Pagina 1 van 2

Renoveren, nieuwe kopen of blijven aanmodderen

Geplaatst: 28 mei 2010 02:09
door arrrhalomynn
Sinds een jaar of vijf ik jaarlijks tussen de 2500 en 6000 km op een Colnago van een kleine 20 jaar oud. Deze fiets was eerst van mijn vader, die het frame begin jaren 90 tweedehands heeft gekocht en hem vervolgens heeft laten uitrusten met Shimano 600 onderdelen.

Hij heeft er niet heel veel op gefietst, maar sinds hij van mij is heb ik er zo'n 16.000 kilometer mee gereden. Ik heb hem redelijk onderhouden, maar onderdelen die ik heb toegevoegd of (heb laten) vervangen, passen veelal niet echt bij de fiets. Naast dat dit de fiets wat rommelig doet ogen, is de lak ook op meerdere plekjes beschadigd en is het chroom niet mooi meer. Daar komt bij dat het schakelsysteem steeds weerbarstiger begint te worden en draaien de wielen ook niet zo soepel meer.

Kortom, om te kunnen blijven fietsen moet er IETS gebeuren. Naar mijn mening zijn er drie opties:

Optie 1.
Doorgaan zoals nu en als onderdelen vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Een goedkope optie, maar als mijn schakelsysteem en wielen vervangen moeten worden, betekent het wel een forse investering in een oude, niet zo mooie fiets. Daarnaast zit ik vast aan 20 jaar oude techniek, waardoor ik bijvoorbeeld maar 8 tandwieltjes achter heb. Een voordeel is dat ik op een fiets kan blijven rijden die in de basis heel mooi is en heel fijn fietst. Bovendien ben ik er door de jaren heen ook wel een beetje gehecht aan geraakt.

Optie 2.
Een nieuwe fiets kopen met moderne technologie die, naar ik aanneem, een stuk lichter zal zijn dan mijn huidige fiets. Ik wel graag een behoorlijk goede, dus ik verwacht dat dit ook behoorlijk wat zal gaan kosten. Daarnaast is het maar afwachten of deze nieuwe fiets net zo fijn rijdt als mijn huidige en net zo degelijk is. Bovendien vind ik een klassieke racefiets mooier.

Optie 3.
Mijn huidige fiets opnieuw laten verchromen, overspuiten en dan opnieuw opbouwen met moderne (lichte) onderdelen. In theorie heeft dit mijn voorkeur, maar ik ben bang dat het spuitwerk niet zo mooi gaat zijn als het huidige. Vooral omdat er een zeker reliëf op zit, doordat de zilverkleurige delen (o.a. de letters van COLNAGO en de handtekening) niet gespoten zijn, maar slechts een beschermlaag hebben.
Daarnaast weet ik niet of moderne onderdelen wel OP of BIJ dit frame passen. Kan ik hier, bijvoorbeeld, een 10-speed op kwijt van dura-ace? En zijn er staalkleurige armsteunen? Daarnaast vraag ik mij af of moderne onderdelen wel zoveel gewichtsvoordeel opleveren.

Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is ;één keuze duidelijk beter dan de andere?

Ik heb ter illustratie wat fotootjes bijgevoegd van zo'n 5 en 2 jaar oud. Weten jullie trouwens wat voor frame dit is? Ik denk een colnago master, gezien de form van de buizen, maar ik heb er niet een kunnen vinden die precies hetzelfde is, dus ik twijfel nog. (excuses voor de vage, oude foto's, maar mijn camera blijkt stuk te zijn, dus voorlopig heb ik niks beters)

Geplaatst: 28 mei 2010 02:10
door arrrhalomynn
En hier plaatje 2

Geplaatst: 28 mei 2010 02:51
door driven
allereerst mooie fiets.maar als je hem over laat spuiten en laat upgraden is het
denk ik duurder dan een nieuwe fiets te kopen met moderne techniek,is wel afhankelijk van wat je wilt en kunt(financieel)natuurlijk,een andere optie is deze gewoon houden en er dan een nieuwe naast te kopen...

