Wiel upgrade
Hopelijk mag ik volgende week eindelijk mijn nieuwe Basso Venta ophalen.
Op het moment rij ik nog op een oude geleende Moser Speed rond, deze stond voorheen op de voor mij onbekende Weinmann wielen. De laatste tijd deed de naaf erg moeilijk, hierop heb ik de wielen vervangen voor een setje Shimano WH-R501. Dit voelde echt als een verademing ten opzichte van de oude wielen.
Nu mijn vraag:
Wat kan ik als upgrade beschouwen van de Microtech MCT disc wielen die standaard bij de Basso geleverd worden?
De wielen wegen net iets meer dan 2kg, als ik het goed heb is lichter niet perse beter.
Dus met een budget tot zeg maar EUR400-500 waarop te letten?
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de:
- Fulcrum Racing 5 - 1,6kg - 26mm;
- Vision Team 35 - 2kg - 35mm;
- DT Swiss P1800 - 1,7kg - 32mm;
- Vision Trimax - 1,6kg - 30mm.
Ik ben niet zo zeer op zoek naar comfort, maar meer naar een all round wielset waar ik met de tourclub de rondjes kan draaien, solo met tijden lekker kan vlammen en waar ik ook de heuvels / bergen in kan.
Op het moment rij ik nog op een oude geleende Moser Speed rond, deze stond voorheen op de voor mij onbekende Weinmann wielen. De laatste tijd deed de naaf erg moeilijk, hierop heb ik de wielen vervangen voor een setje Shimano WH-R501. Dit voelde echt als een verademing ten opzichte van de oude wielen.
Nu mijn vraag:
Wat kan ik als upgrade beschouwen van de Microtech MCT disc wielen die standaard bij de Basso geleverd worden?
De wielen wegen net iets meer dan 2kg, als ik het goed heb is lichter niet perse beter.
Dus met een budget tot zeg maar EUR400-500 waarop te letten?
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de:
- Fulcrum Racing 5 - 1,6kg - 26mm;
- Vision Team 35 - 2kg - 35mm;
- DT Swiss P1800 - 1,7kg - 32mm;
- Vision Trimax - 1,6kg - 30mm.
Ik ben niet zo zeer op zoek naar comfort, maar meer naar een all round wielset waar ik met de tourclub de rondjes kan draaien, solo met tijden lekker kan vlammen en waar ik ook de heuvels / bergen in kan.
Laatst gewijzigd door Moros op 03 aug 2021 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Off topic:
Elke keer, echt elke keer, denk ik bij “disc wielen” aan dichte wielen.
Waarom kan ik er niet aan wennen dat het wielen voor schijfremmen zijn?
Elke keer, echt elke keer, denk ik bij “disc wielen” aan dichte wielen.
Waarom kan ik er niet aan wennen dat het wielen voor schijfremmen zijn?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Voor dat geldt heb je ook alu DT Swiss PR of ER600 wielen.
In spline 32 versie komen die rond de 1750 gram.
Echte allround wielen.
online te vinden voor 436 (na een heel snelle google)
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt- ... set-662530
In spline 32 versie komen die rond de 1750 gram.
Echte allround wielen.
online te vinden voor 436 (na een heel snelle google)
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt- ... set-662530
Dank voor jullie reacties en bedankt voor de ER1600 optie.
Blijft voor mij de vraag, waarop kan ik baseren dat in dit geval de ER1600 wielen beter zijn dan de P1800?
In de specs op de websites zie je veelal gewicht, gebruikt materiaal en breedte/hoogte van de velg.
In dit geval zijn zowel de ER1600 en P1800 allebei 1,7kg en 32mm hoog.
En een wiel zelf laten bouwen, is een optie, alleen dan heb ik nog steeds geen idee wat nou 'beter' is en wat ik kiezen moet.
Blijft voor mij de vraag, waarop kan ik baseren dat in dit geval de ER1600 wielen beter zijn dan de P1800?
In de specs op de websites zie je veelal gewicht, gebruikt materiaal en breedte/hoogte van de velg.
In dit geval zijn zowel de ER1600 en P1800 allebei 1,7kg en 32mm hoog.
En een wiel zelf laten bouwen, is een optie, alleen dan heb ik nog steeds geen idee wat nou 'beter' is en wat ik kiezen moet.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ga eerst maar eens met de fiets rijden en dan rustig bedenken wat een goede upgrade is. Je hebt er nog geen meter op gereden. Die wielen die erin zitten gaan echt wel gewoon rond. Belangrijkste is de continental ultra sports eraf halen en lekkere soepele banden erop. Daar win je meer mee dan het gewicht van de wielen zelf.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Wellicht ook een idee om eerst te genieten van de fiets zoals die komt.
Maar dan nog vraag ik me af, waarop letten jullie wanneer jullie wielen vergelijken? Komt daar een stuk persoonlijke voorkeur bij kijken? Want op basis van specs schelen veel wielen elkaar amper.
Dit even of ik dan wel / niet direct een ander wielset aanschaf.
Maar dan nog vraag ik me af, waarop letten jullie wanneer jullie wielen vergelijken? Komt daar een stuk persoonlijke voorkeur bij kijken? Want op basis van specs schelen veel wielen elkaar amper.
Dit even of ik dan wel / niet direct een ander wielset aanschaf.
Verschil tussen P en PR of ER is de hub denk ik (zonder te googelen).
De P heeft een hub met palletjes en de PR en ER serie hebben een ratchet hub met 18 tandjes.
Ik probeer steeds als ik een nieuwe fiets koop, meteen de wielen te wisselen. Sommige winkels/verkopers willen dan de oude set houden en dan dien je enkel het verschil bij te leggen.
De P heeft een hub met palletjes en de PR en ER serie hebben een ratchet hub met 18 tandjes.
Ik probeer steeds als ik een nieuwe fiets koop, meteen de wielen te wisselen. Sommige winkels/verkopers willen dan de oude set houden en dan dien je enkel het verschil bij te leggen.
Wat weeg je nou eigenlijk? En hoeveel km rijd je per jaar?
Die Microtech wielen hebben overigens Miche naven die best goed zijn eigenlijk. Wel zwaar maar zeker betrouwbaar.
Die Microtech wielen hebben overigens Miche naven die best goed zijn eigenlijk. Wel zwaar maar zeker betrouwbaar.
Op het moment weeg ik 79kg, maar dit zal denk ik nog een paar kilo minder worden het resterende halve jaar.
Afgelopen jaar ben ik weer begonnen en heb ik 1250km gereden, maar ik denk dat ik volgend jaar eerder richting de 5000km per jaar ga.
Afgelopen jaar ben ik weer begonnen en heb ik 1250km gereden, maar ik denk dat ik volgend jaar eerder richting de 5000km per jaar ga.
Toevallig komt mijn Venta disc eind deze week binnen (besteld ergens in april). Ik heb hem zonder wielen laten bestellen en heb dit geld gebruikt voor een wiel set via CSC (zo'n 400 euro). Kwalitatief weet ik niet of het beter is, maar ik vind het er een stuk prettiger uit zien.