Krachten op schijfrem wielen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Begin dit jaar is het in een topic wel eens hierover gegaan.
Over de krachten op met name het voorwiel.
Dan wordt er vaak, ook door mij aangehaald, dat het op de MTB ook goed gaat.
Dat terwijl ik ook vaak denk en schrijf dat de belasting op de MTB minder is, lig anders.
Ik had daar toen met Keezx (waar is die gebleven) een prima discussie over.
Na mijn vakantie in Spanje zag ik een kleine beschadiging op mijn carbon voorvelg.
Ik check regelmatig mijn velgen, maar dan vooral de spaakgaten.
Die was zo klein 3/4mm dat ik gewoon verder gereden ben. Aan het einde van de vakantie checkte is dat nog een keer en bleken er vier te zijn. Achter ook twee.
( ik kreeg het niet op de foto helaas)
Inmiddels heb ik de wielen opnieuw laten inspaken met nieuwe velgen. Of het garantie is of niet gaat het nu even niet om.
Het gaat me over de bewustwording en om het feit dat er dus kennelijk toch veel meer krachten op de velg komen dan we denken.
In Spanje was er 1 afdaling opnieuw geasphalteert en ik merkte daar dat ik op een gegeven moment zo hard kon remmen dat ik moeite had op de fiets te blijven zitten, ook de steeds bredere banden met nog meer grip dragen hier aan bij.
Op dat moment ging het gek genoeg ook door mijn hoofd, als de boel maar heel blijft en dat heb ik echt nooit.
Mijn wielbouwer had dit niet eerder gezien, er zat een 5 a 6k mee gereden zijn in bergen heuvels en als het hard waait. Mijn ander polderset zit inmiddels 20k op en helemaal niets mee. Verschil is dat die 55mm zijn en de klimwielen 33mm. Het zijn lichte velgen maar met 380 gram niet extreem. 24 spaken.
Ik schrijf het met name om bewustwording, en voorkomen van ongelukken.
En of wellicht andere hetzelfde hebben en het herkennen.
Over de krachten op met name het voorwiel.
Dan wordt er vaak, ook door mij aangehaald, dat het op de MTB ook goed gaat.
Dat terwijl ik ook vaak denk en schrijf dat de belasting op de MTB minder is, lig anders.
Ik had daar toen met Keezx (waar is die gebleven) een prima discussie over.
Na mijn vakantie in Spanje zag ik een kleine beschadiging op mijn carbon voorvelg.
Ik check regelmatig mijn velgen, maar dan vooral de spaakgaten.
Die was zo klein 3/4mm dat ik gewoon verder gereden ben. Aan het einde van de vakantie checkte is dat nog een keer en bleken er vier te zijn. Achter ook twee.
( ik kreeg het niet op de foto helaas)
Inmiddels heb ik de wielen opnieuw laten inspaken met nieuwe velgen. Of het garantie is of niet gaat het nu even niet om.
Het gaat me over de bewustwording en om het feit dat er dus kennelijk toch veel meer krachten op de velg komen dan we denken.
In Spanje was er 1 afdaling opnieuw geasphalteert en ik merkte daar dat ik op een gegeven moment zo hard kon remmen dat ik moeite had op de fiets te blijven zitten, ook de steeds bredere banden met nog meer grip dragen hier aan bij.
Op dat moment ging het gek genoeg ook door mijn hoofd, als de boel maar heel blijft en dat heb ik echt nooit.
Mijn wielbouwer had dit niet eerder gezien, er zat een 5 a 6k mee gereden zijn in bergen heuvels en als het hard waait. Mijn ander polderset zit inmiddels 20k op en helemaal niets mee. Verschil is dat die 55mm zijn en de klimwielen 33mm. Het zijn lichte velgen maar met 380 gram niet extreem. 24 spaken.
Ik schrijf het met name om bewustwording, en voorkomen van ongelukken.
En of wellicht andere hetzelfde hebben en het herkennen.
Ik ben absoluut geen kenner, maar op ene gegeven moment moet gewichtsbesparing toch ten koste van iets zijn?
Geen idee of het klopt, maar ik las ooit dat tijdritfietsen zo (licht) gemaakt zijn dat ze eigenlijk niet lang meegaan.
Geen idee of het klopt, maar ik las ooit dat tijdritfietsen zo (licht) gemaakt zijn dat ze eigenlijk niet lang meegaan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Tijdritfietsen zijn toch juist niet licht? En door de platte buizen nog eens oncomfortabel hard ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ach ik heb ook velgremwielen gehad waar de carbon spaakgaten begonnen uit te scheuren. Dus ik weet niet of het nu per se aan de schijfremmen ligt. Het gekke is vooral dat je tegenwoordig bijna niet meer kan voorspellen wat lang mee gaat en wat niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Word dat eigenlijk getest?
Hoeveel massa een wiel aan moet kunnen als er geremd word ?
Ik weet niet of je het massa mag noemen
Hoeveel massa een wiel aan moet kunnen als er geremd word ?
Ik weet niet of je het massa mag noemen
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zijn beide hetzelfde merk.
