Rolweerstand voelen bij banden
Hallo,
Even volgende vraag:
Hoe hard merk je rolweerstand op bij fietsbanden?
Ben aan het kijken voor meer profielbanden voor in de winter, echter lees je overal over rolweerstand en het harder lopen van de banden.
Mijn vraag is echter, hoe hard valt dit allemaal op? Is dit echt een merkbaar verschil? Spreken we over 2km/u minder snel gaan of spreken we over 0,2km/U minder snel gaan. Ik begrijp dat dit zeer subjectief is, maar er moet toch een algemeen verschil zijn dat iedereen voelt.
Hoe zwaarder de rolweerstand, hoe beter de training.
Is het echt de moeite om geprofileerde banden te monteren voor de winter? Zorgen deze echt voor betere grip etc?
Alvast bedankt voor de info;
James
Even volgende vraag:
Hoe hard merk je rolweerstand op bij fietsbanden?
Ben aan het kijken voor meer profielbanden voor in de winter, echter lees je overal over rolweerstand en het harder lopen van de banden.
Mijn vraag is echter, hoe hard valt dit allemaal op? Is dit echt een merkbaar verschil? Spreken we over 2km/u minder snel gaan of spreken we over 0,2km/U minder snel gaan. Ik begrijp dat dit zeer subjectief is, maar er moet toch een algemeen verschil zijn dat iedereen voelt.
Hoe zwaarder de rolweerstand, hoe beter de training.
Is het echt de moeite om geprofileerde banden te monteren voor de winter? Zorgen deze echt voor betere grip etc?
Alvast bedankt voor de info;
James
Je kan dat in Watts uitdrukken. Zie hier: https://www.bicyclerollingresistance.co ... ke-reviews
Aan jezelf om uit te maken of een verschil van bvb 5 watt voelbaar is.
Profiel op racefietsbanden (23-28mm) is nutteloos.
Aan jezelf om uit te maken of een verschil van bvb 5 watt voelbaar is.
Profiel op racefietsbanden (23-28mm) is nutteloos.
Het is eerder 0,2 km/u dan 2 km/uur.JaCop schreef: ↑25 nov 2020 16:45 KNIP
Mijn vraag is echter, hoe hard valt dit allemaal op? Is dit echt een merkbaar verschil? Spreken we over 2km/u minder snel gaan of spreken we over 0,2km/U minder snel gaan. Ik begrijp dat dit zeer subjectief is, maar er moet toch een algemeen verschil zijn dat iedereen voelt.
CUT
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat hangt nogal van je snelheid af, maar een verschil van 5 watt voel je zeker.
De reden voor mij om in de winter toch voor andere banden te kiezen is de lekbestendigheid. Er blijven met steentjes plakken, en een bandje wisselen in de winter is sowieso k*t
De reden voor mij om in de winter toch voor andere banden te kiezen is de lekbestendigheid. Er blijven met steentjes plakken, en een bandje wisselen in de winter is sowieso k*t
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het verschil tussen een gravelband (42mm) en een gewone raceband (25mm) zit toch ruim boven de 1km/u (eigen ondervinding) maar dat is niet allemaal rolweerstand. Meeste extra weerstand zal van de lucht komen. Die 42mm band is veel minder aerodynamisch dan een 25mm band
Wacht maar tot je op de MTB een 2.8" Maxxis Minion met een Schwalbe 2.25" Racing Ralph gaat vergelijken. Dat is het verschil tussen 18 of 20 km/u rijden. Minstens...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ook binnen de categorie gravel kun je zulke verschillen wel waarnemen.
Winter en profiel horen niet bij elkaar. Modder en profiel wel. Als het modderig is, heb je vóór een profiel nodig. Achter minder, hooguit ga je wat meer 'kwispelen' met je achterkant, maar dat is goed voor je balans en stuurvaardigheid.
Op moderne routes met goeie waterafvoer is de ondergrond bijna altijd droog en kun je met minimaal profiel uit de voeten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar blijf ik het mee oneens, als een van de weinige.
Ik wil in de winter juist wel iets profiel. De weg is vies, de grip is minder en een band die makkelijker vervormt is vergevingsgezinder. Gaat niet om water afvoer, dat snap ik.
Ik wil in de winter juist wel iets profiel. De weg is vies, de grip is minder en een band die makkelijker vervormt is vergevingsgezinder. Gaat niet om water afvoer, dat snap ik.
Het verschil tussen vergelijkbare banden ga je niet voelen.
Het verschil tussen ene snel racefietsbandje, een gravelband en een mtb band voel je uiteraard wel.
Ik leg in de winter een iets bredere band met iets minder druk. En lekbestendig! Ik wil niet om 7u30 ' s morgens bij 4 graden in het donker m'n bandje moeten vervangen.
Een lichtlopende gravelband kan hier ook wel een oplossing zijn.
Het verschil tussen ene snel racefietsbandje, een gravelband en een mtb band voel je uiteraard wel.
Ik leg in de winter een iets bredere band met iets minder druk. En lekbestendig! Ik wil niet om 7u30 ' s morgens bij 4 graden in het donker m'n bandje moeten vervangen.
Een lichtlopende gravelband kan hier ook wel een oplossing zijn.
Dat probeer ik deze winter ook. Heb voor de gravelfiets een setje Schwalbe One TLE in 28mm gestoken (normaal heb ik de Speci Sworks met binnenband in 26mm), de Schwalbe vallen ruim over de 30mm (de Speci waren net geen 27mm)
Eerste ritje op 5.5 en 6bar (83kg) was OK (Speci altijd op 6 en 6.5bar) maar 2de ritje op 5 en 5.5bar was al beter. Ik denk volgende keer nog proberen met 4.5 en 5 bar, dat moet ook nog gaan.
Ik heb er ondertussen 300-400km mee gedaan in droog en nat weer en geen klagen qua grip of snelheid (gravelfiets is sowieso iets trager dan de goede fiets, ook geen hoge wielen )
Nog niet lek gereden maar dat wil niets zeggen met zo weinig kilometers, verdict daarover volgt pas na de winter.
Eerste ritje op 5.5 en 6bar (83kg) was OK (Speci altijd op 6 en 6.5bar) maar 2de ritje op 5 en 5.5bar was al beter. Ik denk volgende keer nog proberen met 4.5 en 5 bar, dat moet ook nog gaan.
Ik heb er ondertussen 300-400km mee gedaan in droog en nat weer en geen klagen qua grip of snelheid (gravelfiets is sowieso iets trager dan de goede fiets, ook geen hoge wielen )
Nog niet lek gereden maar dat wil niets zeggen met zo weinig kilometers, verdict daarover volgt pas na de winter.