DT swiss Spline 1850 probleem
Geplaatst: 17 feb 2021 15:25
Hallo,
Afgelopen weekend probeerde ik mijn DT-swiss Spline 1850 achterwiel uit mijn fiets te halen, maar de thru axle zat moervast. Ik kon hem wel draaien, maar in geen mogelijkheid eruit trekken. Dit betreft een Focus R.A.T. systeem, dus kon uiteindelijk de QR eraf zagen en zodoende het wiel eruit krijgen. Daarna heb ik met een hamer voorzichtig de as eruit moeten tikken. Dit lukte. Met het pekel en natte wegen zou je denken aan corrosie, maar het wiel was er een week geleden nog uitgehaald en met een beetje vet terug gestoken... enfin, het wiel is er uit en de as ook
Inmiddels een nieuwe thru axle gekocht van Robert Axle Project en ben nu gelukkig verlost van het RAT systeem, bijkomstig voordeel is ook dat de fiets nu op een direct drive trainer kan.
Maar nu mijn probleem:
Het valt mij op dat de thru axle moeilijk in de as gaat, het is net of haakt hij ergens vast en als ik in de as van het wiel kijk zie ik ook een opstaand randje. De axle gaat wel met gemak in het wiel mijn vrouw haar fiets, dus daar ligt het niet aan.
Ik ben bang dat de as van de hub niet meer helemaal goed is. Een nieuwe achternaaf van dt swiss spline zal ook wel 50 euro kosten en dan nog het ombouwen. Ik denk dat ik dan makkelijk 150 euro kwijt ben, of valt dat mee? Een nieuw achterwel kost mij 199 euro. https://www.mantel.com/dt-swiss-p-1800- ... VwQAvD_BwE
Wat raden jullie aan?
Afgelopen weekend probeerde ik mijn DT-swiss Spline 1850 achterwiel uit mijn fiets te halen, maar de thru axle zat moervast. Ik kon hem wel draaien, maar in geen mogelijkheid eruit trekken. Dit betreft een Focus R.A.T. systeem, dus kon uiteindelijk de QR eraf zagen en zodoende het wiel eruit krijgen. Daarna heb ik met een hamer voorzichtig de as eruit moeten tikken. Dit lukte. Met het pekel en natte wegen zou je denken aan corrosie, maar het wiel was er een week geleden nog uitgehaald en met een beetje vet terug gestoken... enfin, het wiel is er uit en de as ook
Inmiddels een nieuwe thru axle gekocht van Robert Axle Project en ben nu gelukkig verlost van het RAT systeem, bijkomstig voordeel is ook dat de fiets nu op een direct drive trainer kan.
Maar nu mijn probleem:
Het valt mij op dat de thru axle moeilijk in de as gaat, het is net of haakt hij ergens vast en als ik in de as van het wiel kijk zie ik ook een opstaand randje. De axle gaat wel met gemak in het wiel mijn vrouw haar fiets, dus daar ligt het niet aan.
Ik ben bang dat de as van de hub niet meer helemaal goed is. Een nieuwe achternaaf van dt swiss spline zal ook wel 50 euro kosten en dan nog het ombouwen. Ik denk dat ik dan makkelijk 150 euro kwijt ben, of valt dat mee? Een nieuw achterwel kost mij 199 euro. https://www.mantel.com/dt-swiss-p-1800- ... VwQAvD_BwE
Wat raden jullie aan?