Verzet advies, 52t naar 50t?
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 apr 2007 17:23
Hoi,
Op mijn Specialized Allez Expert zat origineel een 11 speed Ultegra 11-28 met een 52-36. Deze opstelling ging jarenlang prima, d.w.z. 9 jaar. Tot het moment, afgelopen voorjaar, ik besloot vanwege slijtage van de cassette en het gebrek aan bereik in de bergen het over een andere boeg te gooien en er niet simpelweg een nieuwe 11-28 erop te zetten.
Het idee was om een 11-25 voor vlak terrein met een 52-39 voor en voor de bergen een 11-34 erop te zeten, met dezelfde voorbladen. Mijn vrienden van de gear calulator hebben hierbij geholpen.
- 11-25: http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... H&DV=ratio
- 11-28 (oude verzet): http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... H&DV=ratio
Nu merk ik dat met de 11-25 setup het grootste gedeelte rond tandje 16 en 17 zit (met 52 voor). Ik houd van licht trappen. Dit heeft als resultaat dat de ketting te schuin staat en dat ik de onderste 6 tandwielen eigenlijk niet gebruik. Dit is volgens mij niet goed en daarom wil ik het gaan aanpassen.
Ik denk er aan om de cassette (die is namelijk toch duurder) te laten zitten en voor een 50 blad te plaatsen ipv de 52. Mijn vraag is, scheelt dit veel of kan ik beter toch een 11-28 erop zetten.
Alvast bedankt.
Groet, Aart
Op mijn Specialized Allez Expert zat origineel een 11 speed Ultegra 11-28 met een 52-36. Deze opstelling ging jarenlang prima, d.w.z. 9 jaar. Tot het moment, afgelopen voorjaar, ik besloot vanwege slijtage van de cassette en het gebrek aan bereik in de bergen het over een andere boeg te gooien en er niet simpelweg een nieuwe 11-28 erop te zetten.
Het idee was om een 11-25 voor vlak terrein met een 52-39 voor en voor de bergen een 11-34 erop te zeten, met dezelfde voorbladen. Mijn vrienden van de gear calulator hebben hierbij geholpen.
- 11-25: http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... H&DV=ratio
- 11-28 (oude verzet): http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS ... H&DV=ratio
Nu merk ik dat met de 11-25 setup het grootste gedeelte rond tandje 16 en 17 zit (met 52 voor). Ik houd van licht trappen. Dit heeft als resultaat dat de ketting te schuin staat en dat ik de onderste 6 tandwielen eigenlijk niet gebruik. Dit is volgens mij niet goed en daarom wil ik het gaan aanpassen.
Ik denk er aan om de cassette (die is namelijk toch duurder) te laten zitten en voor een 50 blad te plaatsen ipv de 52. Mijn vraag is, scheelt dit veel of kan ik beter toch een 11-28 erop zetten.
Alvast bedankt.
Groet, Aart
Wat weerhoud je? Een voorblad kost drie tientjes en het proberen waard.
Ik rijdt zelden harder dan 32kmh (gem 27-28) en heb er een 50 op gezet ipv de 53 die ik had. Hierdoor kan ik vaker op het grote blad rijden.
Uit jouw verhaal maak ik min of meer hetzelfde op.
Ik rijdt zelden harder dan 32kmh (gem 27-28) en heb er een 50 op gezet ipv de 53 die ik had. Hierdoor kan ik vaker op het grote blad rijden.
Uit jouw verhaal maak ik min of meer hetzelfde op.
De ketting staat m.i. niet schuin als je 52-16 rijdt. Je kunt de onderste 2 tandwielen niet gebruiken, maar daar heb je dan ook het binnenbad voor. Hoezo zou het niet goed zijn als je de onderste 6 tandwielen niet gebruikt (mits je daadwerkelijk op het grote blad voor fietst)?aartnicolai schreef: ↑17 jul 2021 11:59
Nu merk ik dat met de 11-25 setup het grootste gedeelte rond tandje 16 en 17 zit (met 52 voor). Ik houd van licht trappen. Dit heeft als resultaat dat de ketting te schuin staat en dat ik de onderste 6 tandwielen eigenlijk niet gebruik. Dit is volgens mij niet goed en daarom wil ik het gaan aanpassen.
Als je zoals Woefdram zegt echt rond de 40 fietst op het vlakke dan past een 52 voorblad prima bij je.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5578
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb op mijn allroad/gravelfiets een 48. Die gebruik ik met wegwielen ook wel om langere stukken te toeren op de weg. Dit omdat ik op die fiets wat hoger zit. Eigenlijk is het qua verzet dikke prima. Op de iets hogere kruissnelheden kom je bijna in t midden van de cassette uit.
Ik zou dus nog iets kleiner dan een 50 gaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Reken uit voor jou ideale cadans, welke cassette welke kettingbladen.
Kettingbladen gaan langer mee, dus als je nu veel "verkeerde" cassettes hebt dan kan je een nieuwe kettingblad aanschaffen.
48-11 is bijna gelijk aan klassieke 52-12.
Als je de laag genoeg kan, of je vijlt wat uit. Kan je 48-36 rijden. Je kunt ook kiezen voor 50-39.
Maar een 11 achter met een 52 voor is voor ons stervelingen niet nodig misschien als je veel koerst. Een 12-25 was dan een betere optie.
Kettingbladen gaan langer mee, dus als je nu veel "verkeerde" cassettes hebt dan kan je een nieuwe kettingblad aanschaffen.
48-11 is bijna gelijk aan klassieke 52-12.
Als je de laag genoeg kan, of je vijlt wat uit. Kan je 48-36 rijden. Je kunt ook kiezen voor 50-39.
Maar een 11 achter met een 52 voor is voor ons stervelingen niet nodig misschien als je veel koerst. Een 12-25 was dan een betere optie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 apr 2007 17:23
40 km/u zou lekker zijn, maar dat houd ik niet heel lang vol. Met 90 rpm zou ik op een 52-17 rond de 35 km/u gaan, dit volgens de gear calculator. Desalniettemin, ga ik experimeteren met een kleiner voorblad. Beginnend met een 50t. Maar eerst even wachten totdat de prijzen een beetje dalen. Groet, Aart
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 apr 2007 17:23