Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik/kraak in de fiets

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 02:45

Hallo
Jullie zullen wel moe worden van mij gezeur over mijn fiets.
Maar ik heb weer eens wat nieuws.
Wanneer ik over een minder vlakke weg rijdt', lees: asfalt met boomwortels, of klinkers, of gewoon stoep tegels' en ik trap dan hoor ik per draai 2 tiks of eigenlijk een hele korte kraak. Eerst dacht ik mijn wielen begeven het onder mijn gewicht. Maar als ik niet trap is er niks aan de hand, en de wielen zijn nog mooi recht.

Had er gisteren op precies dezelfde weg geen last van, enige verschil met gisteren is dat er nu 7 bar ipv 5 bar in de banden zit.

Iemand enig idee wat het is.
Ik ben even een soort lijstje aan het maken voor de FM met klachten, in de hoop dat ik zomaar na 3 maanden een goede fiets mee terug krijg. Dus ben benieuwd wat het is, en of ik hier ook mijn FM op kan afrekenen.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 18 mei 2010 10:19

Ik vraag me af of de fietsenmaker het zal kunnen vinden. Zelf een tik gehad en daarom alle onderdelen gedemonteerd en weer gemonteerd. Vervolgens alle onderdelen vervangen waarna ik vond dat het achterpad van mijn frame niet meer goed verlijmd bleek te zijn.

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 18 mei 2010 12:10

volgens mij moet je je minder druk gaan maken en meer gaan fietsen ;)
Afbeelding

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 18 mei 2010 12:13

Het kan van alles zijn, maar twee veelvuldige boosdoeners gerelateerd aan trappen: pedalen en de bracketas. Pedalen te controleren door even andere te monteren. Bracket kan een vuiltje in zitten. Haal de trapas eruit, maak em helemaal goed schoon, invetten en terugplaatsen.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 13:51

@ kilometervreter. De fiets is nieuw, en is al een hoop gezeur mee, dus zal mij een worst wezen of de FM het kan vinden, maar ik ga niet eerder akkoord dan dat ik een goede fiets mee terug krijg, of dat nu degene is die ik nu heb of een nieuwe, of 1 met allemaal nieuwe onderdelen dat interesseert me dus ook niet zoveel.
stefanofly schreef:volgens mij moet je je minder druk gaan maken en meer gaan fietsen ;)

Dat fietsen durf ik niet meer. iedere keer als ik fiets kom ik wat nieuws tegen ;)

@ de fiets is natuurlijk nieuw dus inprincipe mogen de bracket en de trappers niet kapot zijn. Maar goed zeker de trappers kan ik makkelijk even proberen.
Vreemd is het dan wel dat het alleen op een hobbelige weg is, waarbij het weinig uit maakt of ik veel kracht of weinig kracht zet.

alexd
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:44

alexd 18 mei 2010 14:00

Vergeet de tip niet die ik ook van het forum heb: de boutjes van je schoenplaatjes aandraaien heeft bij mij ook een kraakje weggehaald.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 mei 2010 14:06

Is het niet gewoon een rammeltje van een kabel o.i.d. aangezien je dit alleen op slecht wegdek hoort. Wat voor gezeur is er dan allemaal met je fiets?

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 18 mei 2010 14:15

Nagtie schreef:hobbelige weg is


Ok had te snel gelezen. Boutjes van de bidonhouder(s) gecontroleerd?

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 14:22

Al het gezeur staat hier al verspreid..
Maar de versnelling zijn tot 2 keer toe niet goed afgesteld. Vervolgens naar EPbike geweest, die heeft hem een stuk beter afgesteld. Maar op het middenblad heb ik maar 5 van de 9 versnellingen. De enige verklaring was combi van frame bouw en ketting lijn waardoor het niet anders kan. Maar na hier wat navraag te hebben gedaan andere Trek FX 7.5 gebruiker kunnen er 7 gebruiken en bij de andere 2 loopt die lichtjes aan.

Er schijnt een slagje in mijn middenblad te zitten. Er zat een slag in mijn voorwiel bij aankoop.
En de lak lijkt er vanaf te vallen als je er naar kijkt, met 30 km per uur over een tak is garantie voor een kras op mijn frame.

Nu dus ook die kraak nog. Ik denk niet dat het kabeltje is, het is echt een tik als ik trap. Ik voel wel niks dus ik trap niet door of zo. Maar als het een kabeltje zou zijn dan zou het niks met trappen te maken hebben. Het enige dat ik dan kan bedenken is dat mijn derrie of ketting tegen mijn frame aan trilt (zou ik aan de krassen moet kunnen zien dan). En doordat ik trap wordt de derrie natuurlijk naar voren getrokken??
Als het gaat om een boom wortel is de tik er eigenlijk meteen na het hobbeltje. Op een klinker weg is dat niet echt te bekijken zijn dan een beetje veel hobbeltjes.

Ik zal die van die boutje eens proberen. Bedoel je dan het afstel schroefje? Ik heb er daar 1 van behoorlijk los staan, dit omdat ik nog niet lang met spd fiets, en ik toch wel graag makkelijk los kom. Als ik de slag helemaal te pakken heb draai ik hem iets strakker.

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 18 mei 2010 14:29

Zomaar even een opsomming van de tikjes kraakjes die ik de afgelopen jaren heb gehoord en verholpen zijn:

zadel te los in zadel klem, gekraak bij ieder hobbel in de wegen tijdens trappen, zadel wat vaster gezet.
zadel te ver naar voren of achter in klem, gekraak bij iedere hobbel en tijdens trappen, andere zadelpen.
Gekraak bij groter oneffenheden en aanzetten, scheur in velg, nieuwe velg.
Tikken, kraken tijdens trappen, slecht onderhoud ketting en vastzittende schakel, beter onderhoud.
Scheurtje in frame, kraken bij flink aanzetten, nieuwe frame.
Nu bij mijn woon werk fiets (erg grote diameter carbon buis. regelmatig tikjes bij slechte weg en aanzetten, nar veel zoeken gevonden dat de buizen als klankkast fungeren voor de kabels die ertegen tikken, ik denk dat ik deze maar niet oplost.
Wellicht heb je hier iets aan.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 18 mei 2010 14:49

Dank je.
Denk alleen dat ik er een aantal wel kan wegstrepen.
Geen carbon frame, en is dus alleen bij trappen dus geen kabel.
Fiets is nieuw (2 maanden 500km) Dus slecht onderhoud lijkt me niet. Na regen wordt de ketting altijd droog gemaakt, en daarna ingesmeerd. Kraken was eergisteren niet en gisteren ineens wel

De zadel vaster zetten ga ik proberen, die is ook al eens spontaan los gekomen!

Zadel zit ongeveer in het midden dus dat zal hem ook niet zijn.

Velg hoop ik niet, maar goed alles kan natuurlijk.

Dank jullie voor het mee denken. Het is ook geen halszaak, ik zet hem toch bij de FM neer, en dan zoeken zij het maar uit.

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 18 mei 2010 15:04

of misschien ben je zo een beul dat de fiets kan niet anders doen dan krakken (net als die van sven kramer).

p/s ik neem je wel serieus hoor. Mijn fiets kraakt ook een beetje als ik zwaar trap maar ik maak me daar zelf niet zo druk om!
Afbeelding

Plaats reactie