Fiets onderhoud
Hallo allen,
Onervaren wielrenner hier, laat staan het klussen aan een fiets.
Ik heb een tijd terug een trek madone 5.2 gekocht. Is natuurlijk al een beetje een oudje, en inmiddels moet er dus ook het een en ander aan gebeuren.
Allereerst is de aandrijving aan vervanging toe. Ik ben van plan om het kettingblad, de cassette en de ketting te vervangen. Ik heb gezien dat de derailleur een (Ultegra) RD 6600 is. Momenteel is het een 10speed, 34-50 kettingblad en de cassette is 12-28. Nu heeft wat onderzoek uitgewezen dat 12-28 niet meer te vinden is, dus ben ik van plan om over te stappen naar 12-30. Alleen weet ik nu niet of dat mijn derailleur dit ondersteunt, en of ik dan ook naar oudere cassettes/kettingbladen moet kijken (omdat de derailleur al wat ouder is) of dat alles gewoon zou moeten passen?
Daarnaast zijn de lagers aan vervanging toe, en een aantal kabels ook. Ik weet niet precies welke/hoeveel kabels, dus dat zal de FM me moeten vertellen.
Ik ben van plan om de aandrijving zelf te doen om de kosten wat te drukken. Dan kan de FM alles afstellen de lagers/kabels voor zijn rekening nemen.
Denken jullie dat deze oude fiets dit allemaal waard is, of zijn er ook mensen die me aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een andere fiets? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen onderzoek heb gedaan naar de kosten, maar mocht ik op zoek gaan naar een nieuwe fiets, dan zou ik een budget aanhouden van +-2200eu.
Bedankt voor alle tips alvast!
Onervaren wielrenner hier, laat staan het klussen aan een fiets.
Ik heb een tijd terug een trek madone 5.2 gekocht. Is natuurlijk al een beetje een oudje, en inmiddels moet er dus ook het een en ander aan gebeuren.
Allereerst is de aandrijving aan vervanging toe. Ik ben van plan om het kettingblad, de cassette en de ketting te vervangen. Ik heb gezien dat de derailleur een (Ultegra) RD 6600 is. Momenteel is het een 10speed, 34-50 kettingblad en de cassette is 12-28. Nu heeft wat onderzoek uitgewezen dat 12-28 niet meer te vinden is, dus ben ik van plan om over te stappen naar 12-30. Alleen weet ik nu niet of dat mijn derailleur dit ondersteunt, en of ik dan ook naar oudere cassettes/kettingbladen moet kijken (omdat de derailleur al wat ouder is) of dat alles gewoon zou moeten passen?
Daarnaast zijn de lagers aan vervanging toe, en een aantal kabels ook. Ik weet niet precies welke/hoeveel kabels, dus dat zal de FM me moeten vertellen.
Ik ben van plan om de aandrijving zelf te doen om de kosten wat te drukken. Dan kan de FM alles afstellen de lagers/kabels voor zijn rekening nemen.
Denken jullie dat deze oude fiets dit allemaal waard is, of zijn er ook mensen die me aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een andere fiets? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen onderzoek heb gedaan naar de kosten, maar mocht ik op zoek gaan naar een nieuwe fiets, dan zou ik een budget aanhouden van +-2200eu.
Bedankt voor alle tips alvast!
Voor een korte kooi Ultegra 6600 derailleur is een 28T cassette het maximum.
Een Shimano HG500 12-28 is een prima keuze als vervanging.
Zie ook de Fiets Onderhoud & Reparatiegids
Verder heb je naast een kabeltang een 'starter fiets gereedschapskoffer' al snel terugverdient.
Een Shimano HG500 12-28 is een prima keuze als vervanging.
Zie ook de Fiets Onderhoud & Reparatiegids
Verder heb je naast een kabeltang een 'starter fiets gereedschapskoffer' al snel terugverdient.
Als je lichter wilt trappen, koop dan een mtb deore derailleur. Sora GS voor 9v zal ook goed werken. Die zullen 32t of 34t schakelen. Wel uit de 9v periode. Of uiteraard gebruik een Wolftooth Roadlink met jouw huidige Ultegra SS derailleur.
Suggestie Deore: https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p22098/
De Roadlink is wel stuk goedkoper....
Suggestie Deore: https://www.bike-components.de/de/Shima ... ch-p22098/
De Roadlink is wel stuk goedkoper....
Laatst gewijzigd door klimmer op 13 feb 2021 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe groep of fiets kan altijd, maar voor de delen die jij noemt hoef je geen vermogen kwijt te zijn bij vervanging. Begin eens bij de cassette en ketting, tandwielen voor kunnen nog wel eens meevallen, die slijten veel minder hard. Kabels vervangen zou ik alleen doen als je klachten hebt.
Bedankt voor de reacties allen!
