Pagina 1 van 7
Innovaties grote rondes
Geplaatst: 13 mar 2022 21:43
door Mcnuggets
Hallo allemaal,
Ik dacht, lijkt me leuk om eens wat mogelijke innovaties in een grote wielerronde te bespreken. Wat is nog nooit gedaan, of al heel lang niet meer en kunne we weer eens toevoegen om de spanning toe te voegen en jongere kijkers te binden.
1. Ochtend en Middagetappe
De lange sprintersetappes zijn vaak erg saai. Leuker om 2x op een dag te sprinten met 2 kortere etappes! Levert meteen een unieke finish en startplaats op. Renners kunnen kiezen om de ochtend te laten lopen ten faveure van de middag. Lekker korte etappes en meer dagen over voor interessantere etappes.
2. Koppeltijdrit!
Bijvoorbeeld bij de start van de ronde. Koppel je je klassementrenneraan een tijdritkanon, of aan een schaduwkopman? 2 tijdrijders samen (evenepoel/asgren of dumoulin/van aert) die mega uitpakken. Spektakel!
3. Starten op tijd van het klassement. De leider in het klassement mag als eerst (in een etappe van 80km), en dan middels de tijden in het klassement de rest. Grote kans dat iedereen weer dichter bij elkaar komt.
Re: InnoIvaties grote rondes
Geplaatst: 13 mar 2022 23:48
door thestudent
Doe mijn maar de Joker lap. We nemen een omloop van 25km die we Vijf keer afleggen. Eenmalig moet de renner de Joker lap rijden, zeg een omweg van 10km die over een klim voert. Nu mag iedereen zelf bepalen wanneer deze extra lus wordt gefietst. Totale wedstrijdlente dus 135km. Chaos en verwarring gegarandeerd.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 00:15
door Ernie C.
De laatste etappe iedereen een steile afdaling laten doen op een eenwieler. Spectakel gegarandeerd.
(Of gewoon normaal doen. Van mij hoeft al de geïnnoveer niet zo.)
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 13:14
door Mcnuggets
Ernie C. schreef: ↑14 mar 2022 00:15
De laatste etappe iedereen een steile afdaling laten doen op een eenwieler. Spectakel gegarandeerd.
(Of gewoon normaal doen. Van mij hoeft al de geïnnoveer niet zo.)
Aha, maar dan wil je wellicht terug naar de rondes waarbij etappes van 300 kilometer geen uitzondering waren, daar is ook op geinnoveerd.
Die klim binnen die rondes vind ik echt briljant. Veel spektakel langs de route, beetje achterin het peloton hangen en dan ineens gaan, super!
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 13:16
door havana
Ophouden met vlakke ritten van 200 km. Gewoon 100-150 km.
Re: InnoIvaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 13:19
door 1094
thestudent schreef: ↑13 mar 2022 23:48
Doe mijn maar de Joker lap. We nemen een omloop van 25km die we Vijf keer afleggen. Eenmalig moet de renner de Joker lap rijden, zeg een omweg van 10km die over een klim voert. Nu mag iedereen zelf bepalen wanneer deze extra lus wordt gefietst. Totale wedstrijdlente dus 135km. Chaos en verwarring gegarandeerd.
Best spectaculair idee maar denk dat het voor de kijker ook alleen maar verwarrend wordt en daardoor niet interessanter.
Beetje net als die rare velon koersen
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 14:10
door Gastheerg
Mcnuggets schreef: ↑13 mar 2022 21:43
1. Ochtend en Middagetappe
Dat is al regelmatig gedaan. Sterker. Er is zelfs wel eens TWEE keer een tijdrit op 1 dag geweest. begin jaren 70 in de Giro.
Merckx won 1 keer en de tweede keer werd hij geklopt door een ploegmaat (Swerts?)
Vlakke etappes korter. Evt twee van 80 op 1 dag. Soort sprintersbal.
Plus dat ik wel van dat gezeik van de kasseietappe wil. Gewoon als tijdrit een stukje noord frankrijk met 15km pave erin.
Als je alleen fiets hoef je niet te vallen en zelfs lek is dan niet nodig.
De tijdrit met de afdaling van de Poggio in een Giro was ook wel innovatief. Ergens eind 80er jaren was dat.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 14:23
door marsman
Ik zou graag eens een echt criterium opgenomen willen zien in een grote ronde. Dus niet het laatste kunstje tijdens de TdF op de Champs Elysees, maar een echt rondje om de spreekwoordelijke kerk. F1 circuit van Monaco bijv. Leuk om te gaan kijken, omdat je de renners meerdere malen langs ziet komen. En dan alle gedubbelde renners 1 minuut tijdstraf. Andersom 1 minuut tijdwinst. Paar uurtjes spektakel ipv die ellenlange wandeletappes of aanvallen pas aan het einde van een bergrit in de laatste 3 kilometer.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 15:28
door bartdr
Doping toelaten?
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 17:07
door rob74
Een innovatie om de ronde veiliger te krijgen, zonder aan spektakel in te boeten:
In een vlakke etappes tellen de laatste 3 km niet mee voor het klassement. Op deze manier gaan de ronde renners voor het algemeen klassementen niet meer vooraan rijden. Kunnen ze ook niet bij valpartijen betrokken raken. Want wie zit er nu op te wachten dat straks Tom in de giro in een van de eerste ritten valt en zijn pols breekt?
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 17:17
door Maruss
- Een niet te lange (berg)etappe waarin wordt gestart conform klassementsvolgorde en tijdverschillen.
Biedt mogelijkheden om samen te werken (of juist niet) en zo afstand te nemen/houden van anderen. Voor optimaal spektakel moet het klassement wel een beetje uit elkaar liggen, maar ook weer niet te veel. Ook overzichtelijk de eerste over de finish is ook leider in de wedstrijd. Potentieel een aardige reset van het klassement.
- ik ben ook voorstander van 1 lange (300+) etappe. Niet omdat ik het graag wil zien, maar zie het vooral als uithoudingstest. Bij lange etappes zie je toch wel weer andere gezichten en andere resultaten.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 14 mar 2022 17:32
door Slowracer
Maruss schreef: ↑14 mar 2022 17:17
- Een niet te lange (berg)etappe waarin wordt gestart conform klassementsvolgorde en tijdverschillen.
Biedt mogelijkheden om samen te werken (of juist niet) en zo afstand te nemen/houden van anderen. Voor optimaal spektakel moet het klassement wel een beetje uit elkaar liggen, maar ook weer niet te veel. Ook overzichtelijk de eerste over de finish is ook leider in de wedstrijd. Potentieel een aardige reset van het klassement.
Hebben ze éénmalig in de TdF van 2018 gedaan (17e etappe van Bagnères-de-Luchon naar Saint-Lary-Soulan, slechts 65 km. lang, of kort
). Volgens mij niet zo'n succes destijds.