Kent er iemand de kwaliteit van token bottom brackets? Op mijn fiets zitten momenteel rotor pf4130 lagers maar die zijn vrij snel versleten, zeker bij slecht weer. Nu kwam ik bij token terecht, volgens hun site zit er een dubbel rij lagers in om zo de belasting beter te verdelen omdat het verschil tussen buiten diameter en binnen diameter maar heel klein is. Dus dit leek me wel interessant om te bestellin als de rotor lagers weer eens hun geest geven.
https://www.tokenproducts.com/bottom-br ... 6-bb86r386
Kwaliteit token lagers
Ik heb (te)veel ervaring met PF4130 lagers. In Mijn Canyon Inflite zaten standaard de Rotor PF4130 lagers. Opzich prima lagers voor een schappelijke prijs. Maar door het vele gebruik in de winter al snel (na 3 maand) kapot. Vervangen voor duurdere lagers, ook met dubbele rij (ben merk even kwijt). Echter gingen die ook al snel kapot (gingen allicht iets langer mee, ongeveer 5 maand). Sindsdien eigenlijk elk jaar vervangen voor Rotor lagers. Maar vergeleken met de standaard Shimano lagers is dat natuurlijk veel te snel, Shimano gaat makkelijk jaren mee naar mijn ervaring, ook bij wintergebruik.
Het probleem met de PF4130 lagers zit hem niet in het merk, maar in het ontwerp zoals jij ook al aangeeft. Een lager met een buitendiameter van 41mm en binnendiameter van 30mm is ontzettend klein. De balletjes zijn klein, waardoor ze snel slijten. Ook is het lager moeilijker af te dichten, dus gevoeliger voor water. Na jaren hiermee doorgereden te hebben heb ik uiteindelijk besloten om mijn crank te vervangen voor een shimano crankset (24mm diameter) en dura-ace lagers.
Maar om jouw vraag wel te beantwoorden; ik denk dat lagers met dubbele rij langer mee gaan, maar verwacht niet dat ze extreem veel langer mee zullen gaan.
Het probleem met de PF4130 lagers zit hem niet in het merk, maar in het ontwerp zoals jij ook al aangeeft. Een lager met een buitendiameter van 41mm en binnendiameter van 30mm is ontzettend klein. De balletjes zijn klein, waardoor ze snel slijten. Ook is het lager moeilijker af te dichten, dus gevoeliger voor water. Na jaren hiermee doorgereden te hebben heb ik uiteindelijk besloten om mijn crank te vervangen voor een shimano crankset (24mm diameter) en dura-ace lagers.
Maar om jouw vraag wel te beantwoorden; ik denk dat lagers met dubbele rij langer mee gaan, maar verwacht niet dat ze extreem veel langer mee zullen gaan.
Ik heb een geschroefde token ninja pressfit naar gxp op de modder/winter/regenfiets.
Ik ben daar zeer tevreden over, de sram pressfit lagers lieten jaarlijks de geest, deze ninja doet het al enkele jaren meer dan goed!
Mooie afdichting, kwalitatief ontwerp, meer dan voldoende kwaliteit
Ik ben daar zeer tevreden over, de sram pressfit lagers lieten jaarlijks de geest, deze ninja doet het al enkele jaren meer dan goed!
Mooie afdichting, kwalitatief ontwerp, meer dan voldoende kwaliteit
Ik heb BB30 en PF30 op beide fietsen, gravel en race. Gravel is meer de winterfiets en draait op BB30, lagers van Elvedes geven prima levensduur. Ik doe wel (voorzichtig) met injectiespuit olie onder de pakking spuiten bij montage en soms bij onderhoud. Gaat toch op beide fietsen 1 jaar mee (totaal 10000km per jaar).
Voor mij lang zát en de lagers zijn betaalbaar en vrij eenvoudig te wisselen.
Voor mij lang zát en de lagers zijn betaalbaar en vrij eenvoudig te wisselen.
Dogma F