Trainen voor Vogezen
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Hallo allemaal,
Ik ben uitgenodigd door collega’s om eind augustus 3 dagen te fietsen in de Vogezen. Nu wil ik mij hier goed op voorbereiden zodat ik goed kan meekomen en ervan kan genieten. De planning is om 2 langere fietstochten te maken van ca 100km. In deze routes zullen enkele klimmen worden opgenomen zoals Planche des Belle Filles, grand Ballon, petit balllon en noem het allemaal maar op.
Even wat info over mijzelf:
Gewicht: 75 KG
FTP 205W
Leeftijd. 31
Lengte. 1.75 M
Ik fiets nu 2 jaar maar heb altijd wel gesport. Ik heb vorig jaar voor het eerst in Limburg gefiets in de heuvels maar heb geen verdere ervaring met midden/hooggebergte.
Nu dacht ik zelf om mij op de volgende manier voor te bereiden:
2 keer per week duurrit van 2 uur
En af en toe een wat langere van 100Km
Af en toe wat intervaltraining zone 4
Hebben jullie tips voor mij om goed beslagen ten ijs te komen?
Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.
Groet,
Julian
Ik ben uitgenodigd door collega’s om eind augustus 3 dagen te fietsen in de Vogezen. Nu wil ik mij hier goed op voorbereiden zodat ik goed kan meekomen en ervan kan genieten. De planning is om 2 langere fietstochten te maken van ca 100km. In deze routes zullen enkele klimmen worden opgenomen zoals Planche des Belle Filles, grand Ballon, petit balllon en noem het allemaal maar op.
Even wat info over mijzelf:
Gewicht: 75 KG
FTP 205W
Leeftijd. 31
Lengte. 1.75 M
Ik fiets nu 2 jaar maar heb altijd wel gesport. Ik heb vorig jaar voor het eerst in Limburg gefiets in de heuvels maar heb geen verdere ervaring met midden/hooggebergte.
Nu dacht ik zelf om mij op de volgende manier voor te bereiden:
2 keer per week duurrit van 2 uur
En af en toe een wat langere van 100Km
Af en toe wat intervaltraining zone 4
Hebben jullie tips voor mij om goed beslagen ten ijs te komen?
Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.
Groet,
Julian
Ik zou gaan voor nog langere duurritten. Denk dan aan ca. 150+km. Uren maken op rustig tempo.
Dit afwisselen met enkele interval/krachtblokjes in de kortere trainingen.
Misschien zorgen dat je gewicht nog iets naar beneden kunt brengen, werkt alleen maar mee. Maar ga niet crashen door niets meer te eten.
Dit afwisselen met enkele interval/krachtblokjes in de kortere trainingen.
Misschien zorgen dat je gewicht nog iets naar beneden kunt brengen, werkt alleen maar mee. Maar ga niet crashen door niets meer te eten.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ftp is vrij laag voor je gewicht. Nu zijn de klimmen in de Vogezen over het algemeen niet zo verschrikkelijk steil, met uitzondering van la planche. De grand ballon is wel prima te fietsen. Met het juiste verzet kom je altijd wel boven. Maar kijk er eens kritisch naar wat er nu qua verzet op je fiets zit. 45min op een klim zitten is anders dan die paar minuten inspanning op een klimmetje in limburg.
Voordat je er een heel ingewikkeld trainingsschema bij gaat halen, wat me niet nodig lijkt. Een duurtraining van zeker 3+ uur D1 rustig in t weekend. +-1 uur interal training met 10x3min blokken ( of heuvel intervallen als dat makkelijker is ), als je maar goed moe wordt. En mogelijk 1-2 uur tempo training met wat langere blokken op lagere intensiteit.
Zoek daarnaast nog een half uurtje tijd voor core stability oefeningen.
Voordat je er een heel ingewikkeld trainingsschema bij gaat halen, wat me niet nodig lijkt. Een duurtraining van zeker 3+ uur D1 rustig in t weekend. +-1 uur interal training met 10x3min blokken ( of heuvel intervallen als dat makkelijker is ), als je maar goed moe wordt. En mogelijk 1-2 uur tempo training met wat langere blokken op lagere intensiteit.
