Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Schwalbe Pro One TLE ervaringen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 14:07

Volgens mij had deze band nog geen eigen topic, bij deze.

Mijn nieuwe duurtester is de Schwalbe Pro One TLE, de opvolger van de originele Schwalbe Pro One tubeless. Hiervoor heb ik de Continental GP5000 TL gereden (levensduur 5000 km inclusief omwisselen voor en achter). Daarvoor reed ik de Schwalbe Pro One tubeless gen 1.

De eerste ervaringen

- extreem simpel te monteren zonder bandenwipper
- plopt op mijn ouderwetse velgen niet zonder compressor (is normaal)
- breedte 25,5 mm (velgen intern 17 mm)
- gewicht 250 gr (zelf nagewogen)
- verliezen meer lucht dan de Conti's (maar wellicht heb ik met 30 ml wat te weinig sealant gebruikt).

Rij-ervaringen

Eerste rit zit erop! Ik vind ze vergelijkbaar rijden met de Conti's, maar iets comfortabeler. Eerste indruk dus goed.

[edit]

Twee indruk na 2 stevige Eifel ritten, waarvan één deels in de regen. Rij-eigenschappen nog altijd zeer goed, grip in de regen is wel iets minder dan de GP5000 TL.
Laatst gewijzigd door havana op 25 aug 2020 10:05, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 aug 2020 14:34

Waarom wissel je voor en achter om? Krijg je dan niet op een gegeven moment vooraan een band met afgevlakt loopvlak, dat lijkt me toch niet zo prettig rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 14:36

Om de levensduur op te rekken. Wat wellicht een betere optie is, is de achterband vervangen en de voorband laten zitten, maar dat was in dit geval geen optie omdat ik ging switchen naar een ander merk.

Afgevlakt loopvlak vooraan heb ik totaal geen last van gehad. Sowieso waren dit de eerste Conti's die ik ooit heb gehad waar vierkant worden de rij-eigenschappen niet merkbaar beïnvloedde.

Afijn we dwalen af ;)

Gebruikersavatar
rvdh
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:18

Gebruikersavatar rvdh 13 aug 2020 15:11

Topictitel zegt Schwalbe Pro One TLE, maar in je bericht heb je het over de Schwalbe One TLE. Over welke band gaat het nu precies want beide bestaan ;)
BMC Roadmachine 02 2020
BMC Alpenchallenge 01 2016

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 17:00

rvdh schreef: 13 aug 2020 15:11 Topictitel zegt Schwalbe Pro One TLE, maar in je bericht heb je het over de Schwalbe One TLE. Over welke band gaat het nu precies want beide bestaan ;)
Scherp, fixed.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2020 20:52

Ben benieuwd naar de fijnste bandenspanning voor deze banden. In het TL topic gingen er een paar extreem laag. Dat heb ik zelf ook getest maar vind ik onrijbaar.

Ben benieuwd naar een netto toch maar 25.5 mm band.

Hoe breed vielen de vorige bij jouw. Bij mij vallen die op bijna 30 op een 21c

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 21:13

De Conti’s vielen precies 25 mm.

De Schwalbe Pro One gen 1 vielen 28 mm, maar daarvan was bekend dat ze te breed vielen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2020 09:06

Ja smal vielen die niet, maar de Michelin power en Pirelli vallen bij mij exact op de tiende millimeter gelijk aan de oude pro one.

Ik wil toch wel minimaal rond de 30 netto rijden op een 21c Velg. Maar goed om te weten dat ik dan voor de 28mm moet gaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28003
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 aug 2020 09:08

Gebruik je ze op de stadsfiets dan :D ? Wat mij betreft horen 28 mm banden niet thuis op een racefiets, maar je mag mij gerust ouderwets noemen :lol:

Anyhow, de eerste rit is gemaakt en de eerste indruk is zeer positief. Ik heb bewust wat slechtere stroken opgezocht, klinkers en ruw asfalt. De banden zijn duidelijk comfortabeler dan de Continental GP5000TL. Verder merk ik geen verschil qua rij-eigenschappen.

Over een paar duizend kilometer volgt weer een update...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40086
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2020 09:23

havana schreef: 15 aug 2020 09:08 Gebruik je ze op de stadsfiets dan :D ? Wat mij betreft horen 28 mm banden niet thuis op een racefiets, maar je mag mij gerust ouderwets noemen :lol:
+1

Behalve voor een ritje Ardennen dan.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 aug 2020 09:39

In de Ardennen heb je een gravelfiets met 40mm banden nodig :D

Ik vind 28mm ook teveel op de koersfiets. Ik heb het eens geprobeerd maar vrij snel terug naar 25mm gegaan. Die 28mm heb ik dan enkel nog eens gebruikt voor de Ronde Van Vlaanderen.

Wanneer ik een nieuwe carbon wielset in elkaar steek, ga ik ook eens proberen met tubeless. Ik twijfelde nog tussen de Pro One en de GP5000. Het ziet ernaar uit dat het de Pro One gaat worden, dank je voor de info.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2020 13:26

Dat was ook mijn mening. Maar het rijd gewoon heel fijn en ik vind het op een aero racer ook veel beter staan.

Dat heeft ook met de brede velg te maken. Op mijn oude velgen 19c vond ik 28 echt niet fijn, moest er minimaal 6,5 bar in anders zwikte ze weg. Dan schiet het ook z,n doel voorbij.

Ach toen ik een jaar of 10 hier op het forum aangaf bij mijn racer maar meteen 25mm banden had gekocht en die op 6 bar ging proberen kreeg ik bijna een forum ban. Nu is het de standaard. Ik ben altijd wat sneller. Ik denk ook omdat ik de eerste 15 jaar alleen MTB reed. Dat is toch een andere wereld.

@tl, ik zou twijfelen tussen de pro one of de pirelli en de conti,s lekker laten liggen. Er is maar 1 goed punt aan conti,s en dat is grip in de regen en dan rijd ik niet meer :)

Plaats reactie