Probleem combinatie velg - band
Vrouwlief heeft een nieuwe Cube Agree met daarop Newmen velgen Evolution R-32 en banden Continental Grandsport Race.
Het probleem doet zich voor dat ze met geen mogelijkheid de band eraf krijgt en ik dus te hulp moet schieten. Ook mij lukt het pas na veel gevloek en het bloed onder de nagels.
Het probleem zit denk ik deels in de velg: daar liggen aan weerszijden twee kleine 'geultjes' in die de hieldraad vast houden en de daarmee wordt het erg moeilijk de band los te krijgen.
Geëmancipeerd als vrouwlief is wil ze het ook zonder mijn hulp of die van andere toevallig passerende renners kunnen.
Ze denkt zelfs aan andere wielen, maar wellicht is er een makkelijker band of de gouden truc?
Wie kan haar - en mij - helpen?
Het probleem doet zich voor dat ze met geen mogelijkheid de band eraf krijgt en ik dus te hulp moet schieten. Ook mij lukt het pas na veel gevloek en het bloed onder de nagels.
Het probleem zit denk ik deels in de velg: daar liggen aan weerszijden twee kleine 'geultjes' in die de hieldraad vast houden en de daarmee wordt het erg moeilijk de band los te krijgen.
Geëmancipeerd als vrouwlief is wil ze het ook zonder mijn hulp of die van andere toevallig passerende renners kunnen.
Ze denkt zelfs aan andere wielen, maar wellicht is er een makkelijker band of de gouden truc?
Wie kan haar - en mij - helpen?
Laatst gewijzigd door martinbo op 07 aug 2020 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Die "geultjes" zijn zo ontworpen om tubeless banden luchtdicht op hun plek te houden.
Voor het afnemen moet de hieldraad rondom naar het midden gedrukt worden zodat er ruimte ontstaat.
Voor het afnemen moet de hieldraad rondom naar het midden gedrukt worden zodat er ruimte ontstaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
tubeless (ready) velgen en -banden suck!
Beetje kort door de bocht Sjef.....als je gewoon de hieldraad in het midden drukt gaat het bijna altijd wel.
Voor mij had het ook niet gehoeven, maar tubeless ready is inmiddels realiteit....
Voor mij had het ook niet gehoeven, maar tubeless ready is inmiddels realiteit....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Allemaal bekend, maar realiteit of niet, ik wil dat geworstel niet, zeker niet na enkele maanden met die latex in de banden gereden te hebben. Die buitenbanden zijn niet meer geschikt om met binnenbanden te rijden.
Ik zal het en beter proberen en dan vrouwlief, maar de opmerking van Keeszx: "gaat het bijna altijd wel." baart mij zorgen. Mijn vrouw heeft geen kolenschoppen, dus voor haar kan 'bijna' iets geheel anders betekenen.
[edit]: typo
[edit]: typo
Laatst gewijzigd door martinbo op 08 aug 2020 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
If you can’t beat them, join them. Laat haar tubeless rijden, dan rijd ze waarschijnlijk ook nooit meer lek
Het is minder een kwestie van kracht dan van techniek, als een blind paard maar wat doen werkt vaak niet.
Er zijn "onmogelijke" combinaties, maar meestal lukt het toch wel met beleid en truuks.
Waarom moest die band er trouwens af?
Tubeless maken is hier misschien wel een goeie optie...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De meest voor de hand liggende reden: lek.
En tubeless maken: los van het feit dat ik van veel noviteiten meer de voordelen voor de handel zie dan voor de gebruiker, waarbij de eerste stellig vertellen dat het allemaal veel betere en sneller is en zo dus ook van tubeless: de velg is alleen tubeless-ready wegens die pokkegeultjes; de spaakgaten moeten alsnog van een afsluitend velglint voorzien worden. Hoezo "tubeless ready"?
En tubeless maken: los van het feit dat ik van veel noviteiten meer de voordelen voor de handel zie dan voor de gebruiker, waarbij de eerste stellig vertellen dat het allemaal veel betere en sneller is en zo dus ook van tubeless: de velg is alleen tubeless-ready wegens die pokkegeultjes; de spaakgaten moeten alsnog van een afsluitend velglint voorzien worden. Hoezo "tubeless ready"?
2 kameradskies van mij hebben ook deze velgen en idd drama om de band er af te halen.
1 was er bij mij vorige week want kreeg de band niet van de velg.Deze zat bij wijze van spreken met loctite gemonteerd.Uiteindelijk met wd-40 los gekregen,een oorzaak was onder andere velglint van BBB wat te dik en te smal was en iets was gaan omslaan.
Mijn advies is leg dun schwalbe velglint er in en ook die breed genoeg is en vervolgens de band monteren met bandenvet (kwik-fit)en bij de velg moet je wel 6 keer aan beide zijden de band goed in het velgbad drukken tijdens montage.ook adviseer ik de band om de 2-3 weken even in de velg te drukken rondom en weer oppompen.
Succes.
1 was er bij mij vorige week want kreeg de band niet van de velg.Deze zat bij wijze van spreken met loctite gemonteerd.Uiteindelijk met wd-40 los gekregen,een oorzaak was onder andere velglint van BBB wat te dik en te smal was en iets was gaan omslaan.
Mijn advies is leg dun schwalbe velglint er in en ook die breed genoeg is en vervolgens de band monteren met bandenvet (kwik-fit)en bij de velg moet je wel 6 keer aan beide zijden de band goed in het velgbad drukken tijdens montage.ook adviseer ik de band om de 2-3 weken even in de velg te drukken rondom en weer oppompen.
Succes.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.