Grote beurt voor een stalen Bianchi
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21
Hoi allen,
Mijn vriendin fietst al een tijdje op een stalen Bianchi rond, schat ergens midden jaren negentig (ben overigens ook benieuwd of iemand me kan vertellen welk model / jaar het frame daadwerkelijk is). Nu zijn er wat aandachtspuntjes die ik komende kerstvakantie wil verhelpen. Ben nog niet zo super ervaren met aan fietsen klussen, en loop tegen een paar dingen aan waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
1: Roestplekken op voorvork en chainstays. Is dit een kwestie van opschuren en behandelen met een anti-roest middel? Ik lees af en toe wat over Owatrol?
2: Zadelpen zit muurvast. Al een aantal dagen achter elkaar kruipolie aangebracht. Met een schroevendraaier de klem uit elkaar geduwd. Tot dusver geen resultaat. Ben nog het stappenplan van Sheldon Brown aan het doorwerken, zoals elders vermeld op dit forum.
3: Achterwiel zit niet gecentreerd, loopt net niet tegen het frame maar scheelt niks. Als ik het wiel een klein beetje uit de drop-out til, op het oog in het frame centreer, en vervolgens vastzet, zit-ie wel in het midden. Als ik het wiel er andersom in zet zie ik precies dezelfde afwijking. Kan ik concluderen dat het wiel goed is, maar het frame wellicht enigszins gedeformeerd? Valt hier nog iets aan te doen?
4: Naar een groter kransje schakelen gaat prima, maar naar een kleinere krans niet. Naar een zwaardere versnelling schakelen moet door 2x op te schakelen, 1x terug te schakelen. Je ziet ook dat de achterderailleur bij het schakelen naar een kleiner kransje niet lekker in lijn staat. Ik vermoed dat ofwel de kabel niet helemaal soepel meer is, ofwel een veer in de AD zijn langste tijd heeft gehad. In beide gevallen is aan vervangingsonderdelen komen denk ik lastig, gaat om een Campa Record 8-speed groep.
Hopelijk heeft iemand nog een paar goede tips
Mijn vriendin fietst al een tijdje op een stalen Bianchi rond, schat ergens midden jaren negentig (ben overigens ook benieuwd of iemand me kan vertellen welk model / jaar het frame daadwerkelijk is). Nu zijn er wat aandachtspuntjes die ik komende kerstvakantie wil verhelpen. Ben nog niet zo super ervaren met aan fietsen klussen, en loop tegen een paar dingen aan waar ik wel wat advies bij kan gebruiken.
1: Roestplekken op voorvork en chainstays. Is dit een kwestie van opschuren en behandelen met een anti-roest middel? Ik lees af en toe wat over Owatrol?
2: Zadelpen zit muurvast. Al een aantal dagen achter elkaar kruipolie aangebracht. Met een schroevendraaier de klem uit elkaar geduwd. Tot dusver geen resultaat. Ben nog het stappenplan van Sheldon Brown aan het doorwerken, zoals elders vermeld op dit forum.
3: Achterwiel zit niet gecentreerd, loopt net niet tegen het frame maar scheelt niks. Als ik het wiel een klein beetje uit de drop-out til, op het oog in het frame centreer, en vervolgens vastzet, zit-ie wel in het midden. Als ik het wiel er andersom in zet zie ik precies dezelfde afwijking. Kan ik concluderen dat het wiel goed is, maar het frame wellicht enigszins gedeformeerd? Valt hier nog iets aan te doen?
4: Naar een groter kransje schakelen gaat prima, maar naar een kleinere krans niet. Naar een zwaardere versnelling schakelen moet door 2x op te schakelen, 1x terug te schakelen. Je ziet ook dat de achterderailleur bij het schakelen naar een kleiner kransje niet lekker in lijn staat. Ik vermoed dat ofwel de kabel niet helemaal soepel meer is, ofwel een veer in de AD zijn langste tijd heeft gehad. In beide gevallen is aan vervangingsonderdelen komen denk ik lastig, gaat om een Campa Record 8-speed groep.
Hopelijk heeft iemand nog een paar goede tips
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wat betreft de roest op de chroomdelen, probeer eerst een polijstpasta.
Lukt dat niet dan een heel fijn schuurpapier gebruiken, vervolgens wanneer de roestplekjes verdwijnen, een nog fijnere korrel schuurpapier gebruiken en natschuren.
Daarna met polijstpasta weer laten blinken. Wel de gelakte delen afplakken met schilderstape.
