Ik denk wat speling te voelen in het trapaslager/bottom bracket.
Betreft volgens mij BB90 bottom bracket (Trek Emonda SL 2017) Het lager is een NSK 6805D, de vraag is nu vervangen voor een gelijke versie of keramisch lager?
zit wat oppervlakkige roest aan de binnenzijde van het lager.
Trek BB90 Bottom bracket vervangen
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06 okt 2020 16:26
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat hangt van jouw portemonnee of.
Ik heb het mijne indertijd vervangen door een keramisch exemplaar van C-Bear.
Laat maar weten wat het geworden is.
Ik heb het mijne indertijd vervangen door een keramisch exemplaar van C-Bear.
Laat maar weten wat het geworden is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Speling zit zelden in de lagers (deze zien er nog best ok uit maar vaker in de breedte van het bracket i.c.m te weinig vulringen.
"echte" keramische lagers zijn onbetaalbaar en de meeste hybrides doorgaans het geld gewoon niet waard (NSK, Koyo of SKF staal is goed genoeg). Bracketlagers draaien maar heel weinig toeren en komen nooit in de range waar keramische lagers interessant worden, vul je ze vervolgens met vet i.p.v. de onderhoudsgevoelige dunne olie dan is het voordeel gewoon nul.
"echte" keramische lagers zijn onbetaalbaar en de meeste hybrides doorgaans het geld gewoon niet waard (NSK, Koyo of SKF staal is goed genoeg). Bracketlagers draaien maar heel weinig toeren en komen nooit in de range waar keramische lagers interessant worden, vul je ze vervolgens met vet i.p.v. de onderhoudsgevoelige dunne olie dan is het voordeel gewoon nul.
Als je vanaf 2017 nu pas voor de 1e keer je crank eruit hebt is dat rijkelijk laat voor een bb90 bracket. Tip voor de toekomst: Echt 2x per jaar crank eruit, alles schoonmaken, etc, anders is de kans groot dat de hele boel (incl bracketpot) gewoon kapot gaat. Kan al na 2 slecht weer ritten. Het aantal in het frame meedraaiende lagers dat bij dit systeem de afgelopen jaren is voorgekomen loopt in de duizenden.Michiel193 schreef: ↑26 okt 2020 14:55 Ik denk wat speling te voelen in het trapaslager/bottom bracket.
Betreft volgens mij BB90 bottom bracket (Trek Emonda SL 2017) Het lager is een NSK 6805D, de vraag is nu vervangen voor een gelijke versie of keramisch lager?
zit wat oppervlakkige roest aan de binnenzijde van het lager.
PXL_20201024_093819365.jpg
PXL_20201024_081323695.jpg
PXL_20201024_081038390.MP.jpg
Inferieure standaard met nauwelijks beschermde lagers die leuk is voor profs, maar niet bepaald geschikt voor de hobbyfietser die pas onderhoud pleegt als er iets stuk is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 06 okt 2020 16:26
Een wat late reactie, excuus. De speling die ik nog steeds voel is beter te omschrijven alsof de crank/lagers onder het zand zitten. En daardoor ruw/stroef voelen. Zeker als ik meer kracht op de pedalen zet en wordt erger bij zwaarder verzet.
Ik heb de fiets sinds augustus dus hoe vaak de crank eraf geweest is weet ik niet. De crank heeft ooit wel iets aangelopen.
Ik heb de fiets sinds augustus dus hoe vaak de crank eraf geweest is weet ik niet. De crank heeft ooit wel iets aangelopen.
Lagers vervangen, gewoon door stalen exemplaren. Die kosten je de kop niet en als je dat dan 1x per jaar doet loopt ie altijd netjes.
Wel raar dat de crank daar aangelopen heeft, want dat kan eigenlijk bijna niet. Er horen losse (vaak rode) seals op dat lager te liggen, of in de nieuwe versie een zwarte insert. Zat dat er bij jou niet tussen?
Wel raar dat de crank daar aangelopen heeft, want dat kan eigenlijk bijna niet. Er horen losse (vaak rode) seals op dat lager te liggen, of in de nieuwe versie een zwarte insert. Zat dat er bij jou niet tussen?