Schwalbe Pro One TLE ervaringen
Volgens mij had deze band nog geen eigen topic, bij deze.
Mijn nieuwe duurtester is de Schwalbe Pro One TLE, de opvolger van de originele Schwalbe Pro One tubeless. Hiervoor heb ik de Continental GP5000 TL gereden (levensduur 5000 km inclusief omwisselen voor en achter). Daarvoor reed ik de Schwalbe Pro One tubeless gen 1.
De eerste ervaringen
- extreem simpel te monteren zonder bandenwipper
- plopt op mijn ouderwetse velgen niet zonder compressor (is normaal)
- breedte 25,5 mm (velgen intern 17 mm)
- gewicht 250 gr (zelf nagewogen)
- verliezen meer lucht dan de Conti's (maar wellicht heb ik met 30 ml wat te weinig sealant gebruikt).
Rij-ervaringen
Eerste rit zit erop! Ik vind ze vergelijkbaar rijden met de Conti's, maar iets comfortabeler. Eerste indruk dus goed.
[edit]
Twee indruk na 2 stevige Eifel ritten, waarvan één deels in de regen. Rij-eigenschappen nog altijd zeer goed, grip in de regen is wel iets minder dan de GP5000 TL.
Mijn nieuwe duurtester is de Schwalbe Pro One TLE, de opvolger van de originele Schwalbe Pro One tubeless. Hiervoor heb ik de Continental GP5000 TL gereden (levensduur 5000 km inclusief omwisselen voor en achter). Daarvoor reed ik de Schwalbe Pro One tubeless gen 1.
De eerste ervaringen
- extreem simpel te monteren zonder bandenwipper
- plopt op mijn ouderwetse velgen niet zonder compressor (is normaal)
- breedte 25,5 mm (velgen intern 17 mm)
- gewicht 250 gr (zelf nagewogen)
- verliezen meer lucht dan de Conti's (maar wellicht heb ik met 30 ml wat te weinig sealant gebruikt).
Rij-ervaringen
Eerste rit zit erop! Ik vind ze vergelijkbaar rijden met de Conti's, maar iets comfortabeler. Eerste indruk dus goed.
[edit]
Twee indruk na 2 stevige Eifel ritten, waarvan één deels in de regen. Rij-eigenschappen nog altijd zeer goed, grip in de regen is wel iets minder dan de GP5000 TL.
Laatst gewijzigd door havana op 25 aug 2020 10:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Om de levensduur op te rekken. Wat wellicht een betere optie is, is de achterband vervangen en de voorband laten zitten, maar dat was in dit geval geen optie omdat ik ging switchen naar een ander merk.
Afgevlakt loopvlak vooraan heb ik totaal geen last van gehad. Sowieso waren dit de eerste Conti's die ik ooit heb gehad waar vierkant worden de rij-eigenschappen niet merkbaar beïnvloedde.
Afijn we dwalen af
Afgevlakt loopvlak vooraan heb ik totaal geen last van gehad. Sowieso waren dit de eerste Conti's die ik ooit heb gehad waar vierkant worden de rij-eigenschappen niet merkbaar beïnvloedde.
Afijn we dwalen af
Scherp, fixed.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ben benieuwd naar de fijnste bandenspanning voor deze banden. In het TL topic gingen er een paar extreem laag. Dat heb ik zelf ook getest maar vind ik onrijbaar.
Ben benieuwd naar een netto toch maar 25.5 mm band.
Hoe breed vielen de vorige bij jouw. Bij mij vallen die op bijna 30 op een 21c
Ben benieuwd naar een netto toch maar 25.5 mm band.
Hoe breed vielen de vorige bij jouw. Bij mij vallen die op bijna 30 op een 21c
De Conti’s vielen precies 25 mm.
De Schwalbe Pro One gen 1 vielen 28 mm, maar daarvan was bekend dat ze te breed vielen.
De Schwalbe Pro One gen 1 vielen 28 mm, maar daarvan was bekend dat ze te breed vielen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja smal vielen die niet, maar de Michelin power en Pirelli vallen bij mij exact op de tiende millimeter gelijk aan de oude pro one.
