Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goed bezig?

franks14
Forum-lid

franks14 19 mei 2010 13:33

Hey,

Ik heb 2 maanden geleden beslist om iets meer aan mijn conditie te doen en heb ondertussen mijn eigen racefiets gekocht. Ik rij 2-3 maal per week een uurtje (meer tijd heb ik niet) en zit aan een gemiddelde van 26,7-26,9km/h, laag voor de meesten onder jullie maar iedereen moet ergens beginnen hé ;)
Gisteren heb ik dan voor het eerst mijn hartslagmeter omgedaan omdat ik vermoed dat trainen met hartslagmeter mijn conditie enkel ten goede kan komen...
Ik heb net als iedere andere keer getraind, voelde me goed, maar zag wel dat ik constant tussen de 160-165 zat en met pieken (klimmetje) rond de 175-180.
Ondertussen heb ik wat gelezen op dit forum en andere plaatsen dat dit eigenlijk veel te hoog is om conditie op te bouwen...
Is dat werkelijk zo en moet ik gaan fietsen tegen 140-150 slagen en 24-25 km/h(???), rekening houdend dat ik maar een 1-1,5uur de tijd heb om te fietsen?
Want ik wil ook voelen dat ik wat heb afgezien tijdens dat uurtje en niet relax en al fluitend terug thuis kom?
Oo, voor ik het vergeet, ikzelf ben 37jaar (waarschijnlijk belangrijk in funtie van harslag te bepalen)

Alvast bedankt voor jullie advies

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2010 13:40

Doe eens een omslagpunttest (zie Zitvlees). Op basis van dit omslagpunt kun je je zones (D1, D2, D3) berekenen.

Hiermee kun je verder werken aan je basis: eerst dan inderdaad D1 trainingen om aan je basisconditie te werken. Daarna uitbouwen met D2 en D3 trainingen.

Op Zitvlees staat ook precies uitgelegd wat je met verschillende trainingsvormen kunt bereiken.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 19 mei 2010 13:43

+1

Probeer eerst je zones te bepalen zodat je gerichter kunt trainen. Probeer als het lukt wat meer tijd vrij te maken zodat je een keer 2 uur in D1 kunt fietsen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

_cas_
Forum-lid

_cas_ 19 mei 2010 14:07

En zet je gemiddelde snelheid uit/af, totaal niet relevant. Zoals je zelf al zegt ben je voor je zelf bezig om je conditie op te bouwen, dus of je nu 24, 25 of 35 gemiddeld hebt gereden lijkt me niet echt belangrijk. Gemiddelde snelheid is alleen maar belangrijk wanneer je een wedstrijd rijdt, degene met het hoogste gemiddelde heeft dan gewonnen...

eelcoz

eelcoz 19 mei 2010 14:14

[quote="*Cas*"]En zet je gemiddelde snelheid uit/af, totaal niet relevant. Zoals je zelf al zegt ben je voor je zelf bezig om je conditie op te bouwen, dus of je nu 24, 25 of 35 gemiddeld hebt gereden lijkt me niet echt belangrijk. Gemiddelde snelheid is alleen maar belangrijk wanneer je een wedstrijd rijdt, degene met het hoogste gemiddelde heeft dan gewonnen...[/quote]

Inderdaad. Toen ik net begon met trainen op hartslag was het verschrikkelijk om naar het gemiddelde te kijken. Het deed gewoon pijn aan de ogen. Ik heb het gewoon een tijdje uit beeld gehaald, nu staat het er weer, maar kan er nu niet meer mee zitten dat het soms erg laag is. Ik heb het gevoel dat ik door veel D1-trainingen en daarnaast een goede afwisseling van D2, D3 en krachttrainingen dit jaar veel sterker ben dan voorgaande jaren. Overigens zijn de gemiddeldes die jij (TS) noemt echt niet zo beroerd voor een beginner.

franks14
Forum-lid

franks14 19 mei 2010 14:51

Bedankt al voor de reacties tot hiertoe. Anderhalf jaar geleden ofzo in fitnesscentrum een 'fitheidstest' laten afnemen met een inspanningsproef en zal die resultaten een terug opzoeken want daar stond het omslagpunt ook ergens vermeld.

Oh, toen ik in de winter (af en toe) 40 minuutjes op de hometrainer zat trainde ik aan 80-90 omwentelingen per minuut aan een hartslag tussen 135-150 en ik heb de indruk dat ik nu met die 160 op de racefiets 'confortabeler' fiets dan toen tegen 150.

Heb me laten vertellen dat je altijd rustig moet kunnen praten tijdens het fietsen, weet je ook ongeveer dat je hartslag goed zit... hierover moet ik eerlijkheidshalve dat dat wel niet lukt tijdens mijn fietstochtjes.

