Compact naar een dubbel
-
- Forum-lid
Mijn nieuwe racefiets is uitgerust met een compact (50/34 - en een 11/34). Hiervoor had ik een dubbel, met 11-25. waar ik prima over te spreken was. Na 25km fietsen kwam ik er al achter dat in het Noorden van het land het 34 voorblad overbodig is en die bergcassette achter ook. Nu heb ik een 39T voorblad gekocht en een 11-25 cassette. Kan ik dit moeiteloos gaan vervangen? Ik zal de ketting iets moeten inkorten waarschijnlijk, maar zie ik verder nog iets over het hoofd?
Grote kans dat je niets hoeft te doen met je ketting. Ik rijd met een 12-25 en 11-34 op dezelfde ketting. 50-34 op vakantie en 50-39 thuis op de polders.
Waar je op moet letten tijdens het fietsen is dat je niet van groot naar kleine voorblad schakelt as je achterin in de 3-4 kleinste kransjes zit. Doe je dat, heb je kans dat je ketting tussen je voorbladen in valt en dan is het vaak einde oefening. Schakel je eerst achter in eens 3-4 keer naar een grotere krans (als je op de 11 zit) en dan pas voorin, dan gaat het goed.
Er zijn genoeg die probleemloos zo rondrijden. En ook genoeg die moord en brand schreeuwen bij het idee alleen al. Ik hoor bij het eerste groepje. Er zullen vast mensen langskomen van het tweede groepje.
Je zal voor jezelf moeten nagaan hoe hij gemiddeld schakelt en of jouw schakelgedrag bij zo'n constructie past.
Waar je op moet letten tijdens het fietsen is dat je niet van groot naar kleine voorblad schakelt as je achterin in de 3-4 kleinste kransjes zit. Doe je dat, heb je kans dat je ketting tussen je voorbladen in valt en dan is het vaak einde oefening. Schakel je eerst achter in eens 3-4 keer naar een grotere krans (als je op de 11 zit) en dan pas voorin, dan gaat het goed.
Er zijn genoeg die probleemloos zo rondrijden. En ook genoeg die moord en brand schreeuwen bij het idee alleen al. Ik hoor bij het eerste groepje. Er zullen vast mensen langskomen van het tweede groepje.
Je zal voor jezelf moeten nagaan hoe hij gemiddeld schakelt en of jouw schakelgedrag bij zo'n constructie past.
-
- Forum-lid
Voor het eerst dit gedaan, dus met wat nieuw gereedschap en youtube is het allemaal gelukt en alles lijkt te werken. Van 39T naar 50T opschakelen werkt maar is even spelen met het trimmen. Bedankt voor het advies.