Geplaatst: 28 mei 2010 06:56
door shelleke81
Ik denk dat je opties vrij simpel zijn:
Optie 1: Nieuwe kopen; helemaal nieuwe fiets kun je weer jaren vooruit, maar heeft het de emotie van een stalen frame wat jij zoekt....
Optie 2: Renoveren, opbouwen met nieuwe 'oude' onderdelen, moet je wel een beetje hobby aan hebben, uitzoeken van spulletjes enzo...

Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat je voor optie 2 moet gaan, je wilt je fiets eigenlijk helemaal niet wegdoen... :)

Geplaatst: 28 mei 2010 09:42
door basko
Mijn keuze zou zijn om een nieuwe te kopen. De oude ruil je niet in (daar krijg je toch veeeel minder voor dan wat jij hem waard vindt) en hou je lekker, kun je af en toe gewoon nog genieten. Er wordt dan veel minder op gefietst, dus met de kosten van het onderhoud zal het dan ook wel meevallen

succes met je keuze!

Geplaatst: 28 mei 2010 10:58
door farelli
+1
En dan heb je ook nog de tijd om te denken over optie 3 of een variant daarop. Verder lijkt me dat je een fiets met zoveel gevoelwaarde (ook van vader...) beter niet weg kunt doen. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de grootte van je schuur/garage/zolder/slaapkamer:)

Geplaatst: 28 mei 2010 11:04
door race-niek
+1
ik zou ook gewoon een nieuwe kopen, en deze fiets houden.
en dan kan je hem wel zelf gewoon een beetje opknappen

Geplaatst: 28 mei 2010 11:13
door competer
Ik zou gaan voor optie 2, maar ja, dat ligt ook aan de budgettaire ruimte.

Verder zou ik de oude fiets houden als binnenfiest op je tracx. Als je hier voor de ruimte hebt

Veel succes met het maken van de juiste keuze

Geplaatst: 28 mei 2010 11:17
door de zwarten
De wielen zijn misschien wel vrij vlot weer goed te krijgen door de lagers te wisselen.
Het schakelen e.d. kan je beter vervangen. Die shifters hebben niet het eeuwige leven, en moderne shifters schakelen toch een stuk beter. Maar dan zit je met 10 speed nieuw schakelwerk/groep en 8 speed wielen. Ik weet niet of daar 10sp op kan (geen Shimano specialist), maar indien dat wél kan, kan je overwegen om een nieuwe groep te installeren, en binnen afzienbare tijd, nieuwe wielen.

Geplaatst: 28 mei 2010 11:29
door vvoister
Ik heb zelf ook een oude fiets (Union) die jaren van mijn vader is geweest. Ik heb hem een beetje opgeknapt en hij hangt in de garage. Ik doe hem nooit meer weg! Puur sentiment en hartstikke leuk om te hebben.

Voor mijn wekelijkse kilometers heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Heel af en toe rijd ik nog op de oude union.

Mijn advies dus; bewaar je oude fiets goed en koop lekker een moderne. Voor dat geld kun je bijna niet gaan renoveren..

Geplaatst: 28 mei 2010 12:02
door 53x11
Mooi! Maar uit praktische/financiele overwegingen is het veel slimmer om gewoon een nieuwe te kopen. Voor een liefhebber is het echter een hele leuke fiets om weer op te knappen.

PS: persoonlijk kan ik dus helemaal niks weg doen. Gister een oud frame dat door een forse deuk total loss was en al klaar stond bij het grofvuil toch maar weer in de schuur gezet, want "het is zo'n mooi (maar onbruikbaar!) frame!". Het allerergste: het is niet eens mijn frame, maar die van mijn vriendin!

Geplaatst: 28 mei 2010 16:23
door bianchisl3
Ik zou voor optie 3 gaan, een upgrade op basis van je huidige frame. Wellicht kan dit topic van mijn Gios die een soortgelijke behandeling al achter de rug heeft ter inspiratie dienen: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=29787
Ik heb ook een modern carbon frame maar ik rijd vooral op deze Gios als er kilometers gemaakt moeten worden.