Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Accuraatheid powermeter

Cipo
Forum-lid

Cipo 19 dec 2020 08:26

Deze week ging ik bij Energy Lab langs voor een conditietest. De test gebeurde met mijn eigen fiets waar een powermeter opzit (4iiii Ultegra Links).

De voorbije maanden vertrouwde ik blindelings op de waarden van mijn powermeter voor ritjes buiten en tot mijn verbazing lag deze waarde tijdens de test voortdurend 10% lager dan het systeem dat Energy Lab gebruikt. Op het einde zaten we echt op 40w verschil.

Mijn fiets dan maar eens op mijn Elite Suito gezet toen ik thuiskwam (daarvoor gebruikte ik steeds mijn oude fiets zonder aparte powermeter op de rollen) en de waarden van de 4iiii en de Suito verschillen amper.

Ik blijf het raar vinden... Zou het echt kunnen dat die allebei 10% afwijken ten opzichte van een superprofessioneel systeem van duizenden euro's zoals bij Energy Lab? Ze vertelden mij daar zelfs dat hun toestellen ieder jaar terug naar Duitsland gaan voor een kalibratie.

Iemand die hier meer van weet of een gelijkaardige ervaring heeft?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 19 dec 2020 12:00

Was het systeem van Energy lab tweezijdig?
Is jouw 4iiii gecalibreerd?
Afbeelding

Cipo
Forum-lid

Cipo 19 dec 2020 16:17

4iiii was gekalibreerd net voor de test. Ik weet eerlijk gezegd niet of het systeem van Energy Lab dubbelzijdig meet, maar uit de body scan die ik ook had blijken beide benen amper verschil in spiermassa te hebben dus er zou weinig verschil mogen opzitten bij een dubbelzijdige meting.

De Suito lag volledig in lijn met de 4iiii en daar wordt het gewoon vanachter gemeten uiteraard.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 19 dec 2020 16:21

Maar waarom maakt het je uit?
Als je eigen powermeter consistente data geeft kun je daar toch op trainen en jezelf verbeteren.
Of met welk doel heb je anders een powermeter?

Er zijn genoeg mensen die veel meer vermogen fietsen dan jij (zeggen ze) en dan in een fietstochtje niet eens je wiel kunnen houden.

Cipo
Forum-lid

Cipo 19 dec 2020 16:32

Ga ik helemaal mee akkoord. Heb ook al vaak gemerkt dat er anderen soms waarden halen (en vaak niet eens gelogen) waar ik echt van achterover val maar op zaterdag kunnen ze toch niet mee op dat klimmetje.

Voor mijn trainingen maakt het mij dus weinig uit, maar het gaat mij meer om nieuwsgierigheid. 10% zou toch echt wel een pak meer verschil zijn dan fabrikanten als zowel 4iiii en Elite aankondigen :-). Voor 4iiii weet ik het niet van buiten maar een Suito zou toch in principe max. 2,5% verschil mogen zijn met de werkelijke waarde als ik het goed voorheb.

Wil dus gewoon eens weten of mensen nog een gelijkaardige ervaring hebben. Mocht ik echt de enige zijn zou ik toch durven vermoeden, hoewel het bijna niet zou mogen kunnen, dat de test niet helemaal correct werd uitgevoerd.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 19 dec 2020 16:54

De 4iiii is gewoon een budget powermeter en heb ik niet zo hoog zitten. De Suito heeft naar mijn weten helemaal geen ingebouwde powermeter, dat is estimated?

Nog nooit van Energy Lab gehoord, maar je mag er toch vanuit gaan dat die meting klopt.

10% is natuurlijk wel gewoon erg veel. Als je meedoet aan Zwift races dan is die 10% wel dusdanig dat je nooit een koers zult winnen (of in de verkeerde categorie rijdt).

Cipo
Forum-lid

Cipo 19 dec 2020 17:23

Races heb ik nog niet gereden op zwift maar wel al een aantal group rides. Ik blijf gemiddeld gezien binnen de voorgeschreven w/kg maar telkens wel eerder naar de bovengrens.
Als mijn echte waarde hoger ligt zoals uit de test bleek, zou mijn gemiddelde wattage dus te hoog liggen voor iedere group ride. En ik ben niet iemand die voor het pak gaat rijden.

