Schijfrem achter blijft aanlopen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21 jul 2021 15:02
Hallo allen,
De schijfrem achter van m'n racefiets blijft maar aanlopen. Ik weet van de methode om de twee schroeven los te draaien, de rem in te drukken en dan tegelijkertijd ook de schroeven weer aan te draaien. Dat lost het probleem helaas niet op. Vorig jaar heeft de fietsenmaker hetzelfde probleem tijdelijk kunnen verhelpen, maar nu speelt het dus helaas weer.
Gisteren is de ketting geknapt tijdens een rit, fiets omgevallen en daarna achterin de auto naar huis vervoerd. Dat kan ermee te maken hebben...
Heeft iemand een tip om dit op te lossen?
Vriendelijk bedankt!
Chris
De schijfrem achter van m'n racefiets blijft maar aanlopen. Ik weet van de methode om de twee schroeven los te draaien, de rem in te drukken en dan tegelijkertijd ook de schroeven weer aan te draaien. Dat lost het probleem helaas niet op. Vorig jaar heeft de fietsenmaker hetzelfde probleem tijdelijk kunnen verhelpen, maar nu speelt het dus helaas weer.
Gisteren is de ketting geknapt tijdens een rit, fiets omgevallen en daarna achterin de auto naar huis vervoerd. Dat kan ermee te maken hebben...
Heeft iemand een tip om dit op te lossen?
Vriendelijk bedankt!
Chris
Flinke klapper dan, als door het omvallen van de fiets een ketting breekt....
Misschien is het verstandig dat je je FM een ernaar laat kijken? Ketting is best sterk, als die breekt bij een val dan zou er wellicht méér stuk kunnen zijn.
Misschien is het verstandig dat je je FM een ernaar laat kijken? Ketting is best sterk, als die breekt bij een val dan zou er wellicht méér stuk kunnen zijn.
Dogma F
Als ik het goed lees is de ketting eerst geknapt en daarna pas de fiets omgevallen.
Ik stel regelmatig remklauwen af. De bovengenoemde methode werkt voor mij in 50% van de gevallen. De overige 50% help ik een handje bij. Letterlijk. Ik kijk aan welke kant het aanloopt en stel de remklauw af met de hand als het inknijpen van de remhendel niet genoeg helpt. Het blijft trial and error daar de marges zeer klein zijn.
Ik stel regelmatig remklauwen af. De bovengenoemde methode werkt voor mij in 50% van de gevallen. De overige 50% help ik een handje bij. Letterlijk. Ik kijk aan welke kant het aanloopt en stel de remklauw af met de hand als het inknijpen van de remhendel niet genoeg helpt. Het blijft trial and error daar de marges zeer klein zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kijk ook even of de schijf wel recht is. Als de fiets is omgevallen kan die een tikje gehad hebben.
Schijven kan je gewoon richten ( buigen ).
Schijven kan je gewoon richten ( buigen ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat inknijpen van de rem werkt bij mij eigenlijk zo goed als nooit. Ik kijk langs de schijf en tussen de blokken door (eventueel met een lichtje erachter) en dan stel ik de remmen op het oog. Je moet even een paar keer vast en los maken maar dan zitten ze wel geruisloos.
En kijk ook even goed of je schijf nog recht is, anders moet je die eerst richten.
En kijk ook even goed of je schijf nog recht is, anders moet je die eerst richten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 21 jul 2021 15:02
Bedankt voor jullie reacties!
Het is een terugkerend probleem, dus voor en na het omvallen (het omvallen was trouwens niet heel hard).
Ik heb er nog behoorlijk lang aan lopen te prutsen en nu loopt hij geruisloos. Ben alleen benieuwd voor hoe lang...
Ik heb nu meer op het oog gedaan, zoals hierboven werd geadviseerd. Daarnaast heb ik de schroefjes en de steekas iets minder straks aangedraaid. Deze combinaties lijkt dus te werken.
Wil het graag gaan testen, maar eerst vanmiddag (voor het eerst) proberen een nieuwe ketting te monteren
Het is een terugkerend probleem, dus voor en na het omvallen (het omvallen was trouwens niet heel hard).
Ik heb er nog behoorlijk lang aan lopen te prutsen en nu loopt hij geruisloos. Ben alleen benieuwd voor hoe lang...
Ik heb nu meer op het oog gedaan, zoals hierboven werd geadviseerd. Daarnaast heb ik de schroefjes en de steekas iets minder straks aangedraaid. Deze combinaties lijkt dus te werken.
Wil het graag gaan testen, maar eerst vanmiddag (voor het eerst) proberen een nieuwe ketting te monteren
Het is idd trial and error... meestal een combi van schijf richten als daar een slagje in zit en/of remklauw los zuigers voorzichtig indrukken, birzman clam om de disc, vastzetten en rem paar keer dichtknijpen (en soms paar keer herhalen )
Rem inknijpen en de klauw vastdraaien is inderdaad een goed beginpunt. Ik kijk ook altijd nog op het oog. En ik kijk of de schijf 'aan de kant wordt gedrukt'. De zuigers van de klauw komen vaak niet synchroon naar buiten. Dus soms is een kleine 'offset' beter.
Daarnaast moet je donders goed opletten dan de remklauw met ingeknepen remmen alsnog niet een fractie verschuift. Iets wat mij bijna altijd overkomt. Dus kleine slagjes en om en om de schroeven vastdraaien werkt bij mij dan het beste.
En als de klauw goed gericht is dan kun je op het oog ook goed zien of de schijf een slag heeft.
Daarnaast moet je donders goed opletten dan de remklauw met ingeknepen remmen alsnog niet een fractie verschuift. Iets wat mij bijna altijd overkomt. Dus kleine slagjes en om en om de schroeven vastdraaien werkt bij mij dan het beste.
En als de klauw goed gericht is dan kun je op het oog ook goed zien of de schijf een slag heeft.
Ride bikes, not tanks!
De rem inknijpen en zo de klauw stellen, werkt enkel goed wanneer de bevestigingspunten op het frame/vork mooi recht zijn, indien ze dat niet zijn dan moet het op het oog.
Bij mijn BMC zijn de punten 100% recht en afstellen is dan een fluitje van een cent. Bij mijn gravelfiets is dat niet het geval, dus steeds gepruts wanneer de remklauwen los zijn geweest.
Het is dat de tool zo ontiegelijk duur is, anders had ik die al lang gekocht:
https://www.bike24.com/p2206740.html
Bij mijn BMC zijn de punten 100% recht en afstellen is dan een fluitje van een cent. Bij mijn gravelfiets is dat niet het geval, dus steeds gepruts wanneer de remklauwen los zijn geweest.
Het is dat de tool zo ontiegelijk duur is, anders had ik die al lang gekocht:
https://www.bike24.com/p2206740.html
Met Avid Elixer remmen was ik letterlijk 20 minuten bezig om de remklauw goed te krijgen. Op het oog, bij goed licht, kun je net zien of de schijf vrijloopt (fractie van een mm licht aan beide kanten) of niet. Met mijn huidige SRAM G2 ben ik met een minuut klaar met de "inknijp" methode. Het hangt dus nogal van je remklauw af.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?