Degelijke fiets met klein verzet
Geplaatst: 22 sep 2020 18:05
Hallo,
Kort voorstellen: ik ben sinds anderhalf jaar aan de racefiets, na vele jaren - en nog steeds af en toe - op een trekkingfiets te hebben gereden. Begonnen met een relatief goedkope racefiets bij Decathlon, maar niet al te beroerd voor wat ik betaald heb: aluminium met carbon vork en mechanische schijfremmen, grootste concessie is de ietwat teleurstellende groep van Microshift met 2x8 versnellingen (50/34 voor, 11-34 achter).
Intussen de smaak helemaal te pakken en dus begin ik uit te kijken naar een betere racefiets, veeleer in de richting endurance/all-round. Budget is 1500 à 2500 euro en bij meerdere fietsfabrikanten vind je daar leuk spul voor: carbon frame (of hoger gamma aluminium) en een degelijke groep (105 of zelfs al Ultegra) met hydraulische schijfremmen. De Trek Domane SL 4 en Emonda ALR 4 zien er bijvoorbeeld erg aardig uit.
Ik vrees alleen dat de groepen die standaard met dat soort fietsen komen (meestal 50/34 voor en iets van 11-28 achter) iets te zwaar voor me zijn. Ik woon en fiets meestal in heuvelachtig gebied, wil liefst ook klaar zijn voor nog sterkere heuvels (Ardennen) en bescheiden bergen, maar heb zo'n 90 kg omhoog te hijsen. Met m'n huidige fiets kan ik in theorie een klein verzet rijden (34x34) maar op steile hellingen van 7% en meer volstaat dat niet altijd en moet ik echt moeite doen om niet stil te vallen. Tegelijkertijd zijn hier ook genoeg vlakke stukken te vinden waar ik aardig kan doorrijden en dan is het grotere verzet welkom.
Je zou kunnen argumenteren dat een lichtere fiets, een echt goede groep zoals 105/Ultegra en zelf misschien een paar kilo minder sowieso al een pak lichter zullen rijden dan wat ik nu gewend ben, maar is het echt zo rooskleurig? Komt 34x34 op een relatief zware fiets met goedkope groep enigszins in de buurt van 34x28 op een lichte fiets met degelijke groep?
Het liefst van al zou ik voor een triple crankstel gaan om vooraan een blad van 30 te hebben, maar die lijken intussen helemaal passé - bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra en er worden ook amper nog fietsen standaard mee aangeboden, dus dan zit ik al met een (duurdere) fiets op maat én onzekerheid over de toekomstbestendigheid van de groep.
Advies en ervaringen erg welkom!
Kort voorstellen: ik ben sinds anderhalf jaar aan de racefiets, na vele jaren - en nog steeds af en toe - op een trekkingfiets te hebben gereden. Begonnen met een relatief goedkope racefiets bij Decathlon, maar niet al te beroerd voor wat ik betaald heb: aluminium met carbon vork en mechanische schijfremmen, grootste concessie is de ietwat teleurstellende groep van Microshift met 2x8 versnellingen (50/34 voor, 11-34 achter).
Intussen de smaak helemaal te pakken en dus begin ik uit te kijken naar een betere racefiets, veeleer in de richting endurance/all-round. Budget is 1500 à 2500 euro en bij meerdere fietsfabrikanten vind je daar leuk spul voor: carbon frame (of hoger gamma aluminium) en een degelijke groep (105 of zelfs al Ultegra) met hydraulische schijfremmen. De Trek Domane SL 4 en Emonda ALR 4 zien er bijvoorbeeld erg aardig uit.
Ik vrees alleen dat de groepen die standaard met dat soort fietsen komen (meestal 50/34 voor en iets van 11-28 achter) iets te zwaar voor me zijn. Ik woon en fiets meestal in heuvelachtig gebied, wil liefst ook klaar zijn voor nog sterkere heuvels (Ardennen) en bescheiden bergen, maar heb zo'n 90 kg omhoog te hijsen. Met m'n huidige fiets kan ik in theorie een klein verzet rijden (34x34) maar op steile hellingen van 7% en meer volstaat dat niet altijd en moet ik echt moeite doen om niet stil te vallen. Tegelijkertijd zijn hier ook genoeg vlakke stukken te vinden waar ik aardig kan doorrijden en dan is het grotere verzet welkom.
Je zou kunnen argumenteren dat een lichtere fiets, een echt goede groep zoals 105/Ultegra en zelf misschien een paar kilo minder sowieso al een pak lichter zullen rijden dan wat ik nu gewend ben, maar is het echt zo rooskleurig? Komt 34x34 op een relatief zware fiets met goedkope groep enigszins in de buurt van 34x28 op een lichte fiets met degelijke groep?
Het liefst van al zou ik voor een triple crankstel gaan om vooraan een blad van 30 te hebben, maar die lijken intussen helemaal passé - bij Shimano moet je helemaal terug naar Tiagra en er worden ook amper nog fietsen standaard mee aangeboden, dus dan zit ik al met een (duurdere) fiets op maat én onzekerheid over de toekomstbestendigheid van de groep.
Advies en ervaringen erg welkom!