Om het achterlicht te kunnen plaatsen op de bagagedrager verlenger moet het snoer ook verlengd worden.
Het is een plek bij het achterwiel wat uiteraard vochtig wordt. Vandaar vraag ik mij af hoe er netjes een extra stukje snoer aan gekoppeld kan worden terwijl het waterbestendig blijft?
Een eenvoudige m/v verbinding met een hoesje lijkt me, maar kan ik kan dit online nog niet vinden (vnl. stekkers voor grotere snoeren)
Wie heeft een tip?
Kabel naar achterlicht verlengen - hoe waterdicht koppelen?
dankjewel! met die term kon ik het vinden. Opgelost..
‘
Ideaal om een draadverbinding te maken.
Schuif de krimpkous over de kabel.
Draai de uiteindes van de kabels aan elkaar vast en schuif de krimpkous over de verbinding.
Verwarm de krimpkous met een fohn of eventueel met een aansteker (pas op voor verbranding) en u heeft een supersterke professionele verbinding.’
‘
Ideaal om een draadverbinding te maken.
Schuif de krimpkous over de kabel.
Draai de uiteindes van de kabels aan elkaar vast en schuif de krimpkous over de verbinding.
Verwarm de krimpkous met een fohn of eventueel met een aansteker (pas op voor verbranding) en u heeft een supersterke professionele verbinding.’
Beter is eerst solderen en dan krimpkous over de individuele aders en over het geheel. Overigens is het met een heatgun een stuk gemakkelijker en vooral fraaier afwerken dan met een aansteker. En er is krimpkous te krijgen met lijm, en dan kom je heel dicht in de buurt van de gietmof die ik eerder noemde.
Er bestaan speciale krimpkousjes hiervoor. In het midden een ring soldeertin, de rest is transparant krimpkous met lijm aan de binnenkant.
Draden strippen, blank koper over elkaar heen leggen, krimpkous er overheen, föhnen. Klaar.
Gesoldeerd en waterdicht.
Soldersleeve heet het.
Of zelf doen, en met krimpkous afwerken. Hier leggen ze het netjes uit https://youtu.be/9Hho-Zr94oo
Draden strippen, blank koper over elkaar heen leggen, krimpkous er overheen, föhnen. Klaar.
Gesoldeerd en waterdicht.
Soldersleeve heet het.
Of zelf doen, en met krimpkous afwerken. Hier leggen ze het netjes uit https://youtu.be/9Hho-Zr94oo
Dogma F
650°C voldoende?
Daarnaast, als je de goeie van TE neemt, dan zie je dat er verschillende types bestaan. Er zjn soorten de bestand zijn tegen temperaturen van 125°C en tot 200°C. Daarom wordt aan het tin ook Bismuth toegevoegd om het smeltpunt te verlagen. Dus dergelijke sleeves föhn je met veel lagere temperaturen, zo rond 100-110°C.
Cheapo sleeves van Ali, ja, daar wordt gewoon loodvrij soldeertin in gebruikt, dat heeft wel hogere temperaturen nodig. Maar ook dat is geen probleem.
En ja, dit is een geaccepteerde methode van verbindingen maken in de industrie. Zelfs zeer betrouwbaar spul wordt hiermee gerepareerd.
Dogma F
Dat is een heteluchtpistool. Een föhn is dit:
Als je advies aan leken geeft, moet je duidelijk zijn. Want als jij beweert dat je met zo‘n sleeve met „even föhnen“ een betrouwbare soldeerverbinding maakt, en iemand zet de haardroger uit de badkamer erop, komt-ie van een koude kermis thuis.
Vorsprung durch Pedantik