Ze zijn niet gescheurd bij de spaken alle plekken zitten circa 1cm naast het spaakgat in het midden van de velg, aan de zijkant,
Ze zijn niet gescheurd bij de spaken alle plekken zitten circa 1cm naast het spaakgat in het midden van de velg, aan de zijkant,
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Maarja hoe ga je daar achter komen. Gezien de plaats heb ik en mijn wielbouwer het idee dat dit het meest aannemelijk is.
Dat wordt versterkt door:
-Niet bij de 55mm, die ik met smallere banden en hogere spanning heb gereden
-circa 4x zoveel kilometers met de 55mm
-Alleen in de polder waar je veel minder remkracht hebt met de 55mm
Tegen:
De 55 heeft meer materiaal en is daardoor wellicht steviger.
Wat ik hier al zei, ik remde zo hard dat ik de fiets net onder controle kon houden en lag al met mijn buik op het zadel en kont erachter. Kracht was echt heel hoog. Ik heb op de race nog niet eerder deze krachten ervaren. Maargoed het kan dus wel,.......
Maarja hoe ga je daar achter komen. Gezien de plaats heb ik en mijn wielbouwer het idee dat dit het meest aannemelijk is.
Dat wordt versterkt door:
-Niet bij de 55mm, die ik met smallere banden en hogere spanning heb gereden
-circa 4x zoveel kilometers met de 55mm
-Alleen in de polder waar je veel minder remkracht hebt met de 55mm
Tegen:
De 55 heeft meer materiaal en is daardoor wellicht steviger.
Wat ik hier al zei, ik remde zo hard dat ik de fiets net onder controle kon houden en lag al met mijn buik op het zadel en kont erachter. Kracht was echt heel hoog. Ik heb op de race nog niet eerder deze krachten ervaren. Maargoed het kan dus wel,.......
Er zit hier volgens mij inderdaad een wezenlijk verschil tussen velg- en schijfremmen;
Bij velgrem grijpen zowel de kracht ten gevolge van de grip op het wegdek als de (tegengestelde) remkracht aan op de velg.
Bij schijfremmen zullen de spaken in dit krachtenspel gaan meedoen (er zal immers iets de remkracht vanaf de schijf die aan de naaf vastzit moeten overbrengen naar velg/band waar de tegengestelde kracht op het wegdek uitgeoefend wordt).
Zo op zijn boerenfluitjes beredeneerd;
- Men doet van oudsher meer spaken in een achterwiel omdat daar de aandrijfkracht via de spaken overgebracht moet worden.
- Ik gok dat de gemiddelde wielertoerist op een fiets met schijfremmen meer rem- dan aandrijfkracht zal kunnen generen.
- De meeste remkracht wordt op het voorwiel gegenereerd.
Dan zou je bijna zeggen dat bij schijfremmen voor meer spaken dan achter moeten?
Bij velgrem grijpen zowel de kracht ten gevolge van de grip op het wegdek als de (tegengestelde) remkracht aan op de velg.
Bij schijfremmen zullen de spaken in dit krachtenspel gaan meedoen (er zal immers iets de remkracht vanaf de schijf die aan de naaf vastzit moeten overbrengen naar velg/band waar de tegengestelde kracht op het wegdek uitgeoefend wordt).
Zo op zijn boerenfluitjes beredeneerd;
- Men doet van oudsher meer spaken in een achterwiel omdat daar de aandrijfkracht via de spaken overgebracht moet worden.
- Ik gok dat de gemiddelde wielertoerist op een fiets met schijfremmen meer rem- dan aandrijfkracht zal kunnen generen.
- De meeste remkracht wordt op het voorwiel gegenereerd.
Dan zou je bijna zeggen dat bij schijfremmen voor meer spaken dan achter moeten?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Er is in ieder geval al een reden om een schijfremwiel niet radiaal te spaken, maar te kruizen. Net als tenminste de aandrijfzijde van een achterwiel (met velgrem).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Helemaal juist. Je kunt een stuk sneller remmen dan accelereren. Toch zie je bij MTB wielen dat wielen wat zwaarder belast worden omdat een berijder een voorwiel vaak wel over een obstakel helpt (of ontlast) waarna met veel geweld het achterwiel erop knalt.RKN schreef: ↑30 aug 2021 10:27 Er zit hier volgens mij inderdaad een wezenlijk verschil tussen velg- en schijfremmen;
Bij velgrem grijpen zowel de kracht ten gevolge van de grip op het wegdek als de (tegengestelde) remkracht aan op de velg.
Bij schijfremmen zullen de spaken in dit krachtenspel gaan meedoen (er zal immers iets de remkracht vanaf de schijf die aan de naaf vastzit moeten overbrengen naar velg/band waar de tegengestelde kracht op het wegdek uitgeoefend wordt).
Zo op zijn boerenfluitjes beredeneerd;
- Men doet van oudsher meer spaken in een achterwiel omdat daar de aandrijfkracht via de spaken overgebracht moet worden.
- Ik gok dat de gemiddelde wielertoerist op een fiets met schijfremmen meer rem- dan aandrijfkracht zal kunnen generen.
- De meeste remkracht wordt op het voorwiel gegenereerd.
Dan zou je bijna zeggen dat bij schijfremmen voor meer spaken dan achter moeten?
Niet zijken maar reiden !