12-25 cassette compatibel met 11-34?
Onlangs heb ik een nieuwe fiets gekocht met een compact crankset. De huidige vertanding is vooraan 50-34 en achteraan 11-34.
Voordien reed ik steeds met een 52-39 x 14-25, dus is even aanpassen.
Graag had ik een iets compactere cassette gekocht voor indoor en mogelijks om buiten te gebruiken bij vlakkere ritten. Is het mogelijk om vlekkeloos te wisselen tussen de huidige 11-34 en een 12-25 cassette zonder steeds de derailleur aan te moeten passen? Of lijkt het verstandiger om voor een 11-28 cassette te gaan, aangezien de 25 'officieel' niet ondersteund wordt door de GS derailleur van Shimano.
Voordien reed ik steeds met een 52-39 x 14-25, dus is even aanpassen.
Graag had ik een iets compactere cassette gekocht voor indoor en mogelijks om buiten te gebruiken bij vlakkere ritten. Is het mogelijk om vlekkeloos te wisselen tussen de huidige 11-34 en een 12-25 cassette zonder steeds de derailleur aan te moeten passen? Of lijkt het verstandiger om voor een 11-28 cassette te gaan, aangezien de 25 'officieel' niet ondersteund wordt door de GS derailleur van Shimano.
Ik zou over die vraag nog niet eens hebben nagedacht en had direct een 12-25 cassette besteld. Ik zou echt niet weten waarom dat niet zou passen. En je hoeft ook niks aan te passen aan je derailleur of ketting lengte
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
Enigste dat kan gebeuren is dat het niet optimaal schakelt op de grootste tandwielen onder belasting. Dit aangezien de afstand tussen het bovenste derailleur wieltje en het tandwiel wat groter is dan gewenst.
Maar verder is het geen enkel probleem bij gelijk aantal tandwielen.
Maar verder is het geen enkel probleem bij gelijk aantal tandwielen.
Als ik je link volg heb je een 11-32. Een detail maar zoals al aangegeven zal t wel werken.ViktorDB schreef: ↑11 dec 2021 11:17 Onlangs heb ik een nieuwe fiets gekocht met een compact crankset. De huidige vertanding is vooraan 50-34 en achteraan 11-34.
-
- Forum-lid HC
Ik blijf mij verbazen over Shimano. Met mijn Campagnolo 11 speed, heb ik 2 wielsets en een Elite trainer. Hierop heb ik ook weer meerdere cassettes van diverse groottes. Nog nooit heb ik de + of - schroef hoeven bijstellen voor een combinatie. Ik kan mij ook eigenlijk niet voorstellen dat dit bij een Shimano systeem wel zou moeten. De uitlijning van de derailleur klopt alleen niet indien je met spacers gaat rommelen.
Ik heb ook jaren de 34 verwisseld voor een 39 maar ben daar een jaar of 2 geleden mee gestopt. Rijd nu alles op het buitenblad en dat werkt eigenlijk ook prima (cassette is 12-25). Alleen als er erg harde wind staat en ik wil rustig trainen leg ik 'm een keer op het binnenblad, maar dat komt zelden voor.