Zoek daarnaast nog een half uurtje tijd voor core stability oefeningen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Bedankt vóór je reactie. Lijkt mij een prima te volgen structuur in training. Klopt, mijn FTP is niet geweldig maar er is nu een mooie gelegenheid om die op te krikken. Ik heb nu een 50-34 - 11-28. Misschien toch meer tandjes achter?thestudent schreef: ↑08 jun 2021 08:02 Ftp is vrij laag voor je gewicht. Nu zijn de klimmen in de Vogezen over het algemeen niet zo verschrikkelijk steil, met uitzondering van la planche. De grand ballon is wel prima te fietsen. Met het juiste verzet kom je altijd wel boven. Maar kijk er eens kritisch naar wat er nu qua verzet op je fiets zit. 45min op een klim zitten is anders dan die paar minuten inspanning op een klimmetje in limburg.
Voordat je er een heel ingewikkeld trainingsschema bij gaat halen, wat me niet nodig lijkt. Een duurtraining van zeker 3+ uur D1 rustig in t weekend. +-1 uur interal training met 10x3min blokken ( of heuvel intervallen als dat makkelijker is ), als je maar goed moe wordt. En mogelijk 1-2 uur tempo training met wat langere blokken op lagere intensiteit.
Zoek daarnaast nog een half uurtje tijd voor core stability oefeningen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Wat ik wel heb begrepen is dat er voor zo’n tocht wel een hele dag wordt uitgetrokken en we ook zeker af en toe een stop maken om wat te eten/drinken. Het is niet een heel competitief gebeuren. Desalniettemin wil ik mij gewoon goed voorbereiden;) nog tips voor voeding?
Verzet: ik zou zeker voor een 30 of indien mogelijk 32 of 34 achter gaan.
Voeding tijdens de rit: wat hiervoor al gezegd is: gewoon goed eten en drinken, en vooral spullen waar je al aan gewend bent.
Mijn Geheimtipp qua voeding als je op pad bent met een groep: herstelvoeding!
Als je met een groep bent kan het namelijk erg lang duren voor iedereen gedoucht is en aan tafel zit en je je eten krijgt. Neem dus iets van een hersteldrank* (vooral koolhydraten en een klein beetje eiwit) mee en neem die zsm na het fietsen in! Echt dat je direct na de rit even naar je hotelkamer sneakt, herstelshakie naar binnen klapt en daarna weer aan kunt haken bij de groep. Dan denkt iedereen dat je gewoon een gezellige peer bent, maar ondertussen herstel jij wel mooi beter dan de rest en leg je ze er op dag 3 allemaal op!
*een bidon isotone sportdrank en een paar krentenbollen of eierkoeken werken ook prima.
Voeding tijdens de rit: wat hiervoor al gezegd is: gewoon goed eten en drinken, en vooral spullen waar je al aan gewend bent.
Mijn Geheimtipp qua voeding als je op pad bent met een groep: herstelvoeding!
Als je met een groep bent kan het namelijk erg lang duren voor iedereen gedoucht is en aan tafel zit en je je eten krijgt. Neem dus iets van een hersteldrank* (vooral koolhydraten en een klein beetje eiwit) mee en neem die zsm na het fietsen in! Echt dat je direct na de rit even naar je hotelkamer sneakt, herstelshakie naar binnen klapt en daarna weer aan kunt haken bij de groep. Dan denkt iedereen dat je gewoon een gezellige peer bent, maar ondertussen herstel jij wel mooi beter dan de rest en leg je ze er op dag 3 allemaal op!
*een bidon isotone sportdrank en een paar krentenbollen of eierkoeken werken ook prima.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 jun 2021 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Als het je niet om de KOMmetjes te doen is, kun je prima onderweg ergens aanschuiven om te gaan lunchen, er zijn in die regio ruim voldoende faciliteiten, mits geopend natuurlijk. Tenzij je natuurlijk met een groep op pad bent die alles non-stop afraffelt.
