triple voorderailleur problemen
Ik heb racefiets voor een prikje kunnen kopen. De voorderailleur (shimano triple 50 - 42 -30 verhouding) wil echter niet meer op buitenste blad omdat de kooi niet ver genoeg naar buiten gaat. Wanneer ik met shifter schakel van stand 1 (lichtste) naar stand 2 (midden) blijft de ketting op kleinste blad liggen. Bij schakelen van stand 2 naar stand 3 (zwaarste) komt de ketting op middenblad. Ik dacht eerst dat spanning niet goed zit maar heb nieuwe kabel gestoken en kabel goed opgespannen in lichtste stand. Ook alle mogelijke instellingen van L en H schroef en het wijzigen van hoogte derailleur leveren niks op. Wanneer ik kabel losmaak van derailleur en via shifter schakel van stand 1 naar stand 2 en stand 3 voel ik dat de kabel bij wijziging van 1 naar 2 maar heel weinig aangetrokken wordt in vergelijking met wijziging van 2 naar 3. Dit verklaart ook waarom kooi maar weinig naar buiten beweegt van 1 naar 2. Als kabel van derailleur los is, kan ik kooi manueel wel voldoende naar buiten bewegen.
Ik vermoed dat het probleem dan eerder bij de shifter ligt. Iemand ervaring?
Ik vermoed dat het probleem dan eerder bij de shifter ligt. Iemand ervaring?
Op de kleinste stand staat de kabel al heel goed aangespannen. Je kan hem niet meer bewegen met handen. Vriend van mij die gewend is van zijn fietsen zelf af te stellen heeft dit ook gecontroleerd. Volgens hem klopt het niet dat shifter de kabel veel minder aantrekt wanneer je van stand 1 naar 2 gaat dan van 2 naar 3. Zou volgens hem in gelijke stappen moeten zijn. Maar zo'n shifter volledig opendoen is niet eenvoudig lijkt mij.
Er valt ook veelal niet veel te repareren aan een shifter.
Standaard oplossing voor een shifter: doorspuiten met WD40 in de hoop dat je zo vuil dat werking verhinderd weghaalt.
Welke shifters zijn het juist?
Standaard oplossing voor een shifter: doorspuiten met WD40 in de hoop dat je zo vuil dat werking verhinderd weghaalt.
Welke shifters zijn het juist?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Klinkt toch als te weinig kabelspanning. Maar de derialleur en shifter zullen ook wel niet meer al te best zijn. Dit in combinatie met vieze kabels.
Shifter schoonmaken, Gewoon WD40 tussen het binnenwerk spuiten en uit laten druppen. Daarna eventueel met licht vet ( kan ook uit een spuitbus ) opnieuw invetten. Ook nieuwe buiten en binnenkabel monteren,
Shifter schoonmaken, Gewoon WD40 tussen het binnenwerk spuiten en uit laten druppen. Daarna eventueel met licht vet ( kan ook uit een spuitbus ) opnieuw invetten. Ook nieuwe buiten en binnenkabel monteren,
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Moeilijk te zien, maar het lijkt erop dat je de kabel wat te strak naar beneden hebt getrokken in de klemschroef. Moet die niet wat hoger in een licht gleufje lopen ? Het is allemaal in de marge en of dat het is weet ik niet, maar het proberen waard. Mijn ervaring is wel dat de hoek waarmee de kabel geklemd zit wel degelijk net het verschil kan maken tussen wel of niet perfect schakelen.
Ook zou ik nog eens proberen of de shifter wel echt helemaal in de meest ontspannen positie zit als je de kabel vastmaakt.
Ook zou ik nog eens proberen of de shifter wel echt helemaal in de meest ontspannen positie zit als je de kabel vastmaakt.
Shimano Tiagra 9 speed. Zie foto, wel van rechtershifter
Shifter en kabel al doorspoten met WD40. Ook nieuwe binnenkabel gestoken. Nieuwe buitenkabel is nog een optie.
Wij hebben kabel op spanning gezet wanneer shifter op laagste stand staat en ketting op binnenblad ligt. We hebben er zo hard mogelijk aan getrokken, zelf met trektang. Dus meer spanning kunnen we er niet opkrijgen. Ik ga wel de klemmingshoek van kabel aan derailleur eens proberen te wijzigen en zien wat het geeft.
Blijft wel het feit dat kabel, wanneer die niet aan derailleur gekoppeld is, weinig aangetrokken wordt wanneer shifter van stand 1 naar 2 gaat. terwijl dit wel het geval is wanneer het van stand 2 naar 3 is.
Wij hebben kabel op spanning gezet wanneer shifter op laagste stand staat en ketting op binnenblad ligt. We hebben er zo hard mogelijk aan getrokken, zelf met trektang. Dus meer spanning kunnen we er niet opkrijgen. Ik ga wel de klemmingshoek van kabel aan derailleur eens proberen te wijzigen en zien wat het geeft.
Blijft wel het feit dat kabel, wanneer die niet aan derailleur gekoppeld is, weinig aangetrokken wordt wanneer shifter van stand 1 naar 2 gaat. terwijl dit wel het geval is wanneer het van stand 2 naar 3 is.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Is het wel een triple shifter? Stand 1-2 kan de extra trimfunctie van een dubbel shifter zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Trimfunctie zit eigenlijk tussen 2-3.
Dus dubbel is eigenlijk 1-2-3 met de trim 2-3 en dat is een klein verschil tussen de 2 standen.
Ik vraag me alleen af of een triple ook een trim heeft. En dan mist de shifter misschien de laagste stand.
Dus dubbel is eigenlijk 1-2-3 met de trim 2-3 en dat is een klein verschil tussen de 2 standen.
Ik vraag me alleen af of een triple ook een trim heeft. En dan mist de shifter misschien de laagste stand.
Ik heb mijn triple voorderailleur wel eens op de juiste kabelspanning gekregen door de kabel te "pre-loaden", dwz voorderailleur een stukje naar buiten trekken en dan pas de kabel vastzetten. Als je de voorderailleur dan weer terug laat zakken naar z'n initiële stand op het binnenste blad, trekt de derailleur aan de kabel en staat er meer spanning op. Hopelijk werkt dit ook voor jou.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350