Pagina 1 van 2
Sram DUB crank
Geplaatst: 10 feb 2022 15:19
door Pilostilo
Van zo goed als alle bottom bracket standaarden weet ik dat de breedte bij een mountainbike breder is dan die van een wegfiets, maar precies bij de Sram DUB die op mijn mtb zit weet ik dat niet en kreeg ik het ook niet zo snel gevonden.
Ik overweeg een Sram force 12 speed crank te monteren in mijn mountainbike zodat ik een groter voorblad zou kunnen rijden. De problemen van de q factor en de grootte van het blad dat eventueel tegen mijn frame aan gaat lopen zijn mij bekend, maar kan ik nameten. Ik weet alleen niet of het uberhaupt een mogelijkheid is en zou daar graag het antwoord op horen van iemand die het wel weet.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 10 feb 2022 15:44
door pino
Die DUB cranks werken met verschillende plastic spacers. Een crime om het uit te zoeken. Misschien SRAM support?
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 10 feb 2022 16:26
door wasbeer2006
Maar welke crank heb je nu Direct mount of steek 104?
Voor beide kan je tandwielen tot 48T kopen, ik neem aan dat 48 groot genoeg is, dat is hetzelfde als 52 op de racer.
bv
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Direct-Mount
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 10 feb 2022 16:38
door Lcsmet
Iets als deze van
Alugear van 36 tot 52 tanden.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 10 feb 2022 16:38
door pino
Bij veel nieuwe MTB’s is de grootte van het kettingblad beperkt door de vorm van de liggende achtervork. Wil je groter, dan zul je vaak de crank nog meer naar rechts moeten hebben dan op een MTB crankstel, terwijl je as juist korter is.
Goed meten, dus.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 11 feb 2022 11:13
door Pilostilo
Top reacties, dat van de plastic spacers wist ik niet en moet helpen in het uitzoeken.
Hoofdreden van een nieuwe crank is trouwens dat ik een andere cranklengte wil hebben. Daarnaast vind ik gevoelsmatig mijn crank van mijn wegfiets of veldrijfiets met een smallere q-factor fijner. Zodoende zat ik naar de Sram force cranks te kijken. De grotere vertanding is een secundair effect. Als ik dan toch een nieuwe crank wil, dan wil ik ook graag van mijn 34 voorblad af
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 11 feb 2022 11:22
door 53x11
Voor veel MTB's is een 34 het grootste blad dat past, zeker als je achtervork boost (148 mm) is. Bij een non-boost frame kun je met een voorblad met boost spacing nog wel wat winnen (3 mm verder van de liggende achtervork om precies te zijn), maar je kettinglijn is dan niet meer optimaal.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 12 feb 2022 18:25
door wasbeer2006
Een smallere q ga je niet kwijt kunnen op een MTB.
Ik heb er bij aanschaf MTB op gelet dat ik minimaal 38T kwijt kan, dat is voldoende ook op de weg.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 13 feb 2022 07:48
door scottpch
36 Tands gaat bij een boost configuratie ook nog wel lukken, ik gebruik 'm op mijn Scott Scale RC.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 17 feb 2023 22:07
door ThijsR
Tijdens het loshalen van een Sram rival crank om een quarq powermeter te plaatsen heb ik per ongeluk de dub ring aan de rechterkant los gedraaid met inbus 10. Daarna probeerde ik met inbus 8 de crank zelf los te halen. Er is geen beweging in te krijgen. Pas later zag ik op YouTube dat deze ring er hoe dan ook op moest blijven zitten. De ring gaat niet meer terug en de crank komt niet los.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 18 feb 2023 07:57
door daniel1975
mackersv2.0 schreef: ↑18 feb 2023 06:40
Ring heeft niet toevallig linkse draad?
Ja, want anders zou die meedraaien bij het loshalen.
Is een self extracting crankset.
Re: Sram DUB crank
Geplaatst: 18 feb 2023 10:16
door wasbeer2006
De sram extrector bout is inderdaad andersom.
Bij mijn cranks iig.
Wel eerst de bout helemaal terugdraaien!
Dan de extrator erin