28mm banden, minimale bar te hoog. Welke kiezen?
Ik wil binnenkort 28mm banden aanschaffen. Ik heb ze graag op 5/5.5 bar (ik weeg ca 57 kilo), maar op de meeste banden staat dat er minimaal 6 of 8 bar in moet. Hoe serieus moet ik dit nemen? En hebben jullie tips voor goede banden?
Ik 70kg rijd 28mm op 4/4.5 max. En vaak op 3.6/4.1 als ik weet dat ik mindere stukken ga treffen.
Net als wat Keezx zegt, die getallen kun je links laten liggen.
Net als wat Keezx zegt, die getallen kun je links laten liggen.
Staat er deze week op fiets.nl niet een fraai artikel met tabellen over bandendruk?
Zie: https://www.fiets.nl/2021/01/22/hoeveel ... overzicht/
Dan blijkt inderdaad dat het wel lager kan
Zie: https://www.fiets.nl/2021/01/22/hoeveel ... overzicht/
Dan blijkt inderdaad dat het wel lager kan
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Ik snap daar ook vrij weinig van. Zal wel zoiets zijn, want die minimale druk betekent vaak alsnog stuiteren.
Voor wat het waard is, ik rij met 20 kg ruim onder de "toegestane" druk. Weliswaar MTB en tubeless, maar toch.
Voor wat het waard is, ik rij met 20 kg ruim onder de "toegestane" druk. Weliswaar MTB en tubeless, maar toch.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Waarschijnlijk wel, een zware rijder kan stootlekken krijgen en snelle slijtage/kapotte zijwangen en dat levert ongewenste claims op.
Een te harde band is hooguit wat oncomfortabel maar levert geen claims op.
Bandenfabrieken willen zo veel mogelijk verkopen met zo min mogelijk gezeur achteraf, net als zo ongeveer iedereen die iets verkoopt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
*meer
De tijden van afvallen liggen ruim achter me
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bij het bepalen van de min/max bandenspanning gaat de bandenfabrikant (in elk geval Schwalbe) uit van een gemiddelde persoon. Schwalbe gaat uit van een gewicht van 75kg. Bij 57 kg kan er dus flink wat minder lucht in, zonder problemen.