Een nieuwe fiets
Na bijna 6 jaar op mijn trouwe Chinees werd het tijd voor wat nieuws. Maar wat? Frames en fietsen zijn nauwelijks leverbaar, om over groepen nog maar te zwijgen. Daarbij ben ik ook nog eens verschrikkelijk kieskeurig: alles moet "kloppen". Ik had eigenlijk besloten nog een jaartje verder te rijden op de HAVANA.
Toch keek ik al een tijdje met een schuin oog naar de Scott Addict RC. Een frame dat voor mij veel op meerdere punten aansprak. De geometrie ligt me, en het semi-aero uiterlijk bevalt me wel. Over de 2021 paintjobs was ik echter niet zo enthousiast. Wit en geel (bah), zwart (saai). De enige kleur die ik enigszins OK vond is groen/zwart maar dat associeer op de één of andere manier meer met een gravelracer.
En toen liep ik vorige week eventjes bij de lokale Scott dealer naar binnen zag daar de nieuwe grijs/blauwe paintjob. Er zit een spikkel in en dat maakt het (IMO) erg mooi. Helaas hadden ze mijn maat niet, maar via een tip van het forum vond ik er eentje bij Rabbit Bikestore.
Gisteren heb ik de fiets opgehaald. Helaas mag de Scott niet ongemonteerd afgeleverd worden. Daarom moest de boel eerst opgebouwd worden om vervolgens door mijzelf weer compleet afgebouwd te worden... Lekker efficiënt wel *not*. De fiets is geleverd met een Ultegra 11sp groep, budget Syncros wielen, Schwalbe One banden, een Syncros zadel, stuurpen en stuur.
Dit is 'm (let niet op de afstelling, is op mijn verzoek namelijk niet gedaan)
Uiteindelijke opbouw
StatusFrame: Scott Addict RC 40 XL blauw/grijs
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Derailleurs: Shimano Ultegra Di2 12sp 8170
Ketting: Shimano Ultegra 12sp 8100
Cassette: vlak terrein 11-28 RYET (Dura Ace is niet te krijgen, dus Ali) en bergen 11-32 Ultegra 8100
Crankstel: Shimano Ultegra 12sp 8100
Stuurpen: Syncros. En dat zou ik graag veranderen want deze weegt ongeveer 6 kg.
Stuur: twijfel over een Darimo. Of toch gewoon een Ritchey?
Zadelpen: Syncros
Wielen: 45 mm LightBicycle velgen met Extralight naven en CX-ray spaken (via Van Speyk)
Banden: 28 mm Schwalbe One tubeless
Bidonhouders: Tune Wasserträger 2.0
Discs: Galfer Fixed 6-bolt 160/140 (helaas moet je vooraan verplicht 160 nemen)
Zadel: Berk Lupine padded (via @Rene)
Pedalen / PM: BePro Favero duo (reeds in mijn bezit)
Steekassen: J&L
Gisteren avond heb ik de complete fiets gedemonteerd. De Ultegra-groep zit in een doos en is klaar voor een nieuwe eigenaar. Ik heb inmiddels de 12 speed groep van Jansen Wielersport al binnen:
Toch zal het monteren grotendeels nog moeten wachten. De interne kabels in dit frame zijn niet heel makkelijk te leggen, dus daar heb ik eerst een Parktool IR-2 set voor besteld. Dat is sowieso niet zo'n probleem, want ik ga er voorlopig toch niet op rijden.
Dit is de huidige voortgang:
Twijfel
Waar ik nog niet over uit ben is de cockpit. De standaard stuurpen weegt maar liefst 280 gram Ook het stuur is met 334 gr veel te zwaar. Ik weet nog niet precies hoe ik dit wil oplossen. De geïntegreerde oplossing van Scott zelf is in ieder geval geen oplossing, want ik wil losse componenten.