Begrijp me allemaal niet verkeerd, het is verre van mijn bedoeling om tegendraads te doen en ik apprecieer de bijdragen enorm hoor, maar ik probeer er gewoon een verklaring voor te vinden :-). Zoals gezegd, meer uit eigen nieuwsgierigheid en eigenlijk ook wel een beetje principieel ;-).

Goudhaantje
Forum-lid

Gebruikersavatar Goudhaantje 19 dec 2020 21:54

Ik weet niet wat de kwaliteit is van de 4iiii. Ik heb zelf een P2M en een Quarq en die onlangs weer eens vergeleken met mijn Tacx Neo. Het verschil werd niet groter dan 1 tot een enkele max van 2% en dan ook nog eens lager dan de Tacx.

Ik zou echter niet altijd blind vertrouwen op de vermogensmeter van SMA's ed. Ik heb in 2015 een keer een inspanningstest gedaan bij SMA Midden Nederland (die toch goed bekend staat). Daar kwam mijn wattage bij omslagpunt toentertijd 55W lager uit dan mijn eigen gemeten FTP waarde. Dat vond ik toch behoorlijk ongeloofwaardig. Ik doe zo'n test jaarlijks, maar zo'n afwijkende waarde als toen heb ik nooit meer gehad.

Ik heb inmiddels drie vermogensmeters en een Tacx en die geven zeer vergelijkbare constante waardes.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 dec 2020 22:15

De 4iii heb ik ook niet zo hoog zitten. Maar 10% zou veel zijn ( trouwens een 4iii wordt maar 1x gekalibreerd in de fabriek ) Calibrate is gewoon de nulwaarde herstellen, zoals bij een simpele weegschaal zegmaar.

Heb zelf een power2max en een inmiddels bijna 14 jaar oude powertap en die meten ook vergelijkbaar met de powertap achterwiel altijd iets lager. Zo lang ze maar consistent zijn dat is het belangrijkste.

Wat je in ieder geval niet moet doen is de waarden (ftp en dergelijke) aanpassen aan wat je nu opnieuw gemeten hebt. Blijf bij je oude waarden.

Het valt door derden zoals ons ook niet te verifieren of de powermeter van jou of die van het sportmedisch centrum klopt. Maar je hebt medewerkers die alles weten van sport en 0.0 van techniek en daardoor hun apparatuur verkeerd instellen en nooit opnieuw laten calibreren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 dec 2020 07:30

4iiii heb ik ook niet hoog zitten. Toevallig de 4iii van een fietsmaat eens afgezet tegen mijn Tacx Neo. De Neo staat bekend als de gouden standaard en had ik ook al eens vergeleken met mijn eigen 2 Quarqs. Zowel de Neo als de 2 Quarqs geven hele consistente waardes (Neo wel ietsjes lager, logisch want je verliest iets in de aandrijving).

Hier de 4iiii (paars) tegen de Neo blauw). Verschil tussen de 0 en. 20W, wat toch best veel is.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-27 at 11.28.32.jpeg

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 dec 2020 08:10

havana schreef: 20 dec 2020 07:30 4iiii heb ik ook niet hoog zitten. Toevallig de 4iii van een fietsmaat eens afgezet tegen mijn Tacx Neo. De Neo staat bekend als de gouden standaard en had ik ook al eens vergeleken met mijn eigen 2 Quarqs. Zowel de Neo als de 2 Quarqs geven hele consistente waardes (Neo wel ietsjes lager, logisch want je verliest iets in de aandrijving).

Hier de 4iiii (paars) tegen de Neo blauw). Verschil tussen de 0 en. 20W, wat toch best veel is.
Welke software gebruik je om deze grafiek te maken. Gewoon xls met een export oid?
Ik wil mijn Stages L/R ook wel eens uitzetten tegen mijn Tacx Neo 2T. Heb ik nog niet gedaan, omdat mijn oude fiets op de Tacx staat ;-)
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 dec 2020 08:12

DCRainmaker Analyser (betaald, heb destijds een dagpas gekocht voor 5$).

Plaats reactie