Falende DT swiss naaf
Zijn er nog gevallen bekend ? Mijn DT 350 ratchet heeft het na 800km al begeven
Fiets trapt door, terwijl dit één van de betere naven zou moeten zijn
Straks eens kijken wat de FM hierover te vertellen heeft
DT swiss zou het probleem erkennen
Fiets trapt door, terwijl dit één van de betere naven zou moeten zijn
Straks eens kijken wat de FM hierover te vertellen heeft
DT swiss zou het probleem erkennen
Sworks Venge
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Er zouden veel problemen zijn met de nieuwe Dt swiss EXP series. Die vind je op de 240 en heeft een nieuw ontwerp. De 350 heeft nog het klassieke DT swiss ratchet systeem waar eigenlijk juist heel weinig problemen mee zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Hier ook fervent 240/350 gebruiker, met de dubbele ratchet, geen enkel probleem ervaren met achternaven. Zowel in race als in mtb.
Wel nu een probleem met een 350 voornaaf. Zit in mtb, in een Rockshox vork. Met de "torque cap kit".
De naaf maakt een piepend geluidje bij iedere omwenteling onder belasting. Bij vrijloop perfect, bolt na een uur nog rond.
Al diverse zaken uitgeprobeerd, om oorzaken uit te sluiten. Met verschillende endcaps, zonder endcaps, zonder remschijf, nieuwe lagers. Nog niet gevonden, lijkt in binnenste buis te zitten? We gaan het zien.
Wel nu een probleem met een 350 voornaaf. Zit in mtb, in een Rockshox vork. Met de "torque cap kit".
De naaf maakt een piepend geluidje bij iedere omwenteling onder belasting. Bij vrijloop perfect, bolt na een uur nog rond.
Al diverse zaken uitgeprobeerd, om oorzaken uit te sluiten. Met verschillende endcaps, zonder endcaps, zonder remschijf, nieuwe lagers. Nog niet gevonden, lijkt in binnenste buis te zitten? We gaan het zien.
Volgens onderstaand artikel, zou de nieuwe 350, de oude 240 zijn?
https://www.velozine.nl/nieuws/dt-swiss ... n-vaarwel/
https://www.velozine.nl/nieuws/dt-swiss ... n-vaarwel/
De nieuwe 350 is niet de 0ude 240. Dat is te kort door de bocht en een simpele misleidende conclusie van het artikel.
De patent op de ratchets die DT had is verlopen. De markt wordt nu overspoeld met Chinese naven (en andere fabrikanten) die de ratchet technologie omarmen. Dit is behoorlijk nadelig voor DT. Om dit tegen te gaan hebben ze 2 dingen gedaan:
1. Ratchet EXP ontwikkeld. Hier zit weer patent op en niemand mag het zomaar gebruiken. DT kan hier weer jaren vooruit met exclusiviteit op een techniek.
2. De 350 is achterhaald door de andere fabrikanten die nu voor eenzelfde of lagere prijs ook de oude ratchet technologie aanbieden. Om dit enigszins te counteren heeft de 2021 versie van DT350 een upgrade in de ratchets gekregen. Waar de oude versie een 18t ratchet standaard kreeg, is dit nu 36t. Hiermee is het probleem dat de 350 achterliep op het aantal tandjes opgelost. Daarnaast zijn ze her en der met de kaasschaaf langsgegaan om het totaal gewicht iets te doen zakken en concurrerend te blijven.
De problemen met het slippen was met de nieuwe Ratchet EXP en niet het oude ontwerp. Hier is na vele klachten en 'aanmoedigingen' van DT dealers over de hele wereld een (niet al te luide) terugroep actie uitgeroepen. Iedereen kon zijn naven en/of achterwiel insturen bij de nationale distributeur om dit op te lossen.
De terugroep actie zal dus dit geval niet dekken. Maar je mag wel verwachten dat het opgelost wordt omdat dit niet hoort binnen zo'n korte tijd.
Het meest voorkomend fout is dat er teveel vet op de ratchets gedaan wordt. Dan is de kans op slippen en schade groot. Nou mag je aannemen dat een naaf van 800km nog geen servicebeurt gehad heeft en dat het vet wat er in zit vanaf de fabriek goed aangebracht is.
