Renoveren, nieuwe kopen of blijven aanmodderen
Geplaatst: 28 mei 2010 02:09
Sinds een jaar of vijf ik jaarlijks tussen de 2500 en 6000 km op een Colnago van een kleine 20 jaar oud. Deze fiets was eerst van mijn vader, die het frame begin jaren 90 tweedehands heeft gekocht en hem vervolgens heeft laten uitrusten met Shimano 600 onderdelen.
Hij heeft er niet heel veel op gefietst, maar sinds hij van mij is heb ik er zo'n 16.000 kilometer mee gereden. Ik heb hem redelijk onderhouden, maar onderdelen die ik heb toegevoegd of (heb laten) vervangen, passen veelal niet echt bij de fiets. Naast dat dit de fiets wat rommelig doet ogen, is de lak ook op meerdere plekjes beschadigd en is het chroom niet mooi meer. Daar komt bij dat het schakelsysteem steeds weerbarstiger begint te worden en draaien de wielen ook niet zo soepel meer.
Kortom, om te kunnen blijven fietsen moet er IETS gebeuren. Naar mijn mening zijn er drie opties:
Optie 1.
Doorgaan zoals nu en als onderdelen vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Een goedkope optie, maar als mijn schakelsysteem en wielen vervangen moeten worden, betekent het wel een forse investering in een oude, niet zo mooie fiets. Daarnaast zit ik vast aan 20 jaar oude techniek, waardoor ik bijvoorbeeld maar 8 tandwieltjes achter heb. Een voordeel is dat ik op een fiets kan blijven rijden die in de basis heel mooi is en heel fijn fietst. Bovendien ben ik er door de jaren heen ook wel een beetje gehecht aan geraakt.
Optie 2.
Een nieuwe fiets kopen met moderne technologie die, naar ik aanneem, een stuk lichter zal zijn dan mijn huidige fiets. Ik wel graag een behoorlijk goede, dus ik verwacht dat dit ook behoorlijk wat zal gaan kosten. Daarnaast is het maar afwachten of deze nieuwe fiets net zo fijn rijdt als mijn huidige en net zo degelijk is. Bovendien vind ik een klassieke racefiets mooier.
Optie 3.
Mijn huidige fiets opnieuw laten verchromen, overspuiten en dan opnieuw opbouwen met moderne (lichte) onderdelen. In theorie heeft dit mijn voorkeur, maar ik ben bang dat het spuitwerk niet zo mooi gaat zijn als het huidige. Vooral omdat er een zeker reliëf op zit, doordat de zilverkleurige delen (o.a. de letters van COLNAGO en de handtekening) niet gespoten zijn, maar slechts een beschermlaag hebben.
Daarnaast weet ik niet of moderne onderdelen wel OP of BIJ dit frame passen. Kan ik hier, bijvoorbeeld, een 10-speed op kwijt van dura-ace? En zijn er staalkleurige armsteunen? Daarnaast vraag ik mij af of moderne onderdelen wel zoveel gewichtsvoordeel opleveren.
Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is ;één keuze duidelijk beter dan de andere?
Ik heb ter illustratie wat fotootjes bijgevoegd van zo'n 5 en 2 jaar oud. Weten jullie trouwens wat voor frame dit is? Ik denk een colnago master, gezien de form van de buizen, maar ik heb er niet een kunnen vinden die precies hetzelfde is, dus ik twijfel nog. (excuses voor de vage, oude foto's, maar mijn camera blijkt stuk te zijn, dus voorlopig heb ik niks beters)
Hij heeft er niet heel veel op gefietst, maar sinds hij van mij is heb ik er zo'n 16.000 kilometer mee gereden. Ik heb hem redelijk onderhouden, maar onderdelen die ik heb toegevoegd of (heb laten) vervangen, passen veelal niet echt bij de fiets. Naast dat dit de fiets wat rommelig doet ogen, is de lak ook op meerdere plekjes beschadigd en is het chroom niet mooi meer. Daar komt bij dat het schakelsysteem steeds weerbarstiger begint te worden en draaien de wielen ook niet zo soepel meer.
Kortom, om te kunnen blijven fietsen moet er IETS gebeuren. Naar mijn mening zijn er drie opties:
Optie 1.
Doorgaan zoals nu en als onderdelen vervangen als ze aan vervanging toe zijn. Een goedkope optie, maar als mijn schakelsysteem en wielen vervangen moeten worden, betekent het wel een forse investering in een oude, niet zo mooie fiets. Daarnaast zit ik vast aan 20 jaar oude techniek, waardoor ik bijvoorbeeld maar 8 tandwieltjes achter heb. Een voordeel is dat ik op een fiets kan blijven rijden die in de basis heel mooi is en heel fijn fietst. Bovendien ben ik er door de jaren heen ook wel een beetje gehecht aan geraakt.
Optie 2.
Een nieuwe fiets kopen met moderne technologie die, naar ik aanneem, een stuk lichter zal zijn dan mijn huidige fiets. Ik wel graag een behoorlijk goede, dus ik verwacht dat dit ook behoorlijk wat zal gaan kosten. Daarnaast is het maar afwachten of deze nieuwe fiets net zo fijn rijdt als mijn huidige en net zo degelijk is. Bovendien vind ik een klassieke racefiets mooier.
Optie 3.
Mijn huidige fiets opnieuw laten verchromen, overspuiten en dan opnieuw opbouwen met moderne (lichte) onderdelen. In theorie heeft dit mijn voorkeur, maar ik ben bang dat het spuitwerk niet zo mooi gaat zijn als het huidige. Vooral omdat er een zeker reliëf op zit, doordat de zilverkleurige delen (o.a. de letters van COLNAGO en de handtekening) niet gespoten zijn, maar slechts een beschermlaag hebben.
Daarnaast weet ik niet of moderne onderdelen wel OP of BIJ dit frame passen. Kan ik hier, bijvoorbeeld, een 10-speed op kwijt van dura-ace? En zijn er staalkleurige armsteunen? Daarnaast vraag ik mij af of moderne onderdelen wel zoveel gewichtsvoordeel opleveren.
Wat denken jullie? Zie ik iets over het hoofd? Is ;één keuze duidelijk beter dan de andere?
Ik heb ter illustratie wat fotootjes bijgevoegd van zo'n 5 en 2 jaar oud. Weten jullie trouwens wat voor frame dit is? Ik denk een colnago master, gezien de form van de buizen, maar ik heb er niet een kunnen vinden die precies hetzelfde is, dus ik twijfel nog. (excuses voor de vage, oude foto's, maar mijn camera blijkt stuk te zijn, dus voorlopig heb ik niks beters)