Ik wil toch wel minimaal rond de 30 netto rijden op een 21c Velg. Maar goed om te weten dat ik dan voor de 28mm moet gaan.
Ik wil toch wel minimaal rond de 30 netto rijden op een 21c Velg. Maar goed om te weten dat ik dan voor de 28mm moet gaan.
Gebruik je ze op de stadsfiets dan ? Wat mij betreft horen 28 mm banden niet thuis op een racefiets, maar je mag mij gerust ouderwets noemen
Anyhow, de eerste rit is gemaakt en de eerste indruk is zeer positief. Ik heb bewust wat slechtere stroken opgezocht, klinkers en ruw asfalt. De banden zijn duidelijk comfortabeler dan de Continental GP5000TL. Verder merk ik geen verschil qua rij-eigenschappen.
Over een paar duizend kilometer volgt weer een update...
Anyhow, de eerste rit is gemaakt en de eerste indruk is zeer positief. Ik heb bewust wat slechtere stroken opgezocht, klinkers en ruw asfalt. De banden zijn duidelijk comfortabeler dan de Continental GP5000TL. Verder merk ik geen verschil qua rij-eigenschappen.
Over een paar duizend kilometer volgt weer een update...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
In de Ardennen heb je een gravelfiets met 40mm banden nodig
Ik vind 28mm ook teveel op de koersfiets. Ik heb het eens geprobeerd maar vrij snel terug naar 25mm gegaan. Die 28mm heb ik dan enkel nog eens gebruikt voor de Ronde Van Vlaanderen.
Wanneer ik een nieuwe carbon wielset in elkaar steek, ga ik ook eens proberen met tubeless. Ik twijfelde nog tussen de Pro One en de GP5000. Het ziet ernaar uit dat het de Pro One gaat worden, dank je voor de info.
Ik vind 28mm ook teveel op de koersfiets. Ik heb het eens geprobeerd maar vrij snel terug naar 25mm gegaan. Die 28mm heb ik dan enkel nog eens gebruikt voor de Ronde Van Vlaanderen.
Wanneer ik een nieuwe carbon wielset in elkaar steek, ga ik ook eens proberen met tubeless. Ik twijfelde nog tussen de Pro One en de GP5000. Het ziet ernaar uit dat het de Pro One gaat worden, dank je voor de info.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat was ook mijn mening. Maar het rijd gewoon heel fijn en ik vind het op een aero racer ook veel beter staan.
Dat heeft ook met de brede velg te maken. Op mijn oude velgen 19c vond ik 28 echt niet fijn, moest er minimaal 6,5 bar in anders zwikte ze weg. Dan schiet het ook z,n doel voorbij.
Ach toen ik een jaar of 10 hier op het forum aangaf bij mijn racer maar meteen 25mm banden had gekocht en die op 6 bar ging proberen kreeg ik bijna een forum ban. Nu is het de standaard. Ik ben altijd wat sneller. Ik denk ook omdat ik de eerste 15 jaar alleen MTB reed. Dat is toch een andere wereld.
@tl, ik zou twijfelen tussen de pro one of de pirelli en de conti,s lekker laten liggen. Er is maar 1 goed punt aan conti,s en dat is grip in de regen en dan rijd ik niet meer
Dat heeft ook met de brede velg te maken. Op mijn oude velgen 19c vond ik 28 echt niet fijn, moest er minimaal 6,5 bar in anders zwikte ze weg. Dan schiet het ook z,n doel voorbij.
Ach toen ik een jaar of 10 hier op het forum aangaf bij mijn racer maar meteen 25mm banden had gekocht en die op 6 bar ging proberen kreeg ik bijna een forum ban. Nu is het de standaard. Ik ben altijd wat sneller. Ik denk ook omdat ik de eerste 15 jaar alleen MTB reed. Dat is toch een andere wereld.
@tl, ik zou twijfelen tussen de pro one of de pirelli en de conti,s lekker laten liggen. Er is maar 1 goed punt aan conti,s en dat is grip in de regen en dan rijd ik niet meer