Hallo,
Misschien een stom vraagje :
ik heb fulcrum racing 3 wielen met platte spaken.
Het wiel "slaat" een beetje en dit wil ik eruit krijgen.
Vroeger met ronde spaken, kon of dufde ik de nippels vast of los draaien waar nodig.
Met deze platte spaken zie ik de hele spaak mee bewegen en vrees ik dus dat ik meer kwaad dan goed doe, moest deze afbreken.
Draait de gehele spaak misschien mee omdat deze in de naaf en ronde kop heeft en is op die manier logisch.... of zit de nippel van het fabriek uit zeer vast geschroefd/gelijmd.
Kan iemand mij hiermee helpen ?
Mag ik aan de nippel draaien zonder risico ?
Bedankt voor de tips.
nippels vast/los draaien
Platte spaken moet je vasthouden dicht bij de nippel als ze mee dreigen te draaien, kan simpel met een tang met iets om de bekken tegen schade, houten blokje met een gleuf erin gezaagd of speciale kunststofblokjes.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je hebt daar een spaakhouder voor nodig, dan hoef je niet met een tang of iets dergelijks te werken.
Zie Unior spaakhouder bij Futurumshop.
Zo'n rond blokje kreeg je bij Mavic wanneer je een set wielen kocht.
Zie Unior spaakhouder bij Futurumshop.
Zo'n rond blokje kreeg je bij Mavic wanneer je een set wielen kocht.
Griptang werkt ook prima.
Alle spaken moet je vasthouden, zo dicht mogelijk bij de nippel, om draaien te voorkomen. Daar is gereedschap voor. Voor eenmalig gebruik kun je, net als Havana voorstelt, ook een tang gebruiken. Wikkel wel eerst wat isolatie tape om de grijpers om schade te voorkomen.
Aero bladen vasthouden met een tang zal wel een uitdaging zijn gezien de richting van het platte gedeelte en de beschikbare ruimte tussen de spaken. Je hebt iets nodig met een kromming bij de bek.
Aero bladen vasthouden met een tang zal wel een uitdaging zijn gezien de richting van het platte gedeelte en de beschikbare ruimte tussen de spaken. Je hebt iets nodig met een kromming bij de bek.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@philippos, zodoende leek het mijn makkelijker om "als" ik wielen ga spaken te starten met platte spaken.
Mijn gedachte was dan zie je iig of ze recht zitten. beetje verkeerd om denken misschien.
Ik heb vroeger wel zelf een crossmax wiel gespaakt, maar dat was niet zo moeilijk, velg ernaast tapen en spaken overzetten, dan in je frame met een velgrem recht maken.............. Ik weet het heel amateuristisch, dat was 10 jaar geleden, maar ging prima zit nogsteeds in de fiets van mijn zoon.
Mijn gedachte was dan zie je iig of ze recht zitten. beetje verkeerd om denken misschien.
Ik heb vroeger wel zelf een crossmax wiel gespaakt, maar dat was niet zo moeilijk, velg ernaast tapen en spaken overzetten, dan in je frame met een velgrem recht maken.............. Ik weet het heel amateuristisch, dat was 10 jaar geleden, maar ging prima zit nogsteeds in de fiets van mijn zoon.
Platte spaken zijn juist makkelijker omdat je ziet wat er gebeurt, je moet alleen een spaakhouder hebben. Die zijn niet zo duur.
Met een tang wordt het een uitdaging en als de spanningen hoog beginnen te worden, is naar het vlaggetje/tape kijken niet voldoende, je moet de spaak echt tegenhouden.
Met een tang wordt het een uitdaging en als de spanningen hoog beginnen te worden, is naar het vlaggetje/tape kijken niet voldoende, je moet de spaak echt tegenhouden.
Of het vasthouden uberhaupt nodig is, hangt af van de doorsnede, het oppervlak en vorm dus.
Bij pakweg Sapim Race of soortgelijke is de diameter in het middendeel 1,8 mm rond en "spoke wind" up vindt eigenlijk niet plaats.
Bij pakweg Sapim Race of soortgelijke is de diameter in het middendeel 1,8 mm rond en "spoke wind" up vindt eigenlijk niet plaats.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
fulcrum levert gratis een spaakhouder (kunststof bij haar wielen). Met racing 3 (zeker de wat oudere) zou ik voorzichtig zijn) de spaakspakking is best hoog en ze zijn met een iets andere methode gespaakt (in paren van drie voor het achterwiel) wat "even richting" lastiger maakt dan gedacht (net zoals het vervangen van een spaak).