Advies goede voorvork hardtail.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Fox Factory 29 step cast float 32 kashima coating, Rockshox Sid Ultimate.
Tov je Fox Rythm zijn deze 2 vorken een stevige upgrade voor je fiets, wel kostbaar!
Je kan ook nog opteren voor een 34 vork, dwz dikkere voorpoten waardoor je vork nog wat stabieler wordt.
Zeker een optie wanneer je zelf wat zwaarder bent.
Wel opletten voor de veerweg, heb je nu 100mm of 120mm veerweg, dan zou ik dezelfde veerweg blijven hanteren om zo de geometrie van je fiets niet teveel te veranderen.
Tov je Fox Rythm zijn deze 2 vorken een stevige upgrade voor je fiets, wel kostbaar!
Je kan ook nog opteren voor een 34 vork, dwz dikkere voorpoten waardoor je vork nog wat stabieler wordt.
Zeker een optie wanneer je zelf wat zwaarder bent.
Wel opletten voor de veerweg, heb je nu 100mm of 120mm veerweg, dan zou ik dezelfde veerweg blijven hanteren om zo de geometrie van je fiets niet teveel te veranderen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat is de reden dat je een upgrade van de vork overweeg? Lijkt mij namelijk dat deze vork al tot de betere vorken behoort.
Zeker in het geval van Fox vorken, zijn de aftermarkt vorken vele malen duurder om aan te schaffen dan de OEM exemplaren voor de fietsfabrikanten. Dit met slechts kleine wijzigingen aan de vork.
Verder ben ik het dus wel met mijn voorganger eens.
Zeker in het geval van Fox vorken, zijn de aftermarkt vorken vele malen duurder om aan te schaffen dan de OEM exemplaren voor de fietsfabrikanten. Dit met slechts kleine wijzigingen aan de vork.
Verder ben ik het dus wel met mijn voorganger eens.
Ik sluit me aan bij de beide Scotts hierboven
Losse vorken zijn inderdaad DUUR! In welk opzicht wil je opwaarderen? Wil je lichter, dan zijn de hierboven genoemde Fox SC en RS SID vorken vast heel geschikt. Zou mijn keuze niet zijn, want beiden zijn niet al te stijf. Als je stijver/strakker wil dan is 34 mm diameter een goede keuze. Zelf ging ik van een SID world cup, 32 mm vorkpoten, naar een 34 mm Fox Performance Elite, en dat was echt een wereld van verschil. Het maakt de 300(??) gram gewichtsverschil ruimschoots goed.
Als je nu een 100 mm vork hebt, dan is 120 mm nog wel een interessante keuze. Naast dat meer veerweg nooit kwaad kan als je wat heftiger terrein opzoekt (en je er bij een progressief verende vork weinig tot geen last van hebt) wordt je fiets er ook nog eens stabieler van bergaf. Ik meen dat Scott dit frame met beide vorklengtes verkoopt, dus qua geo moet het zeker geen probleem zijn (balhoofd en zitbuis veranderen ca. een halve graad per 10 mm voorvork verandering)
Losse vorken zijn inderdaad DUUR! In welk opzicht wil je opwaarderen? Wil je lichter, dan zijn de hierboven genoemde Fox SC en RS SID vorken vast heel geschikt. Zou mijn keuze niet zijn, want beiden zijn niet al te stijf. Als je stijver/strakker wil dan is 34 mm diameter een goede keuze. Zelf ging ik van een SID world cup, 32 mm vorkpoten, naar een 34 mm Fox Performance Elite, en dat was echt een wereld van verschil. Het maakt de 300(??) gram gewichtsverschil ruimschoots goed.
