Pagina 1 van 2

spaakbreuk neutron Campagnolo

Geplaatst: 19 mei 2010 16:18
door fieds
Na ±5000km heb ik in 5 ritten 3 spaakbreuken in mijn achterwiel gehad. Het gebeurde iedere keer zonder aanleiding. Weeg 90 kg, maar mijn wielendealer verzekerde mij dat dat niet het probleem kon zijn: "Er wordt met deze wielen ook Parijs-Roubaix gereden".
Bij de reparaties is alleen de gebroken spaak vervangen en is het wiel opnieuw gericht.

Komt dit bij jullie bekend voor en/of hebben jullie suggesties??

groet Ed

Geplaatst: 19 mei 2010 16:23
door rob74
Ik heb 20000 km met neutron wielen gereden en 3 keer een spaak gebroken. Twee door een valpartij en een spontaan.

Geplaatst: 19 mei 2010 16:32
door de zwarten
Dit klinkt als onevenwichtig gespannen wiel.

Het is niet zo eenvoudig om een fabriekswiel weer helemaal goed te krijgen na breuk, toch minder eenvoudig dan bij een klassiek gespaakt wiel, maar met een goede wielenbouwer en een spaakspanningsmeter moet het zeker lukken.

Kan je genoeg vertrouwen stellen in jouw wielendealer? Ik zou hem nogmaals laten repareren, en hem voorstellen om tot vervanging van het achterwiel over te gaan bij nieuwe breuk.

Geplaatst: 19 mei 2010 18:32
door fieds
Ik ga er van uit dat mijn fm prima werk aflevert.
Heb jij misschien nog een ander/beter(?) adres waar ik naar toe kan gaan voor de reparatie??

Geplaatst: 19 mei 2010 22:33
door fdegrove
Hoi,

Wat jammer genoeg maar al te vaak gebeurt is dat men er snel een nieuwe spaak instopt (in sommige gevallen niet eens een geschikte spaak) en dan even de boel in de richter weer rechttrekt.

Zo lukt het dus niet en dan krijgt een andere spaak het te verduren tot die knapt en zo verder.

Beter is om alvorens te vervangen de spanning van alle spaken af te halen, stukke spaak vervangen en zo het wiel weer op te bouwen.
Probleem is dat dat een stuk meer tijd kost en vakmanschap....

Ciao, ;)

Geplaatst: 19 mei 2010 22:40
door colnagofreak
fdegrove schreef:Hoi,

Wat jammer genoeg maar al te vaak gebeurt is dat men er snel een nieuwe spaak instopt (in sommige gevallen niet een een geschikte spaak) en dan even de boel in de richter weer rechttrekt.

Zo lukt het dus niet en dan krijgt een andere spaak het te verduren tot die knapt en zo verder.

Beter is om alvorens te vervangen de spanning van alle spaken af te halen, stukke spaak vervangen en zo het wiel weer op te bouwen.
Probleem is dat een stuk meer tijd kost en vakmanschap....

Ciao, ;)


+1 Ik heb hetzelfde gehad met een Ksyrium wiel, spaak gebroken, alleen de spaak vernieuwd, na 300 km was het weer prijs.

FM heeft toen het gehele wiel beetgepakt en spanningsloos gemaakt en het wiel als ware opnieuw gespaakt.

Problemen waren voorbij!

Geplaatst: 20 mei 2010 01:19
door fieds
Bij de reparatie zijn alle spaken van het wiel opnieuw nagelopen. Bij de laatste keer is bewust gekozen om alle spaken iets minder strak aan te spannen.
Helaas zonder het gewenste resultaat :-(

Geplaatst: 20 mei 2010 02:59
door fdegrove
Hoi,

Spaakspanning verminderen is gewoon naast de kwestie en geeft blijk van onkunde.
De spanning moet binnen zeg maar 10% voor elke spaak gelijk zijn en dit relatief aan de beoogde spanning voor zowel aandrijfkant als niet aandrijfkant.

Neutrons zijn echt wel verdomd stevige wielen. In die mate zelfs dat ik echt wel moeite heb om wat stevigers te bedenken....

Ciao, ;)

Geplaatst: 24 mei 2010 22:35
door bartacus
Hallo,

Tijdens TBT ook spaakbreuk opgelopen met Neutrons (nu ca. 1000 km oud). In mijn geval in een lange afdaling met 45 km per uur. Spaak zat aan de kant van het cassette. De spaak is tussen de cassette geslagen en nam de ketting en het freewheel mee. Gelukkig had ik verder geen schade aan derrailleur en ketting maar het wiel was wel erg ontzet.

De heren van Mavic die met hun gele autotje meerreden adviseerde af te stappen maar ik ben toch maar doorgeden (moest nog 45 km tot de finish). Ik ben toch maar doorgefietst en het wiel heeft het, zij het met een grote slag en hoogte-hobbel, toch nog gehouden. Nu maar eens kijken hoe het weer in orde gemaakt gaat worden....

Geplaatst: 24 mei 2010 22:55
door toontje68
Veel voorkomend probleem toch. Maakt niet uit welk merk je volgens mij neemt..
Afgelopen zaterdag met de club naar La Roche gereden om daar zo'n 150 km te gaan rijden. Na 50 km had mijn clubmaat met zijn Prince waarin Chamal Ultra Titanium wielen in gemonteerd zijn, spaakbreuk van achter!
Deze Campa's zijn volgens mij mee van de sterkste wielen die er bestaan met dat G3 spaakpatroon. Wielen zijn nog geen jaar oud.
Hij kon niet meer verder rijden, omdat de band tegen het frame kwam, zoveel slag zat erin..
Zelf heb ik de Zipp 404 van nog geen 3 weken oud, met 2x spaakbreuk van achter al weer terug gebracht.. Ongelooflijk :-(
Nu heb ik mijn oude zwarte Chamal's van 2001 erin gezet die al heel wat km's gedraait hebben. Aan deze wielen heb ik nog helemaal niets gehad, geen spaakbreuk of slag!! Is dan toch wel kwaliteit.. Lijkt wel of ze dat tegenwoordig niet meer kunnen leveren...
Ben benieuwd hoe ze onze problemen gaan oplossen ...
Suc6 in ieder geval, komt goed hopelijk ;-)

Geplaatst: 24 mei 2010 23:30
door paulusr3
Ik heb de hele vakantie een rinkelend geluid gehad in een neutron (ultra) achterwiel gehad. Dan met name als er wat mer geduwd moest worden.
Vandaag de Passo Giau gereden in de dolomieten. Continu op de 26 en de 29 en flink duwen natuurlijk. Wonder bij wonder is het rinkelend geluid ineens weg!
Denk toch dat het wiel maar eens laat nakijken als ik wer thuis ben....

Geplaatst: 25 mei 2010 01:35
door bartacus
Nu je het zegt...., ik had niet een rinkelend geluid maar meer een droge tik die elke trapomwneteling terug kwam. Oók alleen als er veel kracht op de aandrijfving stond, bij het klimmen. Als ik de benen stil hield dan was het geluid ook weg. Ná de spaakbreuk was het geluid een tijdje weg maar kwam weer tevoorschijn na ongeveer een half uur. Misschien staat er nu nog een spaak op knappen....

Wordt vervolgd....