@db87 ik had er nog helemaal niet aan gedacht om bij een andere groep te kijken voor de cassette. Buiten dat deze waarschijnlijk enkele grammen zwaarder is, zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik kan eens proberen wat foto's toe te voegen binnenkort. Ik heb het idee dat mijn cassette er niet eens zo heel slecht aan toe is, vooral mijn kettingblad is erg versleten. Ik heb van horen zeggen dat het beter is om dan alles maar in 1x te vervangen, zodat het op elkaar 'in kan slijten'..
Ik heb de fiets tweedehands gekocht, en heb er zelf zo'n 6k kilometer op gefietst.
@klimmer zo'n roadlink had ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook wel interessant, ik zal eens op onderzoek uit gaan. Bedankt!
@mao mijn fiets kostte destijds ongeveer 750eu. Ik voel er dus niet zo heel veel voor om een compleet nieuwe groep te gaan kopen voor 750. Ik denk niet dat ik het aandurf om na verloop van tijd die groep over te plaatsten naar een nieuw frame.
Hieronder een aantal foto's van hoe de onderdelen er aan toe zijn. Fiets is inderdaad aan een poetsbeurt toe.
online photo gallery free
Hopelijk zijn ze nu wel zichtbaar.
@db87 ik had er nog helemaal niet aan gedacht om bij een andere groep te kijken voor de cassette. Buiten dat deze waarschijnlijk enkele grammen zwaarder is, zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik kan eens proberen wat foto's toe te voegen binnenkort. Ik heb het idee dat mijn cassette er niet eens zo heel slecht aan toe is, vooral mijn kettingblad is erg versleten. Ik heb van horen zeggen dat het beter is om dan alles maar in 1x te vervangen, zodat het op elkaar 'in kan slijten'..
Ik heb de fiets tweedehands gekocht, en heb er zelf zo'n 6k kilometer op gefietst.
@klimmer zo'n roadlink had ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook wel interessant, ik zal eens op onderzoek uit gaan. Bedankt!
@mao mijn fiets kostte destijds ongeveer 750eu. Ik voel er dus niet zo heel veel voor om een compleet nieuwe groep te gaan kopen voor 750. Ik denk niet dat ik het aandurf om na verloop van tijd die groep over te plaatsten naar een nieuw frame.
Hieronder een aantal foto's van hoe de onderdelen er aan toe zijn. Fiets is inderdaad aan een poetsbeurt toe.
online photo gallery free
Hopelijk zijn ze nu wel zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Vennie op 15 feb 2021 11:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Het grote voorblad moet ook vervangen worden.
Gewoon spullen bestellen, gereedschap kopen en beginnen.
Kabels en afstellen is ook geen rocket science. Wat hulp van hier en wat YouTube filmpjes en het moet lukken.
Gewoon spullen bestellen, gereedschap kopen en beginnen.
Kabels en afstellen is ook geen rocket science. Wat hulp van hier en wat YouTube filmpjes en het moet lukken.
Campagnolo Ultra Dork
Een andere groep van Shimano kan, maar je kunt ook cassettes van Miche met Shimano fitting kopen. Let er vooral op dat het aantal kransjes gelijk is en je niet per ongeluk een 11 speed cassette bestelt, of een cassette voor een Campagnolo body.Vennie schreef: ↑15 feb 2021 10:31 ...@db87 ik had er nog helemaal niet aan gedacht om bij een andere groep te kijken voor de cassette. Buiten dat deze waarschijnlijk enkele grammen zwaarder is, zijn er meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
...
@klimmer zo'n roadlink had ik nog nooit van gehoord. Klinkt ook wel interessant, ik zal eens op onderzoek uit gaan.
Een roadlink hoef je alleen naar te kijken als je lichter wil schakelen dan je derailleur nu aankan. Als die 12-28 cassette volstaat dan is die roadlink niet nodig.
Misschien not done, maar ik zou de cranck ook even durven aanpakken.
Gewoon goedkope zwarte spuitbus. Zal er al een stuk verzorgder uitzien.
Moet die cassette vervangen worden? De tandjes zien er nog ok uit. Gewoon eens goed poetsen?
Grootse blad vooraan is idd helemaal op. Helaas kost die wel wat.
Gewoon goedkope zwarte spuitbus. Zal er al een stuk verzorgder uitzien.
Moet die cassette vervangen worden? De tandjes zien er nog ok uit. Gewoon eens goed poetsen?
Grootse blad vooraan is idd helemaal op. Helaas kost die wel wat.
Voor zover ik het kan zien is alleen je voorblad 50t versleten, cassette ziet er m.i. nog goed uit. De bekabeling vervangen alleen als er schakel problemen door de bekabeling komt, anders niet, dus alleen smeren en eventueel goed afstellen. Welke lagers zijn aan vervanging toe.?
Dus voorlopig zou ik alleen een nieuw voorblad en een nieuwe ketting erop zetten.
Dus voorlopig zou ik alleen een nieuw voorblad en een nieuwe ketting erop zetten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless