gedaan. Mocht het niet bevallen druk ik er alsnog een verend exemplaar in. Gravel of cyclocrosser ook wel over nagedacht, maar houd het nu eerst bij de atb. Lijkt me voor de routes hier wel het meest geschikt.
De DT Swiss wielen zag ik ook voorbijkomen. Nog een suggestie welk Chinees setje ik het beste kan kopen?
Dan mag TS wat specifieker worden over zijn maximale budget, want voor 400,- ga je dit niet redden...
De DT Swiss naven horen niet (extreem) luid te zijn. Dan staan ze te droog. Hope geven wel meer geluid. WhiteIndustries ook. Maar ja, dan is 400 zeker niet genoeg!
De DT Swiss naven horen niet (extreem) luid te zijn. Dan staan ze te droog. Hope geven wel meer geluid. WhiteIndustries ook. Maar ja, dan is 400 zeker niet genoeg!
- Jonasipdevélo
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 18 apr 2019 06:46
- Contact
@De Windhazen, hoe bevalt de vaste vork? Voor welke wielen heb je uiteindelijk gekozen?