Als je nu een 100 mm vork hebt, dan is 120 mm nog wel een interessante keuze. Naast dat meer veerweg nooit kwaad kan als je wat heftiger terrein opzoekt (en je er bij een progressief verende vork weinig tot geen last van hebt) wordt je fiets er ook nog eens stabieler van bergaf. Ik meen dat Scott dit frame met beide vorklengtes verkoopt, dus qua geo moet het zeker geen probleem zijn (balhoofd en zitbuis veranderen ca. een halve graad per 10 mm voorvork verandering)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
wat wil je bereiken met een upgrade,
ben jij agresiever dan je huidige vork, is hij versleten, wil je gewoon nieuwe glimmende delen?
wil je m eigenlijk beter afstellen( tokens en druk)?
hier zullen veel je adviseren een rigid/vaste vork te kiezen, we leven immers in NL en XC staat voor snel en nog sneller,
wil je langzamer en technischer, dan.... ik weet niet het is en blijft een XC frame.
bedenk dan dat het in verhouding blijft, je rijdt geen fully.
op het mtbforum zouden ze snel naar SID adviseren of iets anders, en een 120mm vork is best mogelijk.
lees je daar eens in, het staat vol draadjes zoals je hier bent begonnen. succes
ben jij agresiever dan je huidige vork, is hij versleten, wil je gewoon nieuwe glimmende delen?
wil je m eigenlijk beter afstellen( tokens en druk)?
hier zullen veel je adviseren een rigid/vaste vork te kiezen, we leven immers in NL en XC staat voor snel en nog sneller,
wil je langzamer en technischer, dan.... ik weet niet het is en blijft een XC frame.
bedenk dan dat het in verhouding blijft, je rijdt geen fully.
op het mtbforum zouden ze snel naar SID adviseren of iets anders, en een 120mm vork is best mogelijk.
lees je daar eens in, het staat vol draadjes zoals je hier bent begonnen. succes
De vraag is inderdaad, waarom wil je een andere vork? En waar gebruik je je MTB? Gewicht op de voorkant speelt een heel grote rol in het algemene rijplezier. De Rhythm is gewoon een goede vork, zowel qua werking als gewicht. Maar max. een 300gr. besparen door een dure high-end vork aan te schaffen, die buiten het gewicht amper een meerwaarde in werking biedt. Ik weet niet, maar dat moet je uiteraard voor jezelf uitmaken. Voor een dikke 100 euro heb je een vaste vork, dat bespaart je meer dan een kilo op de voorkant. Lijkt mij de betere en goedkopere optie, als je enkel maar wat in het platte NL of Vlaanderen rijdt alvast toch
Als lichter je primaire doel is, dan gaat er niets boven een vaste vork. Zou mijn keuze niet zijn, zeer zeker ook niet voor NL of Vlaanderen, maar wellicht maakt TS heel andere afwegingen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Een vaste vork in NL en Vlaanderen is de meesten hun keuze niet.
Ik herinner me nog de latere jaren '90, dat de voorvering plots een must have werd in MTB-land. Het begon met veerwegen van zo'n 60 mm, maar dat werd naarmate de jaren vorderden maar meer en meer. +100 mm moet nu, anders kom je niet meer van je plaats. Een heleboel van die +100 mm veervorkrijders rijden nu op dezelfde tracks met een gravelfiets, met... een vaste vork! Enfin, de economie kan er maar wel bij varen en tevens wordt het bewijs geleverd dat de marketing z'n werk goed gedaan heeft.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Volgens mij is er dus al heel wat advies gegeven zo, maar zelfs ik zou het niet meer weten als ik geen duidelijk doel voor ogen had qua voorvork.
Basis blijft eerst eens bepalen waarom je de huidige voorvork niet meer toereikend vind. Dat kunnen wij hier niet voor je invullen. En vervangen omdat hij versleten is kan na 1 jaar alleen als er echt slecht mee omgegaan is.
Basis blijft eerst eens bepalen waarom je de huidige voorvork niet meer toereikend vind. Dat kunnen wij hier niet voor je invullen. En vervangen omdat hij versleten is kan na 1 jaar alleen als er echt slecht mee omgegaan is.
In NL rijd ik grotendeels met een gelockte voorvork. Dat kan prima, mits je je bandenspanning niet te hoog hebt. Alleen op van die rottige wortelpaadjes zet ik de lock eraf. Maar ook dan hoeft de voorvork nauwelijks te werken. Ik zou persoonlijk geen dure voorvork kopen om in NL uit de voeten te kunnen.
Thanks voor adviezen. Conclusie is dus eigenlijk, dat ik met deze vork nog wel ff uit de voeten kan. Ben wel nog aan het experimenteren met instelling van vorkdruk/sag en rebound. Deze instellingen hebben behoorlijk invloed op het funktioneren van vork.