Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

vraag over zithouding vooral hoe je het stuur vastpakt

onkelheini
Forum-lid

onkelheini 22 mei 2010 02:50

rij zelf sinds kort op een racefiets die ik via marktplaats heb gekocht. best te doen, maar dan zolang je het stuur bovenop vast pakt in plaats van onderin de beugels, soms wat verder naar voren op de handremmen steunen. ik dacht dat zal wel aan mij liggen maar de meeste mensen die ik tegenkom rijden net zo ... en zelfs echte wielrenners op tv zie je vaak zo rijden, behalve dan in de sprint.

waarom dan toch dat kromme stuur, kan iemand dat uitleggen?

fizik
Forum-lid

fizik 22 mei 2010 04:27

3 posities:

Onderin de beugel.
Op de 'hoods', de rubbers van de shifters.
Bovenop het stuur.

Hierop kun je nog variaties maken. Je moet echt gemakkelijk een tijdje onderin de beugel kunnen rijden of op de hoods. Een tijdje is dan een half uur ofzo. Lukt dat niet, dan moet je kijken naar de afstelling van de fiets of wellicht uitkijken naar een andere framemaat.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 22 mei 2010 09:06

Dat is ook wel het mooie van zo'n stuur, kijk als je 4 uur op zo'n fiets zit in een statische houding wordt het allemaal zeer onaangenaam, op een racestuur kan je je handen verplaatsen.
4 uur diep in de beugels is niet fijn en niet nodig, als ik niet voluit aan het rijden ben heb ik lekker mijn handen op het stuur en trap wat rond.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 22 mei 2010 12:19

Als je begint met fietsen dan moet je vooral vaker dan nodig is als oefening in de beugels gaan rijden, des te eerder went je lichaam aan die houding.
Als je lange afstanden gaat rijden en je hebt eens flinke tegenwind dan kan je makkelijker hele stukken "onderin" beter vooruit komen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bobby
Forum-lid

bobby 30 mei 2010 11:28

Het heeft, en dat is mijn ervaring, erg te maken met de geometrie van het frame. Zo fietste ik op een Bulls met framemaat 64 die eigenlijk iets te groot was. De afstand tot het stuur was nét iets te ver. Als ik dan in de beugel ging fietsen kreeg ik snel stijve benen en echt comfortabel was het niet.

Nu heb ik een Cube Agreep GTC Pro in maat 62 en de bovenbuislenge is ca 1,5 cm korter. En wat een verschil zeg, ik kan nu hele stukken comfortabel in de beugel fietsen.

Uiteraard spelen andere aspecten van de geometrie ook mee, maar de bovenbuis heeft voor mij de grootste impact gehad.

Advies: ga eens naar een goede FM en vraag of hij eens naar je houding wil kijken en vraag om een advies!

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 30 mei 2010 13:02

Allereerst moet je goed op de fiets zitten. Is je fiets te lang (staat je stuur dus te ver weg), dan wordt het lastig om met de handen op de remgrepen, of in de beugel te rijden.

Zelf fiets ik meestal met de handen boven op het stuur of op de remgrepen. Maar.....zodra er gekoerst wordt, of in de afdaling ga ik automatisch onder in de beugel rijden. Heeft alles te maken met meer controle over je fiets.

Plaats reactie