GRX Crankarm 1x11 voor 2x11?
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24
Deze vraag is hier mogelijks al gesteld geweest. Al leverde de zoekfunctie nog niets op. Mijn excuses als dit dus het geval is. Dus ...
Mijn huidige cranks zijn te lang en dienen vervangen te worden. De GRX 600 2x11 crankset is jammer genoeg nergens meer te vinden. Het duurt nog mogelijks maanden tot deze crankset terug beschikbaar is.
De GRX 1x11 is daarentegen nog wel beschikbaar. Kan ik zomaar de crankarm met 1 kettingblad losmaken en bevestigen aan mijn huidige crankset?
Na alles wat ik hierover las, lijkt me dat geen probleem. Maar ik zie graag mijn vermoeden bevestigd worden.
Bedankt!
Mijn huidige cranks zijn te lang en dienen vervangen te worden. De GRX 600 2x11 crankset is jammer genoeg nergens meer te vinden. Het duurt nog mogelijks maanden tot deze crankset terug beschikbaar is.
De GRX 1x11 is daarentegen nog wel beschikbaar. Kan ik zomaar de crankarm met 1 kettingblad losmaken en bevestigen aan mijn huidige crankset?
Na alles wat ik hierover las, lijkt me dat geen probleem. Maar ik zie graag mijn vermoeden bevestigd worden.
Bedankt!
Andere maar verwante vraag.
Weet iemand of je kettingbladen van de GRX groep 48/31 of 46/30 op een Ultegra R8000 crankarm kan monteren? Beiden zijn 4-bolts en de steek is voor beiden (dacht ik) 110 mm.
Heb op dit moment een Ultegra cross crankset (46/36) die nieuwe bladen nodig heeft, maar die zijn (1) slecht leverbaar en (2) vind ik de range van 48/31 wel interessant...
Weet iemand of je kettingbladen van de GRX groep 48/31 of 46/30 op een Ultegra R8000 crankarm kan monteren? Beiden zijn 4-bolts en de steek is voor beiden (dacht ik) 110 mm.
Heb op dit moment een Ultegra cross crankset (46/36) die nieuwe bladen nodig heeft, maar die zijn (1) slecht leverbaar en (2) vind ik de range van 48/31 wel interessant...
Ps: https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Kurbel- ... -2x11-fach
Hier lees ik dat een grx een bcd 80 heeft voor het kleine blad (en een lange wachttijd)....
Hier lees ik dat een grx een bcd 80 heeft voor het kleine blad (en een lange wachttijd)....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het lijkt me sterk dat de bladen 1x en 2x gelijk zijn.
De 1x zal toch wel een NW blad zijn neem ik aan en dat schakelt zo slecht
De 1x zal toch wel een NW blad zijn neem ik aan en dat schakelt zo slecht
Ik denk niet dat iemand dat stelt; wel dat de grx 1X crank dezelfde is als de 2x crank (wat ik niet kan bevestigen; intuïtief lijkt me dat een slecht ontwerp).wasbeer2006 schreef: ↑07 mei 2021 10:11 Het lijkt me sterk dat de bladen 1x en 2x gelijk zijn.
De 1x zal toch wel een NW blad zijn neem ik aan en dat schakelt zo slecht
De 1x bladen zijn idd anders en niet te gebruiken op een 2x. De 1x bladen zijn zo gemaakt dat ze schakelen zo hard mogelijk voorkomen....
De crank is identiek, zoals hieronder te zien, een “1x11” setup, maar de bevestigingspunten voor het binnen blad zijn er ook.
1x blad is inderdaad NW, en met 1x blad kun je niet ineens naar dubbel als je een binnenblad steekt.
Waarom dat een slecht ontwerp is, ontgaat me. De offset van het 1x blad bepaald kettinglijn. Niet de crank zelf.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@ Walters en T2300, voordat we langs elkaar gaan.....
Mijn eerste reactie was op T2300 die in de eerste post aangaf dat mogelijk de bladen gebruikt worden. Hierboven niet meer.
Daarnaast is het net hoe de crank ontworpen is. Bij sram zijn alle cranks gelijk maar bereik je een andere ketting lijn, met de spider, al dan niet met of zonder bladen
Mijn eerste reactie was op T2300 die in de eerste post aangaf dat mogelijk de bladen gebruikt worden. Hierboven niet meer.
Daarnaast is het net hoe de crank ontworpen is. Bij sram zijn alle cranks gelijk maar bereik je een andere ketting lijn, met de spider, al dan niet met of zonder bladen
Het is een slecht ontwerp omdat een specifieke 1x crank een betere ketting lijn kan hebben.
Als idd het 1x blad een andere offset heeft (meer naar binnen verwacht) dat kunnen ze idd zo het offset probleem opvangen.
Maar mechanisch is dat dan een minder goede oplossing in de zin dat op een kettingblad met meer offset er ook (veel*) meer moment krachten op dat kettingblad komen. En dan moet je weer het kettingblad en de montagepunten op de crank sterker maken en zwaarder.
Ik verwacht daarom dat een speciale 1x crank superieur zal zijn.
Walter
* veel meer omdat als je het blad zonder offset kan leveren er geen momentkrachten zijn (ten gevolge van een offset).
Dat zeg ik niet. Ik zeg, op de vraag van TS, dat je de 2x11 grx bladen kunt overzetten op een 1x11 grx crank. Omdat, zoals ik ook al hierboven aangeef in feite de cranks, dus zonder bladen, identiek zijn.wasbeer2006 schreef: ↑07 mei 2021 11:36 @ Walters en T2300, voordat we langs elkaar gaan.....
Mijn eerste reactie was op T2300 die in de eerste post aangaf dat mogelijk de bladen gebruikt worden. Hierboven niet meer.
Daarnaast is het net hoe de crank ontworpen is. Bij sram zijn alle cranks gelijk maar bereik je een andere ketting lijn, met de spider, al dan niet met of zonder bladen
Ts heeft nu 2x11, maar zijn crankarmen zijn te lang, en kan ergens een 2x11 in zijn maat vinden, dus vroeg hij of hij een 1x11 kon aanschaffen en dan de bladen overzetten zodat zijn juiste crankarm lengte bereikt wordt.
Ik zeg nergens, en dat kan ook niet, dat je 1x en 2x bladen kunt combineren.