Kraakje/tikje op bepaald punt in de omwenteling
Ik heb sinds een tijdje last van een kraakje/tikje. Het doet zich telkens voor op hetzelfde punt van de omwenteling van het crankstel (maar ook weer niet bij élke omwenteling). Het lijkt mij dus niet in de ketting te zitten. Het vreemde is dat het pas begint na een kilometer of dertig gefietst te hebben. Da’s toch raar? De schoenplaatjes zitten goed vast, dus daar zit het 'm denk ik ook niet in.
Ik wilde de boutjes van de kettingbladen eens checken, maar daar lijkt een speciaal schroevendraaiertje voor nodig te zijn. De boutjes hebben een soort zespuntige ster in de kop. Het is een Shimano Ultegra triple crankstel. Weet iemand welk schroevendraaiertje daarvoor nodig is?
Ik wilde de boutjes van de kettingbladen eens checken, maar daar lijkt een speciaal schroevendraaiertje voor nodig te zijn. De boutjes hebben een soort zespuntige ster in de kop. Het is een Shimano Ultegra triple crankstel. Weet iemand welk schroevendraaiertje daarvoor nodig is?
Kraakje kan door heel veel oorzaken komen. Zadel/zadelpen en vanaf de bevestiging van de wielen zijn vaak voorkomende oorzaken. Keertje demonteren, goed schoonmaken en weer monteren kan helpen.
Voor kettingbladen heb je zogenaamde Torx-sleutels nodig.
Voor kettingbladen heb je zogenaamde Torx-sleutels nodig.
Voor de bladboutjes heb je inderdaad een speciale sleutel nodig
Deze heb ik zelf, werkt prima.
Succes.
https://www.rosebikes.nl/xtreme-screw-a ... tel-228742
Deze heb ik zelf, werkt prima.
Succes.
https://www.rosebikes.nl/xtreme-screw-a ... tel-228742
Als het een crankstel uit de 6700 serie is (zie binnenkant van je crankarm), heb je de tool uit de post hier direct boven niet nodig. Een torx 30 sleutel is dan voldoende, als ik het mij goed herinner. En let op dat je die boutjes niet te strak aandraait.
Als je toch bezig bent, controleer dan even of je pedalen goed vast zitten. Dat veroorzaakte ooit bij mij een kraakje.
Als je toch bezig bent, controleer dan even of je pedalen goed vast zitten. Dat veroorzaakte ooit bij mij een kraakje.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Bij mij was het vaak de snelspanner van het achterwiel.
Los halen, schoonmaken en beetje smering erop. Dan terugplaatsten en aanspannen totdat de kraak weg is. Dat was bij mij de oplossing.
Maar ik snap je frustratie want zoeken naar een irritante kraak/tik is echt enorm vervelend. Probeer de aangedragen oplossingen altijd één voor één zodat je weet wat wel of niet de oplossing is.
Succes en hopelijk vind je het snel en daarmee ook de oplossing.
Los halen, schoonmaken en beetje smering erop. Dan terugplaatsten en aanspannen totdat de kraak weg is. Dat was bij mij de oplossing.
Maar ik snap je frustratie want zoeken naar een irritante kraak/tik is echt enorm vervelend. Probeer de aangedragen oplossingen altijd één voor één zodat je weet wat wel of niet de oplossing is.
Succes en hopelijk vind je het snel en daarmee ook de oplossing.
Kan van alles zijn. Bladboutjes, trapaslager, snelspanner, zadel/pen etc. Wellicht heel suf, maar kwam er zelf na verloop van tijd een keer achter dat het kabeltje van mijn voorderailleur in bepaalde standen tegen mijn crank aan kwam. Ietsje korter en opgelost. Je kunt je rot zoeken Afijn het kan heel ingewikkeld of heel simpel zijn.
Maar idd zoals al gesuggereerd gewoon 1 voor 1 proberen. Bladboutjes zijn zeker een goede start.
Maar idd zoals al gesuggereerd gewoon 1 voor 1 proberen. Bladboutjes zijn zeker een goede start.
Snelspanner inderdaad als eerste even bekijken. Loshalen, schoonmaken. Eventueel een klein beetje vet in de dropouts en dan met voldoende spankracht weer monteren. Kijk ook of het veertje niet klemt. Heb ik ook wel eens gehad. Dat het veertje tussen naaf en frame zat. Tegenwoordig rijd ik daarom zonder veertjes.
Ride bikes, not tanks!
Crankstel en steeds op dezelfde plek is hoogstwaarschijnlijk wrijving tussen de kettingbladen. Crank eraf, kettingbladen eraf, schoonmaken. Kopervet op álle raakvlakken (dun laagje, niet overdrijven). Vastzetten met nieuwe kettingblad boutjes. Ik heb eens een boutje met een scheurtje erin gehad. Was niet te vinden waar de kraak vandaan kwam. Boutje vervangen (en bovenstaand verhaal). Weg kraak.
Maar er is geen universeel recept voor kraakjes......met wat pech komt je alles aan het controleren. Het kan overal zitten. Zelf al eens een kraak gehad door een frame met klein scheurtje erin. Was nog een duur frame ook nog (Turner Flux, ATB) en 0,0 garantie op dergelijke zaken volgens de dealer. Einde Turner.
Maar er is geen universeel recept voor kraakjes......met wat pech komt je alles aan het controleren. Het kan overal zitten. Zelf al eens een kraak gehad door een frame met klein scheurtje erin. Was nog een duur frame ook nog (Turner Flux, ATB) en 0,0 garantie op dergelijke zaken volgens de dealer. Einde Turner.
Dogma F