Ik heb een Cannondale SuperSix Evo, vind ik een prettige fiets maar 1 groot nadeel is het vervangen van de derailleurkabel achter.
Deze youtuber werkt aan dezelfde fiets en heeft de crankset verwijderd. Geen interne BB huls en dus kan hij de kabel makkelijker geleiden. Ik gebruik BB's mét interne huls en dan moet crankset en BB eruit....veel werk voor 1 kabeltje...
Vandaag een liner erin gezet waardoor ik hopelijk niet meer elke keer opnieuw zoveel werk moet doen. Komend voorjaar nieuw stuurlint en dan vervang ik alle kabels ineens mee.
Heeft er iemand tips om dit iets makkelijker te kunnen doen? Openingen in het frame zijn vrij klein, de ingang bij het BB paste net de liner doorheen. De IR12 van Parktool heb ik daar niks aan. Ik zou de geleider aan de ingang kunnen verwijderen maar om die goed te kunnen demonteren en terugplaatsen moet het BB ook eruit.
Bij de derailleur kan ik het pad verwijderen en dan is er voldoende ruimte om een 4mm buitenkabel (schakel) doorheen te halen.
Tips en trucs interne kabels
Maar dat zal niet werken als je per ongeluk de kabel er al uit hebt getrokken
Wat dan goed kan werken is een visdraadje erin steken, vervolgens stofzuiger op de andere kant zetten.... Draadje erdoor? Dan binnenkabel en het visdraadje aan elkaar branden met een krimpkousje.
Wat dan goed kan werken is een visdraadje erin steken, vervolgens stofzuiger op de andere kant zetten.... Draadje erdoor? Dan binnenkabel en het visdraadje aan elkaar branden met een krimpkousje.
Gewoon een kunststof liner (of Scoubidou) over de oude (afgeknipte) binnenkabel schuiven en dan de oude binnenkabel met de liner door het frame terug trekken totdat de liner aan beide kanten er uit is. Daarna de nieuwe binnenkabel door de liner duwen tot door het frame, daarna de liner er weer uit trekken, voila.
Mocht om wat voor reden de binnenkabel cq. liner onderweg zijn los geraakt of verloren dan gebruik ik een één millimeter dikke ijzerdraad om door het frame te steken. Daar moeten dan wel de grommets er voor worden uitgehaald en in het ergste geval ook het bottombracket. Als dat is gelukt schuif ik daaroverheen de liner door het frame en trek de ijzerdraad er uit om die te vervangen door de nieuwe binnenkabel. Dat laatste is natuurlijk wel veel meer werk. Een dun touwtje/garen door het frame zuigen met een stofzuiger zou m.i. ook moeten lukken.
Mocht om wat voor reden de binnenkabel cq. liner onderweg zijn los geraakt of verloren dan gebruik ik een één millimeter dikke ijzerdraad om door het frame te steken. Daar moeten dan wel de grommets er voor worden uitgehaald en in het ergste geval ook het bottombracket. Als dat is gelukt schuif ik daaroverheen de liner door het frame en trek de ijzerdraad er uit om die te vervangen door de nieuwe binnenkabel. Dat laatste is natuurlijk wel veel meer werk. Een dun touwtje/garen door het frame zuigen met een stofzuiger zou m.i. ook moeten lukken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet ook doorvoeren en niet trekken, dat lijkt een opendeur. Maar ik heb het vaak gezien.
Op die manier gaat tapen prima
Op die manier gaat tapen prima
Ik gebruik deze
https://www.pro-bikegear.com/global/too ... uting-tool
Ideaal, zitten diverse koppelstukken bij, om zo snel een hydraulische leiding of buitenkabel aan te koppelen zo door t frame te voeren.
Uiteraard gaat de binnenkabel er ook mee.
Echt een uitkomst
https://www.pro-bikegear.com/global/too ... uting-tool
Ideaal, zitten diverse koppelstukken bij, om zo snel een hydraulische leiding of buitenkabel aan te koppelen zo door t frame te voeren.
Uiteraard gaat de binnenkabel er ook mee.
Echt een uitkomst