Zit er achter op de patten geen schroefgaatje waar je een klein schroefje in kunt draaien? Met die schroefjes stel je het achterwiel in de achtervork precies in het midden, daar zijn nl die stelschroefjes voor.
Mbt je zadelpen, zet het zadel/zadelpen eens vast in de bankschroef en gebruik het frame als hefboom, je kunt zo meer kracht zetten.
Zorg dat je achterderrie goed schoon is en check of de veer nog krachtig genoeg is. Kijk of de derailleurpat niet verbogen is en of de kabel niet gewoon bijgesteld/vervangen moet worden.
Succes.
Lukt dat niet dan een heel fijn schuurpapier gebruiken, vervolgens wanneer de roestplekjes verdwijnen, een nog fijnere korrel schuurpapier gebruiken en natschuren.
Daarna met polijstpasta weer laten blinken. Wel de gelakte delen afplakken met schilderstape.
Zit er achter op de patten geen schroefgaatje waar je een klein schroefje in kunt draaien? Met die schroefjes stel je het achterwiel in de achtervork precies in het midden, daar zijn nl die stelschroefjes voor.
Mbt je zadelpen, zet het zadel/zadelpen eens vast in de bankschroef en gebruik het frame als hefboom, je kunt zo meer kracht zetten.
Zorg dat je achterderrie goed schoon is en check of de veer nog krachtig genoeg is. Kijk of de derailleurpat niet verbogen is en of de kabel niet gewoon bijgesteld/vervangen moet worden.
Succes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2020 20:21
Ik zie inderdaad twee schroefgaatjes, zie bijgevoegde foto. Is hier een bepaalde standaardmaat schroef voor?
AD heb ik net goed schoongemaakt, en rotatiepunten gesmeerd. Gaat wel iets beter nu, maar nog niet vlekkeloos. Derailleurpat lijkt mij op het oog recht. Het gaat mis bij het schakelen naar een kleiner kransje (=kabel laten vieren). De veer in de derailleur is blijkbaar niet sterk genoeg om de kabel volledig strak te trekken. Probleem zit dus ofwel in de veer van de AD, ofwel er zit ergens veel wrijving in de kabel. Hoe kan ik checken of de veer nog sterk genoeg is? Kabels vervangen heb ik nog nooit gedaan, maar is volgens mij niet heel moeilijk? Vraag ik me alleen even af wat ik dan precies moet kopen. Met name de ‘aansluiting’ bij de shifters is merk-afhankelijk volgens mij?
Zadel klooi ik nog even mee door; heb zelf geen bankschroef.
Roest moet ik ook eerst spul voor in huis halen (als er tenminste een winkel te vinden is die polijstpasta mag verkopen)
AD heb ik net goed schoongemaakt, en rotatiepunten gesmeerd. Gaat wel iets beter nu, maar nog niet vlekkeloos. Derailleurpat lijkt mij op het oog recht. Het gaat mis bij het schakelen naar een kleiner kransje (=kabel laten vieren). De veer in de derailleur is blijkbaar niet sterk genoeg om de kabel volledig strak te trekken. Probleem zit dus ofwel in de veer van de AD, ofwel er zit ergens veel wrijving in de kabel. Hoe kan ik checken of de veer nog sterk genoeg is? Kabels vervangen heb ik nog nooit gedaan, maar is volgens mij niet heel moeilijk? Vraag ik me alleen even af wat ik dan precies moet kopen. Met name de ‘aansluiting’ bij de shifters is merk-afhankelijk volgens mij?
Zadel klooi ik nog even mee door; heb zelf geen bankschroef.
Roest moet ik ook eerst spul voor in huis halen (als er tenminste een winkel te vinden is die polijstpasta mag verkopen)
Probeer het chroom eerst eens met Commandant Groen voordat je schuurpapier erbij pakt.
Wat betreft het schakelen: wellicht loopt de binnenkabel niet lekker meer door de buitenkabel. Ook die kun je even loshalen, schoonmaken en met wat olie smeren.
Wat betreft het schakelen: wellicht loopt de binnenkabel niet lekker meer door de buitenkabel. Ook die kun je even loshalen, schoonmaken en met wat olie smeren.
Draad in dropout is M3, die schroefjes zijn nog wel ergens te vinden.
Monteer gewoon een nieuwe achterderailleurkabel, zo'n veer wordt eigenlijk nooit zo slap dattie niet meer werkt.
Universeel is geschikt voor alle merken.
Monteer gewoon een nieuwe achterderailleurkabel, zo'n veer wordt eigenlijk nooit zo slap dattie niet meer werkt.
Universeel is geschikt voor alle merken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede