Wat voor soort buitenband voor herfst/winter?
Goedemiddag! Beginnende racefietser hier en ik zit vaak nog met allerlei vragen, nu eentje over de buitenband.
Ik heb op mijn huidige fiets 700x23mm slick banden gemonteerd, met het idee dat zo dun mogelijk sneller is. De racefietsspecialist waar ik kom met mijn fiets gaf aan dat het 'nieuwe normaal' omtrent de dikte van de buitenband op 700x25mm zit en zelfs 700x28mm, mits het in de vork past (bij mijn fiets is 700x25mm het grootst). Prima! De volgende banden worden dus 25mm voor mij.
Vervolgens kwamen we op het punt over de winterbanden. Kennissen van mij rijden in de herfst/winter op winterbanden op de racefiets, met een speciaal 'plakkend' profiel zoals je wellicht kent van de winterautobanden en daarna met een profiel voor de afvoer van water. Mijn racefietsspecialist geeft aan dat hij het nu van de winterband op de fiets betwijfelt en dat je juist ook in de herfst/winter met slicks moet rijden. Het profiel is volgens hem eigenlijk meer voor de sier is dan dat het behulpzaam is voor een racefiets die alleen op de weg/asfalt rijdt. Een mountainbike heeft er natuurlijk om evidente redenen wel baat bij.
Ik betwijfel op mijn beurt deze uitspraak weer, maar ik ben geen expert en vroeg mij af wat de status quo hieromtrent is. Zou iemand hier wat meer of kunnen vertellen?
Ik heb op mijn huidige fiets 700x23mm slick banden gemonteerd, met het idee dat zo dun mogelijk sneller is. De racefietsspecialist waar ik kom met mijn fiets gaf aan dat het 'nieuwe normaal' omtrent de dikte van de buitenband op 700x25mm zit en zelfs 700x28mm, mits het in de vork past (bij mijn fiets is 700x25mm het grootst). Prima! De volgende banden worden dus 25mm voor mij.
Vervolgens kwamen we op het punt over de winterbanden. Kennissen van mij rijden in de herfst/winter op winterbanden op de racefiets, met een speciaal 'plakkend' profiel zoals je wellicht kent van de winterautobanden en daarna met een profiel voor de afvoer van water. Mijn racefietsspecialist geeft aan dat hij het nu van de winterband op de fiets betwijfelt en dat je juist ook in de herfst/winter met slicks moet rijden. Het profiel is volgens hem eigenlijk meer voor de sier is dan dat het behulpzaam is voor een racefiets die alleen op de weg/asfalt rijdt. Een mountainbike heeft er natuurlijk om evidente redenen wel baat bij.
Ik betwijfel op mijn beurt deze uitspraak weer, maar ik ben geen expert en vroeg mij af wat de status quo hieromtrent is. Zou iemand hier wat meer of kunnen vertellen?
Deze vraag komt vaker voorbij. Schijnbaar is de meute volledig gebrainwashed door de regelrechte winterbandenpropaganda van de autobandenfabrikanten en is daardoor gaan geloven dat dit sprookje wellicht ook voor de de racefiets bestaat.
Ik zal u uit uw lijden verlossen
WINTERBANDEN OP DE RACEFIETS BESTAAN NIET EN ALS ZE WEL BESTAAN IS HET MARKETINGBULLSHIT.
Amen.
In de winter net als in de zomer gewoon een goede band monteren.
Ik zal u uit uw lijden verlossen
WINTERBANDEN OP DE RACEFIETS BESTAAN NIET EN ALS ZE WEL BESTAAN IS HET MARKETINGBULLSHIT.
Amen.
In de winter net als in de zomer gewoon een goede band monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En als je HARD SCHREEUWT, hoef je je stelling niet te onderbouwen....
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16634
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik geef Havana gelijk, het zijn vooral de marketing afdelingen van de verschillende bandenfabrikanten die iedereen aan de winterbanden wil.
Je kan hooguit kiezen voor een "meer", wat dat ook is, lekbestendige band omdat een binnenband vervangen in de vrieskou geen lachertje is.
Of kiezen voor tubeless.
Ik rij in de winter meestal met alu velgen ism 28 mm buitenbanden die dan bij meting effectief richting 32 mm gaan.
Wat ik wel doe is na elke rit mijn buitenbanden nakijken of er sneetjes/steentjes in het canvas zitten. Indien ja, deze lospeuteren en de sneetjes opvullen met secondenlijm.
Je kan hooguit kiezen voor een "meer", wat dat ook is, lekbestendige band omdat een binnenband vervangen in de vrieskou geen lachertje is.
Of kiezen voor tubeless.
Ik rij in de winter meestal met alu velgen ism 28 mm buitenbanden die dan bij meting effectief richting 32 mm gaan.
Wat ik wel doe is na elke rit mijn buitenbanden nakijken of er sneetjes/steentjes in het canvas zitten. Indien ja, deze lospeuteren en de sneetjes opvullen met secondenlijm.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40962
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volgens mij is dat 10sec lijjm verhaal ook een mythe ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Less is bore
Heb ik ooit 1 keer gedaan en het sneetje was na de volgende rit weer open, dus ja....meteen weer vanaf gestapt.
Tegenwoordig zomer en winter op Conti Grand Prix , en op 2 stuks met slechte zijwangen een paar jaar terug na , geen klachten over.
Tegenwoordig zomer en winter op Conti Grand Prix , en op 2 stuks met slechte zijwangen een paar jaar terug na , geen klachten over.
Laatst gewijzigd door Keezx op 03 sep 2020 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Scherpe steentjes verwijderen kan natuurlijk nooit kwaad.
De laatste winterband voor de auto heb ik in de zomer van 2018 opgereden (kreeg ik erbij bij koop in 2014), nimmer zal ik nog 1 cent aan die dingen uitgeven.
De laatste winterband voor de auto heb ik in de zomer van 2018 opgereden (kreeg ik erbij bij koop in 2014), nimmer zal ik nog 1 cent aan die dingen uitgeven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Same, alleen nog all seasons voor mij. Als je gaat skiën moet je nu eenmaal een sneeuwvlok hebben.... (anders had ik gewoon op zomerbanden gereden en bij sneeuw laat ik de auto sowieso staan = veiligste optie).
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16634
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Mijn auto heeft achterwielaandrijving , als het glad is, is het verschil tussen rijden met winter- en zomerbanden enorm.
Met zomerbanden is het bij glad wegdek een beetje als op de roulette spelen, je hebt kans dat het goed blijft gaan.
Met zomerbanden is het bij glad wegdek een beetje als op de roulette spelen, je hebt kans dat het goed blijft gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend