High mod or not
Bezig met een nieuwe fiets (Cannondale Supersix) is er de keuze tussen 'gewoon' carbon en - het duurdere - high mod carbon. Je ziet dit trouwens ook bij andere merken, maar dan met andere benamingen. Is daar wat van te zeggen, behalve dat - in geval van Cannondale - high mod lichter is? Bijvoorbeeld, is topsegment carbon kwetsbaarder of heeft het andere rijeigenschappen?
"Trappen moet je toch"
Marketing, niets meer of minder.
Er zijn gevallen waar het exact dezelfde frames zijn maar waar de lichtste frames na productie dan de 'duurdere' naam krijgen (frames wijken altijd wat af na productie, meer dan een paar grammen gaat het niet schelen)
Er zijn gevallen waar het exact dezelfde frames zijn maar waar de lichtste frames na productie dan de 'duurdere' naam krijgen (frames wijken altijd wat af na productie, meer dan een paar grammen gaat het niet schelen)

High mod is een belasting op domheid.
Dat is bij Cannondale iig niet waar. Ik heb namelijk de gewone en de hi-mod supersix in de schuur hangen. Het hi-mod frame is ruim 200 gram zwaarder. Vork scheelt ook bijna 100 gram geloof ik. Dat is niet een verschil in productie toleranties. Dat de dropouts bij de hi-mod van carbon zijn, en bij de gewone van alu is ook een hint dat het verschillende frames zijn trouwens...
Ik vind de hi-mod lekkerder rijden, maar dat heeft alles te maken met afmontage. Zou na de make-over van de gewone wel eens niet meer zo kunnen zijn.
Cannondale beweert dat beide frames qua rij eigenschappen gelijk zijn, en dat geloof ik wel.
Santa Cruz doet iets soortgelijks met hun CC frames (heb ik ook, ik moet dus wel heel erg dom zijn), maar is daar verder ook eerlijk over (ook hier zijn het wel degelijk verschillende producties).
Als je de weightweenie vuistregel dat 1 gram lichter een euro mag kosten hanteert, dan is hi-mod een slechte koop. In mijn geval liep ik voor beide fietsen tegen een zeer scherpe deal aan (ik probeer nooit ergens het volle mep voor te betalen), ik zou er de advies meerprijs niet voor over hebben.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 14 dec 2020 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14214
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Scott ook hmf, hmx.
Het is wel anders, maar voornamelijk gewicht.
Eens met scott staan praten hierover. Toen vooral meer arbeid om zorgvuldiger te produceren en erna al het overtollige materiaal weg te houden.
Daarnaast zijn van veel merken de duurste frames vaak (matt) zwart, dat scheelt zo 100gram.
Het is wel anders, maar voornamelijk gewicht.
Eens met scott staan praten hierover. Toen vooral meer arbeid om zorgvuldiger te produceren en erna al het overtollige materiaal weg te houden.
Daarnaast zijn van veel merken de duurste frames vaak (matt) zwart, dat scheelt zo 100gram.
Mijn Cannondales hadden beiden vrijwel hetzelfde verfschema toen ik ze woog.
NB afmontage is vaak ook verschillend als je een complete fiets koopt. Zo vond ik de afmontage van de "gewone" santa cruz niet interessant.
NB afmontage is vaak ook verschillend als je een complete fiets koopt. Zo vond ik de afmontage van de "gewone" santa cruz niet interessant.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41167
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Specialized = evil, dat weet je toch? Dus nee. 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16658
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Vooral in het en kleinere maat zijn de verschillen, als die er al zijn, nog kleiner.
Een lichtere fiets is behalve lichter daarom niet beter, stijver, maar wel bijna altijd duurder.
Een lichtere fiets is behalve lichter daarom niet beter, stijver, maar wel bijna altijd duurder.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Trek heeft toch ook het superieure 800 Series OCLV carbon t.o.v. het 500 Series OCLV carbon op hun 'goedkope' lijn? Kost maar €2.500 extra.
Bij Scott kun je het moeilijk vergelijken. Tegenwoordig hebben de HMX frames altijd race geo en de HMF frames endurance geo. Dat maakt dat het wel behoorlijk verschillend rijdende fietsen zijn. De vraag blijft natuurlijk of dat in het duurdere carbon zit.wasbeer2006 schreef: ↑13 dec 2020 08:10 Scott ook hmf, hmx.
Het is wel anders, maar voornamelijk gewicht.
Eens met scott staan praten hierover. Toen vooral meer arbeid om zorgvuldiger te produceren en erna al het overtollige materiaal weg te houden.
En nu ben ik fietsen.
Als je in de prijslijst kijkt van Cannondale dan zie je dat ze de 'goedkopere' fietsen niet leveren met dezelfde uitrusting. Een HiMod is niet te koop met 105 om maar iets te noemen.
Je keuze wordt deels bepaalt door de voorkeur die je voor een groep hebt,
Er zit ook verschil in afmontage van de andere onderdelen maar dat zul je zelf even uit moeten zoeken.
Ik zie bijvoorbeeld dat de S6 met Ultegra di2 qua afmontage nauwelijks ander is terwijl de prijs 1500 verschilt.
Andere varianten met dezelfde groep laten misschien meer verschil in afmontage zien terwijl de prijs minder ver uit elkaar ligt.
Bij oudere varianten zag je vaak zwaardere onderdelen op de normale versies, C2 onderdelen terwijl de HM dan C1 onderdelen had. Ook het crankstel zag je verschillen in. De basis versie met een goedkoper FSA crankstel, de duurdere versie met een FSA carbon of Holowgram variant.
Als ik de huidige prijzen zie bij de A merken dan heb ik het idee dat ze even fijn meeliften op de grote vraag naar fietsen. En dan zullen de prijzen in 2022 wel weer dalen als we de rekening van corona krijgen en de markt instort cq verzadigd is.
Edit
Een HiMod scheelt 300 gram, reken maar uit wat dat per gram kost
Je keuze wordt deels bepaalt door de voorkeur die je voor een groep hebt,
Er zit ook verschil in afmontage van de andere onderdelen maar dat zul je zelf even uit moeten zoeken.
Ik zie bijvoorbeeld dat de S6 met Ultegra di2 qua afmontage nauwelijks ander is terwijl de prijs 1500 verschilt.
Andere varianten met dezelfde groep laten misschien meer verschil in afmontage zien terwijl de prijs minder ver uit elkaar ligt.
Bij oudere varianten zag je vaak zwaardere onderdelen op de normale versies, C2 onderdelen terwijl de HM dan C1 onderdelen had. Ook het crankstel zag je verschillen in. De basis versie met een goedkoper FSA crankstel, de duurdere versie met een FSA carbon of Holowgram variant.
Als ik de huidige prijzen zie bij de A merken dan heb ik het idee dat ze even fijn meeliften op de grote vraag naar fietsen. En dan zullen de prijzen in 2022 wel weer dalen als we de rekening van corona krijgen en de markt instort cq verzadigd is.
Edit
Een HiMod scheelt 300 gram, reken maar uit wat dat per gram kost

Laatst gewijzigd door NicoNB op 14 dec 2020 12:07, 3 keer totaal gewijzigd.