Met een beetje geluk is het een kwestie van nieuwe ratchets erin en gaan.
De patent op de ratchets die DT had is verlopen. De markt wordt nu overspoeld met Chinese naven (en andere fabrikanten) die de ratchet technologie omarmen. Dit is behoorlijk nadelig voor DT. Om dit tegen te gaan hebben ze 2 dingen gedaan:
1. Ratchet EXP ontwikkeld. Hier zit weer patent op en niemand mag het zomaar gebruiken. DT kan hier weer jaren vooruit met exclusiviteit op een techniek.
2. De 350 is achterhaald door de andere fabrikanten die nu voor eenzelfde of lagere prijs ook de oude ratchet technologie aanbieden. Om dit enigszins te counteren heeft de 2021 versie van DT350 een upgrade in de ratchets gekregen. Waar de oude versie een 18t ratchet standaard kreeg, is dit nu 36t. Hiermee is het probleem dat de 350 achterliep op het aantal tandjes opgelost. Daarnaast zijn ze her en der met de kaasschaaf langsgegaan om het totaal gewicht iets te doen zakken en concurrerend te blijven.
De problemen met het slippen was met de nieuwe Ratchet EXP en niet het oude ontwerp. Hier is na vele klachten en 'aanmoedigingen' van DT dealers over de hele wereld een (niet al te luide) terugroep actie uitgeroepen. Iedereen kon zijn naven en/of achterwiel insturen bij de nationale distributeur om dit op te lossen.
De terugroep actie zal dus dit geval niet dekken. Maar je mag wel verwachten dat het opgelost wordt omdat dit niet hoort binnen zo'n korte tijd.
Het meest voorkomend fout is dat er teveel vet op de ratchets gedaan wordt. Dan is de kans op slippen en schade groot. Nou mag je aannemen dat een naaf van 800km nog geen servicebeurt gehad heeft en dat het vet wat er in zit vanaf de fabriek goed aangebracht is.
Met een beetje geluk is het een kwestie van nieuwe ratchets erin en gaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Heb sinds maart van dit jaar de DT-Swiss 240 Ratchet EXP in mijn gravelbike en afgelopen zaterdag ging het mis: weg tractie, ik trapte vol door de body. Volledige vrijloop. Nu zo'n 3000 km probleemloos mee gefietst.
Heb een mail naar de wielenbouwer gestuurd. Moet toch een garantie geval zijn neem ik aan.
Heb ook van mijn lokale FM vernomen dat dit een bekend probleem is met dit type naaf.
Heb een mail naar de wielenbouwer gestuurd. Moet toch een garantie geval zijn neem ik aan.
Heb ook van mijn lokale FM vernomen dat dit een bekend probleem is met dit type naaf.
In principe had je proactief op de hoogte gesteld mogen worden van de terugroepactie door degene die je de wielen verkocht heeft. Zodat je tijdig je achterwiel in kon leveren en niet tijdens een rit de hulplijnen moet bellen.imarc schreef: ↑14 nov 2021 22:32 Heb sinds maart van dit jaar de DT-Swiss 240 Ratchet EXP in mijn gravelbike en afgelopen zaterdag ging het mis: weg tractie, ik trapte vol door de body. Volledige vrijloop. Nu zo'n 3000 km probleemloos mee gefietst.
Heb een mail naar de wielenbouwer gestuurd. Moet toch een garantie geval zijn neem ik aan.
Heb ook van mijn lokale FM vernomen dat dit een bekend probleem is met dit type naaf.
Wiel zal opgestuurd worden naar Juncker en binnen een dag gerepareerd worden. Dit allemaal hoort kostenloos te zijn. Hooguit dat de fietsenmaker een kleine vergoeding vraagt voor het verzenden (omdat het wiel niet daar gekocht is).
Ik heb toevallig net mijn wiel terug ontvangen nadat hij 2 keer vrij is gaan lopen.. Ik had ook dit probleem met mij 240 naaf. Alles keurig gereviseerd cq aangepast onder garantie. Bij mij via Canyon verlopen en alles netjes geregeld incl verzending.