Pagina 1 van 1

Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 02 feb 2022 15:39
door Vince!
Vraagje aan de kenners onder jullie naar jullie idee/visie omtrent bovenstaande fietsen.
De di2 versie van de Aeroad moet 1.900 euro meer kosten dan de non di2 versie.
Wat krijg je voor die 1.900euro ; het di2 schakelsysteem en de upgrade van de Reynolds- naar de DtSwiss wielen.
Gevolg van de di2 is een opgeruimde cockpit.
Is dit de meerprijs waard ? Hoe verhouden de Reynolds wielen zich tov. de DtSwiss wielen ?
Ik lees graag jullie mening hieromtrent.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 02 feb 2022 15:59
door marsman
Je haalt 2 frames door elkaar. Je hebt de CF SL 8 (met alleen de normale en oude Ultegra groep en geen Di2) & CF SLX 8 (met de nieuwe Di2 en geen normale oude Ultegra.

Verschil tussen de CF SL en CF SLX is een fractioneel lichter carbon. Op een Aerofiets eigenlijk niet zo relevant. Ik dacht ook de de SLX een vernieuwd frame heeft, waar de SL al even meegaat.

De nieuwe Ultegra groep is er alleen nog maar in Di2 en is fors duurder dan de oude Ultegra groep op de CF SL versie zit. Daar zit het grootse prijsverschil. De wielen zijn wat mij betreft redelijk gelijk.

Voor mij heeft Di2 niet zoveel meerwaarde, in de zin dat ik daar het prijsverschil niet voor zou willen betalen. Maar dat is persoonlijk. Het schakelt fantastisch. De CF SL 8 is eigenlijk nog relatief een goede aanbieding.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 02 feb 2022 16:43
door barverme
De SL-versie is wel degelijk even nieuw als de SLX en CFR versie hoor, alleen inderdaad wat zwaarder en zonder interne kabelgeleiding in de cockpit.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 02 feb 2022 17:45
door Lcsmet
Vince! schreef: ↑02 feb 2022 15:39 ....... 1.900 euro meer kosten ..........
Is dit de meerprijs waard ? ...............
Moet je jezelf pijn doen voor die 1900 Euro extra?
Indien ja, dan niet doen.
Indien nee, Dan moet jij vooral doen waar je zelf blij van wordt, daar kan geen geld tegenop.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 03 feb 2022 09:45
door Vince!
marsman schreef: ↑02 feb 2022 15:59
Verschil tussen de CF SL en CF SLX is een fractioneel lichter carbon. Op een Aerofiets eigenlijk niet zo relevant. Ik dacht ook de de SLX een vernieuwd frame heeft, waar de SL al even meegaat.

De nieuwe Ultegra groep is er alleen nog maar in Di2 en is fors duurder dan de oude Ultegra groep op de CF SL versie zit. Daar zit het grootse prijsverschil. De wielen zijn wat mij betreft redelijk gelijk.

- Reynolds wielen zouden zelfs iets lichter zijn dan de dt-swiss tegenhanger.
- Vermoedelijk zal bij de release van de nieuwe modellen de non Di2 dan niet meer leverbaar zijn ?

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 03 feb 2022 13:40
door tjoerd
Klopt Vince!, ik denk dat deze afweging bij nieuwe voorraad niet meer relevant is doordat Ultegra enkel in Di2 leverbaar zal zijn op de Aeroad. Over je vraag:
  • In principe is de SLX, bij alle modellen, iets lichter en stijver dan de SL. Of de meeste fietsers daar iets van zullen merken is natuurlijk een tweede
  • Voor zover ik heb gelezen zijn de DT Swiss wielen vaak iets beter, maar ook dat kan een gevoelskwestie zijn
  • Dan kom je uiteindelijk dus vooral uit bij de afweging van de cleane looks en kleine gewichtsbesparing vs. kosten
Hopelijk zijn ze snel weer op voorraad en kan je de afweging gaan maken!

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 03 feb 2022 18:58
door loos
De SLX stuurt voelbaar iets directer. En elektrisch schakelen is heerlijk (there is no way back :mrgreen: ). Los van het gewicht, DT Swiss is op dit moment wel zo'n beetje de top en de naven zijn zeer duurzaam en makkelijk te onderhouden.
Maar als jij buikpijn krijgt van 1900 Euro, niet doen; de verschillen zijn subtiel en de SL is meer waar voor je geld.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 14 feb 2022 14:19
door Vince!
tjoerd schreef: ↑03 feb 2022 13:40 Klopt Vince!, ik denk dat deze afweging bij nieuwe voorraad niet meer relevant is doordat Ultegra enkel in Di2 leverbaar zal zijn op de Aeroad.
Modellen die kort geleden te bestellen waren, was dan toch een mechanische 11 speed Ultegra, vreemd ?

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 14 feb 2022 21:05
door HarryuitHilversum
Het enige verschil tussen SL en Slx is normaal gesproken dat de SLX 100 gram lichter is en 1000 euro duurder is. De overige meetwaarden zijn hetzelfde. Bij een identieke wielset en afmontage zijn ook de rij-eigenschappen identiek. Nu zou het kunnen dat de Aeroad SL nog het oude frame betreft. Daar kom ik niet helemaal uit. Dan zijn de verschillen wellicht groter. De nieuwe Aeroad schijnt aerodynamischer te zijn.
Ik zou bij de Aeroad (en elk aero frame) wel altijd gaan voor di2. De interne kabelrouting in zo’n aero frame is listig en gaat al snel gepaard met frictie. Di2 scheelt je een hoop ergernis en gedoe. Ik ken 2 mensen met een (oudere Aeroad) met mechanisch schakelen en ze hebben er regelmatig problemen mee.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 15 feb 2022 10:54
door rien
Frames zijn gelijk, beide met de veel besproken zadelpen. Verschil zit in het stuur en daarmee ook de voorvork.
De SL heeft de kabels extern van stuur naar frame. De SLX heeft een nieuw stuur met interne kabels en slechts 15 mm stack verstel mogelijkheid.

Re: Canyon Aeroad CF SL 8 disc vs 8 disc di2

Geplaatst: 15 feb 2022 11:08
door wmc
Nog een belangrijk verschil. De shifters van de non-Di2 versie zijn significant groter dan van de Di2 variant. Voor mij was dat de investering meer dan waard*.


* Ik vind de non-Di2 shifters ook gewoon lelijk :)