Tubeless carbon velg opgeblazen bij 3 bar, twijfels over set-up
Geplaatst: 28 aug 2021 13:24
Heb de sprong in het diepe genomen en een lading carbon uit China over laten komen, waaronder een setje semi-hoge carbon tubeless-ready velgen.
Om de band wat netter in de velg te leggen voor ik de sealant toevoeg, heb ik de band een beetje opgepompt. Bij zeer lage druk (max 3 bar, misschien nog wel minder) klapte en scheurde de velg. De scheur zit op een plek waar geen druk zou moeten staan, achter het tubeless tape.
Toen pas zag ik na het verwijderen van de band dat het tubeless tape scheef zat, waardoor er schijnbaar (veel) lucht naar de spaken kon lekken. Dan zou het point of failure nog steeds niet de velg zelf moeten zijn, en al helemaal niet bij 3 bar.
Omdat ik nog met ze in gesprek ben over de afwikkeling laat ik het bedrijf in kwestie even achterwege, maar het is op te maken uit mijn postgeschiedenis. Overigens lijken ze tot nu toe voornemens om me een nieuwe velg op te sturen, dus dat is fijn. Het andere wiel houdt zonder problemen 6 bar, maar ik wil dit niet nog eens meemaken.
het andere wiel had ik ook kort opgepompt voor de sealant, geen problemen. Dit wiel houdt (met sealant en hetzelfde tape) zonder problemen 6 bar, maar na deze ervaring wil ik zeker weten dat ik het straks zo goed mogelijk doe.
Dit 'tape' plakt namelijk helemaal niet, waardoor ik me afvraag of ik er niet beter nog een laagje schwalbe of muc-off tubeless tape kan plakken? Als ik dit doe, zal ik dan het meegeleverde tape / lint laten zitten en er overheen tapen? Dit tape aanbrengen over het schwalbe / muc-off tape heen? Of juist helemaal achterwege laten en alleen schwalbe / muc-off?
Op dit moment zit er al sealant in het andere wiel en is de band op druk. Is de sealant op te vangen / te herbruiken? Moet ik alle sealant verwijderen als ik opnieuw ga tapen?
Om de band wat netter in de velg te leggen voor ik de sealant toevoeg, heb ik de band een beetje opgepompt. Bij zeer lage druk (max 3 bar, misschien nog wel minder) klapte en scheurde de velg. De scheur zit op een plek waar geen druk zou moeten staan, achter het tubeless tape.
Toen pas zag ik na het verwijderen van de band dat het tubeless tape scheef zat, waardoor er schijnbaar (veel) lucht naar de spaken kon lekken. Dan zou het point of failure nog steeds niet de velg zelf moeten zijn, en al helemaal niet bij 3 bar.
Omdat ik nog met ze in gesprek ben over de afwikkeling laat ik het bedrijf in kwestie even achterwege, maar het is op te maken uit mijn postgeschiedenis. Overigens lijken ze tot nu toe voornemens om me een nieuwe velg op te sturen, dus dat is fijn. Het andere wiel houdt zonder problemen 6 bar, maar ik wil dit niet nog eens meemaken.
het andere wiel had ik ook kort opgepompt voor de sealant, geen problemen. Dit wiel houdt (met sealant en hetzelfde tape) zonder problemen 6 bar, maar na deze ervaring wil ik zeker weten dat ik het straks zo goed mogelijk doe.
Dit 'tape' plakt namelijk helemaal niet, waardoor ik me afvraag of ik er niet beter nog een laagje schwalbe of muc-off tubeless tape kan plakken? Als ik dit doe, zal ik dan het meegeleverde tape / lint laten zitten en er overheen tapen? Dit tape aanbrengen over het schwalbe / muc-off tape heen? Of juist helemaal achterwege laten en alleen schwalbe / muc-off?
Op dit moment zit er al sealant in het andere wiel en is de band op druk. Is de sealant op te vangen / te herbruiken? Moet ik alle sealant verwijderen als ik opnieuw ga tapen?