Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe vast mag de crankbout zitten?

gjlp
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:07

gjlp 28 mei 2010 15:56

Ik doel daarmee op de zwarte kunststof bout aan de linker crank.

Ik heb een paar dagen geleden een verhaaltje gepost in deze thread ( http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=41057&page=3#550827 )

Gisteravond tijdens clubcompetitie zag ik langzamerhand de bout steeds verder loskomen. Vandaar dus de vraag.

Ohja, ik heb geen momentsleutel.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 28 mei 2010 16:15

Het gaat om een Shimano Hollow Tech II crankstel neem ik aan? Dat zwarte kunststof dingetje aan de linkercrank is niet hetzelfde als een crankbout. Echte crankbouten zijn van staal en moeten behoorlijk vast zitten. Dat kunststof dopje moet je met het bijbehorende tooltje gewoon handvast draaien.

gjlp
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:07

gjlp 28 mei 2010 16:55

Ja daar heb ik het inderdaad over. Handvast zeg je? Dan heb ik het goed gedaan. De FM had dat ding zo strak aangedraaid dat ik hem amper los kreeg..

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 28 mei 2010 18:08

Dat ding is alleen om de speling eraf te halen, net als de topcap op je balhoofd. Dus net genoeg aandraaien tot de speling eraf is, de twee imbussen zorgen ervoor dat de crank goed vast zit!

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 28 mei 2010 18:09

gjlp schreef:Gisteravond tijdens clubcompetitie zag ik langzamerhand de bout steeds verder loskomen. Vandaar dus de vraag.


Als je beide metalen bouten op 13 Nm hebt vastgedraaid kan het kunststoffen afsteldopje niet vanzelf loskomen. De 2 metalen bouten borgen de crank op de as en borgen daarmee ook meteen de afsteldop.

nvandenbosch
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 apr 2009 15:03

nvandenbosch 28 mei 2010 18:12

Yep, handvast. Dat dient er alleen voor om je cranks tegen het lager aan te drukken (zachtjes). Je moet deze alleen vast/los draaien als je de crank los is! Dat wil zeggen de twee metalen bouten op de zijkant van de crank anders zit deze inderdaad loei en loeivast!!!! (Wordt geklemd namelijk)

Wat ik zou doen:
1. 2 metalen boutjes losdraaien.
2. Kunststof "bout" losdraaien.
3. Cranks goed zetten en aandrukken (zal wel goed zitten)
4. Kunststof "bout" handvast aandraaien. Hoeft echt maar net vast te zitten.
5. Metalen bouten op moment gelijkmatig vastdraaien. Die van mij moeten op zo'n 13Nm, maar dat kun je ff nakijken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 mei 2010 18:14

Precies, stap 1 en 2 vooral niet omdraaien, dan krijg je hem wellicht niet los

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 mei 2010 21:28

Vernachel je je lagers als hij te strak staat? Of is het alleen onhandig bij het loshalen?

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 28 mei 2010 22:02

Logischerwijs neemt de druk op je extrene lagers wel toe bij te hard vastdraaien.
Maar is sowieso niet nodig, gewoon handvast. Ik tik zelf met een kunststof hamer op de rechtercrank zodat hij goed door de BB is heengeschoven voordat je de gaat aandraaien.

Plaats reactie