Gewoon gaan genieten is het belangrijkste. Er zijn altijd mensen die sneller zijn, en die mensen zijn er altijd , hoeveel uur arbeid je er ook in ga steken. Zo kort voor deze vakantie zou ik inderdaad qua voeding niet te veel gaan veranderen wat BVE zegt.
Wat interval training en blokken van 5 minuten om je FTP wat omhoog te helpen en een rit van 3 tot 4 uur per week om aan de uren in het zadel te wennen. Ga dan ook eens een tussenstop maken tijdens zo'n rit. Sommige knappen er van op - voor andere is het een straf. Zelf stop ik liever niet en trap desnoods met 20km/h verder en eet wat op de fiets. Vaak lopen mijn benen vol tijdens zo'n "verplichte" pauze en ben ik niet meer op gang te schoppen.
En de prima tip van @thestudent niet vergeten : Core stability of planken helpt om je rug/core sterker te maken. - wat bij lagere uren in het zadel goed kan helpen.
Wat interval training en blokken van 5 minuten om je FTP wat omhoog te helpen en een rit van 3 tot 4 uur per week om aan de uren in het zadel te wennen. Ga dan ook eens een tussenstop maken tijdens zo'n rit. Sommige knappen er van op - voor andere is het een straf. Zelf stop ik liever niet en trap desnoods met 20km/h verder en eet wat op de fiets. Vaak lopen mijn benen vol tijdens zo'n "verplichte" pauze en ben ik niet meer op gang te schoppen.
En de prima tip van @thestudent niet vergeten : Core stability of planken helpt om je rug/core sterker te maken. - wat bij lagere uren in het zadel goed kan helpen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
hersteldrank: chocomel
VErzet inderdaad kijken of je een 32 kunt steken achteraan.
en voor het klimmen, waarschijnlijk worden het routes waarbij je 2, of 3x omhoog gaat op 1 dag (met wellicht wat kleiner werk tussendoor). Pak je eigen tempo, maar bedenk ook dat je met een driekwartier, een uur, of met anderhalf uur.., wel boven zult zijn (afhankelijk van de klim). En als je de hele dag mag doen over 3 beklimmingen, zit er genoeg rust tussendoor voor de volgende uitdaging.
En mocht je op planche des belle filles, het laatste stukje naderen (onverhard en steil).., het is geen schande als het niet lukt. Maar het is ook een kwestie van nog even een minuut (of 2 minuten) doorharken met alles wat je in je hebt.
VErzet inderdaad kijken of je een 32 kunt steken achteraan.
en voor het klimmen, waarschijnlijk worden het routes waarbij je 2, of 3x omhoog gaat op 1 dag (met wellicht wat kleiner werk tussendoor). Pak je eigen tempo, maar bedenk ook dat je met een driekwartier, een uur, of met anderhalf uur.., wel boven zult zijn (afhankelijk van de klim). En als je de hele dag mag doen over 3 beklimmingen, zit er genoeg rust tussendoor voor de volgende uitdaging.
En mocht je op planche des belle filles, het laatste stukje naderen (onverhard en steil).., het is geen schande als het niet lukt. Maar het is ook een kwestie van nog even een minuut (of 2 minuten) doorharken met alles wat je in je hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ook al ga je wel voor een kom (naja in die regio is het vrij lastig) ook dan is gewoon onderweg bij een bakkertje stoppen een goed idee.
Ik zou als voorbereiding gewoon lekker alvast die kant op gaan en de klimmetjes verkennen.
Nee serieus; gewoon lekker genieten, het is maar 3 dagen en zoals al post geen wedstrijd ofzo.
Planche des Belle Filles gaat pijn doen, rustig rijden is vrij lastig met de percentages van die klim.
Ik zou als voorbereiding gewoon lekker alvast die kant op gaan en de klimmetjes verkennen.
Nee serieus; gewoon lekker genieten, het is maar 3 dagen en zoals al post geen wedstrijd ofzo.
Planche des Belle Filles gaat pijn doen, rustig rijden is vrij lastig met de percentages van die klim.