Finishfoto topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Omdat er binnen twee topics discussie liepen/lopen (want discussiëren blijft leuk) over finishfoto's, nu maar een apart topic
Nog een leuke nadenker over de fotofinish van Vollering in de Brabantse Pijl.
Op de televisiecamera zijn op de witte finishlijn twee zwarte blokjes te zien.
Op de finishfoto zijn twee horizontale lijnen te zien:
Nummer drie in de koers (Balsamo) rijdt precies op die lijn (zie bovenstaande foto) en op de televisiebeelden precies op het blokje (zie onderstaande foto):
Als de donkere blokjes hetzelfde zijn als de twee horizontale lijnen (maar dan uitgesmeerd in de tijd), betekent dat dus dat de camera uitgelijnd is op de witte lijn ná de finish. Dat betekent dus dat (ook) daar de camera niet op de juiste plek stond??
Nog een leuke nadenker over de fotofinish van Vollering in de Brabantse Pijl.
Op de televisiecamera zijn op de witte finishlijn twee zwarte blokjes te zien.
Op de finishfoto zijn twee horizontale lijnen te zien:
Nummer drie in de koers (Balsamo) rijdt precies op die lijn (zie bovenstaande foto) en op de televisiebeelden precies op het blokje (zie onderstaande foto):
Als de donkere blokjes hetzelfde zijn als de twee horizontale lijnen (maar dan uitgesmeerd in de tijd), betekent dat dus dat de camera uitgelijnd is op de witte lijn ná de finish. Dat betekent dus dat (ook) daar de camera niet op de juiste plek stond??
Die blokjes zijn waarschijnlijk een zeer slim hulpmiddel om de fotofinish uit te lijnen, precies in het laatste stuk van de eerste witte lijn, helemaal zoals het hoort.
Je moet dan alleen niet de finishlijn verkeerdom schilderen...
Je moet dan alleen niet de finishlijn verkeerdom schilderen...
Campagnolo Ultra Dork
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
The finish is at the finish line!
Genoeg gebazel de fotofinish telt altijd. Dus dat is de echte finishlijn in de praktijk. Je kan m alleen niet zien als renner.
Het probleem zit m waarschijnlijk in dat de finishlijn en boog er in de praktijk al zijn voordat de verantwoordelijke de finishfotoapparatuur voor die dag installeert. En dan zal het wel aankomen op een praktisch plekje...
Vaak gewoon in handen van een secundair ingehuurd bedrijfje. Vandaag wielrennen, de volgende week paardenracen. De handleiding van de UCI kennen ze vast niet goed genoeg. installeren op de lijn is voor hen goed genoeg. Dat die nodeloos complexer is dan bij veel sporten t zal voor hen wel.... dubbel witte/zwarte lijn in t midden.
De UCI juryleden zijn voorafgaand aan de koers met vanalles bezig tijdens en controleren de installatie van de apparatuur natuurlijk ook niet. Gaan er valselijk vanuit dat die installatielui t wel weten.
Ja er zijn overal voorschriften voor, maar de uitgevoerde praktijk is vaak weerbarstiger.
Genoeg gebazel de fotofinish telt altijd. Dus dat is de echte finishlijn in de praktijk. Je kan m alleen niet zien als renner.
Het probleem zit m waarschijnlijk in dat de finishlijn en boog er in de praktijk al zijn voordat de verantwoordelijke de finishfotoapparatuur voor die dag installeert. En dan zal het wel aankomen op een praktisch plekje...
Vaak gewoon in handen van een secundair ingehuurd bedrijfje. Vandaag wielrennen, de volgende week paardenracen. De handleiding van de UCI kennen ze vast niet goed genoeg. installeren op de lijn is voor hen goed genoeg. Dat die nodeloos complexer is dan bij veel sporten t zal voor hen wel.... dubbel witte/zwarte lijn in t midden.
De UCI juryleden zijn voorafgaand aan de koers met vanalles bezig tijdens en controleren de installatie van de apparatuur natuurlijk ook niet. Gaan er valselijk vanuit dat die installatielui t wel weten.
Ja er zijn overal voorschriften voor, maar de uitgevoerde praktijk is vaak weerbarstiger.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op bovenstaande afbeelding staat de camera max een 4cm na de zwarte lijn, maar zit in in zwart. Dus misschien is t maar 2cm. ipv ervoor zoals geadviseerd. Technisch gezien kan je in beide gevallen nog niet met zekerheid zeggen we de zwarte 4cm Streep als eerste raakt. Ervoor is iets beter, want je moet die 4cm zwart er nog bijtrekken
In beide gevallen heb je dezelfde wat als vraag en ongeveer dezelfde kans op fouten.
Die camera staat nog niet zo verschrikkelijk verkeerd. Bij de amstel was t nog veel verder weg.
In beide gevallen heb je dezelfde wat als vraag en ongeveer dezelfde kans op fouten.
Die camera staat nog niet zo verschrikkelijk verkeerd. Bij de amstel was t nog veel verder weg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6246
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
nou die kleuren zijn wel leuk.
Want bij de amstel ging het om die citroen (geel) en groene blaadje.., versus het rode bord.
Maar hier zie ik op de finishfoto geel (ipv wit of zwart).., en ter plaatse van die 2 blokjes is het ene blokje blauw en de ander rood. Terwijl dat geschilderd gewoon 2 zwarte blokjes zijn.
Dus de kleuren van de finishfoto relateren aan de kleuren in de fysieke wereld is niet zo eenvoudig.
Want bij de amstel ging het om die citroen (geel) en groene blaadje.., versus het rode bord.
Maar hier zie ik op de finishfoto geel (ipv wit of zwart).., en ter plaatse van die 2 blokjes is het ene blokje blauw en de ander rood. Terwijl dat geschilderd gewoon 2 zwarte blokjes zijn.
Dus de kleuren van de finishfoto relateren aan de kleuren in de fysieke wereld is niet zo eenvoudig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat is een kwestie van (automatisch, softwarematig) invullen van de kleuren. De vormen komen gewoon overeen met de echte achtergrond.
De rode streep in de gele baan op het reclamebord is weer te herleiden naar de juiste positie op de zwarte 'pijltjes'.
Bij de AGR komen zowel vorm als kleur overeen.
De rode streep in de gele baan op het reclamebord is weer te herleiden naar de juiste positie op de zwarte 'pijltjes'.
Bij de AGR komen zowel vorm als kleur overeen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Dus we hebben een niet bewogen/scherp beeld vanuit de bijna perfect hoek en die trekken we in twijfel door een bewogen/onscherp beeld uit een onduidelijk hoek
Het gele verticale streepje geeft de 'beweging' van de zwart finishlijn aan in de laatste foto. dus die rode dwarsstreep moet dan ook die dikte hebben toch?
Het gele verticale streepje geeft de 'beweging' van de zwart finishlijn aan in de laatste foto. dus die rode dwarsstreep moet dan ook die dikte hebben toch?
Waarom werken ze niet, zoals met schaatsen, met een soort laser die precies op de zwartelijn staat. Die laser kan precies nauwkeurig registreren wie het eerste de lijn raakt.
Edit: ik bedenk mij net dat bij schaatsen per baan wordt gemeten, dat is bij wielrennen natuurlijk niet mogelijk.
Edit: ik bedenk mij net dat bij schaatsen per baan wordt gemeten, dat is bij wielrennen natuurlijk niet mogelijk.