En is het volgende motto dan niet goed: 'Ik heb maar een uurtje, laat me dus maar een uurtje afzien op die fiets, op termijn ga ik dan even hard afzien maar wel sneller kunnen' of moet ik eerder het volgende motto toepassen: 'Een uurtje (af en toe 2 uurtjes) rustig aan fietsen en zo opbouwen (= voor mij niet langer volhouden maar eerder sneller fietsen met eenzelfde rustige hartslag)'

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 19 mei 2010 19:09

Het is een combinatie van beide. Je werkt aan je lange afstand conditie door veel D1 te trainen, wel moeten die trainingen lang genoeg zijn. Snelheid train je door interval, wat er op neer komt dat je D2/D3 rijd en je leert omgaan en te reageren op een hoge hartslag. Je zult merken dat door gericht te trainen je snelheid tijdens D1 ook sneller zal zijn.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

laulau
Forum-lid

laulau 30 mei 2010 12:41

Wat Zitvlees niet expliciet vermeldt is dat het bepalen van het omslagpunt op die manier wel enige conditie vereist. Daar ben ik althans op een harde manier achtergekomen en de cijfers klopten dan ook voor geen meter.

Vanaf dat punt ben ikzelf verder gegaan met Karvonnen, maar heb mezelf sowieso aangeleerd me niet (meer) blind te staren op hartslagzones, deze meer als leidraad te gebruiken.

Voor een duurtraining is normaal kunnen praten inderdaad een handig steuntje.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

rembem
Forum-lid

rembem 31 mei 2010 17:32

Alles wat tot nu toe geadviseerd is, onderschrijf ik, en ...

je geeft aan dat je maar een paar keer maximaal een uurtje kunt trainen. In dat geval is het volgens mij het slimst om dan niet in D1 te gaan fietsen - dat heeft pas zin vanaf ca anderhalf uur - maar juist in D3 en dan wel in blokken. Je kunt dan bv 15' inrijden, dan 4 blokken van 5 minuten in D3 doen, met steeds 3 minuten hersteltijd ertussen en ten slotte 15' uitrijden.

Dat je buiten met hartslag 160 comfortabeler rijdt dan binnen met 150 kan ik me wel voorstellen. Je hebt meer afleiding en je verzit vaker vanwege wegbobbels, bochten of bruggen. Ook heb je meer afkoeling door de rijwind waardoor je lichaamstemeratuur lager blijft.
Als ik aan het spinnen ben, voelt het in de benauwde zaaltjes soms meer alsof ik de training ´wielrennen met hoge kerntemperatuur´ doe.

jorisb
Forum-lid

jorisb 31 mei 2010 19:15

Zal ik maar eens de knuppel in het hoenderhok gooien? Wat is het doel, wat wil je bereiken? Je zegt dat je maar maximaal anderhalf uur per keer kan trainen.

Wil je dit ook als maximale tijd aanhouden als je gaat fietsen, of een keer 2 uur ofzo, of wil je op termijn ook toertochten gaan rijden, langere afstanden enzo? Als dat niet zo is, ga lekker wat intervallen in D3 enzo, anders probeer meer tijd vrij te maken en probeer een goede basis te leggen in D1 en ga zo verder opbouwen.

gugi100
Forum-lid

gugi100 31 mei 2010 21:00

[quote="Jorisb"]Zal ik maar eens de knuppel in het hoenderhok gooien? Wat is het doel, wat wil je bereiken? Je zegt dat je maar maximaal anderhalf uur per keer kan trainen.

Wil je dit ook als maximale tijd aanhouden als je gaat fietsen, of een keer 2 uur ofzo, of wil je op termijn ook toertochten gaan rijden, langere afstanden enzo? Als dat niet zo is, ga lekker wat intervallen in D3 enzo, anders probeer meer tijd vrij te maken en probeer een goede basis te leggen in D1 en ga zo verder opbouwen.[/quote]

heel goede reactie!

Als je niet meer tijd te besteden hebt en als je hetgeen je nu doet leuk vind en als je er geen klachten door ontwikkeld zou ik zeggen gewoon lekker doorgaan.

Groet GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 01 jun 2010 00:13

Dramatische modus aan

[ We zijn de hele maatschappij, inclusief hobby's, aan het verzieken met al die cijfertjes]

Dramatische modus uit.

Ga gewoon lekker fietsen, en als je te moe wordt, doe je gewoon even rustig aan. Alles wat je in die paar uur per week doet is beter dan thuis op de bank zitten.

Plaats reactie