Vandaag mijn fiets gewassen en 0ok de wielen meegenomen. De wielset is een DT-Swiss R23-spline, velgrem versie. Bij het terugplaatsen van het achterwiel in de fiets blijkt de freehub niet soepel te lopen, het wiel komt al heel snel tot stilstand en spint niet door zoals het hoort. Toch maar even verder uit elkaar, cassette en freehub er af en alles goed schoon maken en weer in het vet gezet.
"Op de hand" draait het wiel perfect en soepel, eenmaal in de fiets loopt het weer niet, het wiel staat zo weer stil. Als je de snelspanner heel erg los zet (zo dat het wiel er net niet uit valt, loopt het soepel, met de snelspanner op normale kracht weer het probleem dat het wiel niet soepel draait. Het lijkt wel alsof door het op spanning zetten van de snelspanner iets wordt vastgeklemd wat niet vast hoort te zitten. (Maar wat?) Deze wielen stel je niet met moeren of inbussleutels, dus daar kan niets te strak zitten.
Ik ben er nu een paar uur mee aan het prutsen geweest en heb inmiddels geen idee meer wat het kan zijn. Heeft iemand van hier een suggestie?
Achterwiel DT-Swiss R23 spline draait niet soepel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Zit dat busje op de as (zie pijl op foto)?
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik heb een naaf met 3 pallen ipv een Ratchet zoals op de foto, maar inderdaad, dat busje zit gewoon op de as.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
slecht lagertje wellicht
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik heb het niet geprobeerd om de pallen er uit te halen, hoewel het niet logisch lijkt, ga ik dat ook nog maar eens proberen.
De lagers van dit wiel zijn deze winter/lente vervangen. Het zou me verbazen wanneer er al weer 1 gaar is, er is in ieder geval niet te voelen dat een lager slecht/korrelig zou lopen.
De lagers van dit wiel zijn deze winter/lente vervangen. Het zou me verbazen wanneer er al weer 1 gaar is, er is in ieder geval niet te voelen dat een lager slecht/korrelig zou lopen.
Je cassettebody lijkt op de naaf gedrukt te worden. Meestal is dat teken van een ontbrekende spacer (zoals boven aangegeven. Soms van een lager dat niet goed ingeperst is (lijkt hier niet het geval, want daar heb je niets aan gedaan)
Kijk nog eens of je nergens een deeltje hebt overgehouden.
Kijk nog eens of je nergens een deeltje hebt overgehouden.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Het is opgelost, uiteindelijk was het (uiteraard) een heel simpel iets.
Pino zei al dat de body vast op de naaf gedrukt lijkt te worden. Dus heb ik alles eens goed nagekeken op onderdelen die vast zouden kunnen zitten zoals scheef ingezette lagers en dergelijke. Daarbij kwam ik ook bij het rubberringetje/manchetje op de kop van de body. Dat bleek verkeerd om te zitten en zal zo de cassettebody op de naaf geklemd hebben. Goed gemonteerd en nu draait het weer als een zonnetje.
Het bijzondere is dat dat ringetje dus al een half jaar en meer dan 3000 km verkeerd om zat.
Dank allen voor het meedenken.
Groeten,
Hans
Pino zei al dat de body vast op de naaf gedrukt lijkt te worden. Dus heb ik alles eens goed nagekeken op onderdelen die vast zouden kunnen zitten zoals scheef ingezette lagers en dergelijke. Daarbij kwam ik ook bij het rubberringetje/manchetje op de kop van de body. Dat bleek verkeerd om te zitten en zal zo de cassettebody op de naaf geklemd hebben. Goed gemonteerd en nu draait het weer als een zonnetje.
Het bijzondere is dat dat ringetje dus al een half jaar en meer dan 3000 km verkeerd om zat.
Dank allen voor het meedenken.
Groeten,
Hans