walter- schreef: ↑18 mar 2022 23:50
martinbo schreef: ↑18 mar 2022 22:56
Tox schreef: ↑18 mar 2022 18:50
Omdat ik dan m’n BB30 trapas ((Cannondale) en crank kan handhaven. Dus ook m’n P2Max powermeter.
Zonde als ik die bij overstap 12 speed niet meer zou kunnen gebruiken.
Wellicht mijn cynisme niet opgepikt, maar waarom in hemelsnaam naar 12 spped? Is dat beter, betrouwbaarder, duurzamer?
Je bedoelt; je rijdt me 8 speed?
Vroeger was niet alles beter en de laatste 30 jaar zijn er zeker zinvolle ontwikkelingen geweest in het (race)fietswereldje.
Ik denk aan stuurverstellers, carbon (roest niet), schijfremmen op ATB's en schijfremmen op racers als je veel in de bergen fietst.
Maar ik kijk met verbazing naar een aantal effecten waar wij fietsers slachtoffer van zijn. Fabrikanten denken maar aan een ding en dat is winstmaximalisatie, desnoods ten koste van hun concurrenten. Dat betekent dat producten zo goedkoop mogelijk gemaakt worden; deels door mechanisatie: prima. Een machinaal gelast frame kan makkelijk beter en goedkoper zijn dan een handmatig gelaste maandagmorgenfiets. Deels door het verschuiven van productie naar lagelonenlanden; op zich niets mis mee, dan verdienen de mensen daar ook een boterham. Dat de supply chain een beetje moeilijk wordt, daar worden we iedere dag mee geconfronteerd, maar erger: hoeveel kinderhandjes komen daar aan te pas in onveilige en ongezonde fabrieken? Kijk maar eens naar Youtubefilmpjes en zie daar eens fabricageprocessen waar werknemers niet beschermd tegen stof, lawaai en gevaarlijke machines meer dan acht uur per dag een onderdeeltje monotoon onder een pers positioneren en weer weghalen; in een razend tempo.
Verder zijn fabrikanten niet geïnteresseerd in een lange levensduur: hoe eerder het verslijt hoe beter en dat vinden we normaal.
Om nog maar te zwijgen van de toenemende onuitwisselbaarheid van componenten, zelfs binnen een merk of groep over de jaren; de argumenten voor onuitwisselbaarheid zijn er niet en de fabrikant houdt jou gevangen in zijn eco-systeem waarbij reservedelen vaak ook nog eens factoren duurder zijn dan wanneer je een complete fiets of groep koopt.
Argumenten dat de toppers het laatste materiaal nodig hebben om te kunnen winnen: daar klopt natuurlijk niets van. Ten eerste: als ze allemaal in het peloton met hetzelfde topmateriaal rijden is er dus geen verschil meer en zijn het de benen die het doen moeten. Denk je echt dat Pogacar of Van der Poel wint omdat die de laatste carbon aerodynamische zadelpen hebben (en de rest van het peloton dus ook), die met geen een ander frame uitwisselbaar is of weer een nieuwe uitvoering van een bracketlager? Los van het feit dat de ploegen dat zelf niet dienen te betalen?
'Vroeger' kon je zelf nog wel eens wat fixen als je pech had onderweg of bij de lokale fietsenmaker in een gehucht in Frankrijk; tegenwoordig moet je maar hopen en bidden dat er niets kapot gaat onderweg. En een pro, wiens elektronische versnelling het in de koers opeens begeeft krijgt een reservefiets van het dak van de materiaalauto aangeleverd. Ik niet.
Nog even op de 12-speed focussend: van 8 naar 12 wordt alles dunner en kwetsbaarder en slijt het harder, de afstelling wordt steeds kritischer en het wordt duurder; leg mij maar eens uit waarom een 12 sp ketting veel duurder moet zijn dan een 8 sp (waar meer materiaal in zit).
Wat we natuurlijk niet willen inzien, want het is onze hobby en velen in dit forum doen alsof ze prof zijn: het mag, nee het moet veel kosten en we komen met allerlei kulargumenten om "moeder de vrouw" ervan te overtuigen dat we weer het nieuwste speeltje nodig hebben want "dat hebben we allemaal in het fietsgroepje". Doet me denken aan vroeger waar je het ook probeerde om later naar bed te gaan als kind en je moeder ervan probeerde te overtuigen: "maar Japie mag om 11 uur naar bed".
Als mensen een ruim gevulde portemonnee hebben en zich elk jaar het duurste van het duurste kunnen en willen veroorloven: prima, maar zeg aub niet dat je het nodig hebt of er sneller van gaat fietsen; dat het voor fietsers met een veel kleinere beurs, die wellicht betere benen hebben, daarmee steeds moeilijker wordt om iets robuust, met een lange levensduur en levenscyclus tegen een aanvaardbare prijs te kunnen kopen is het trieste gevolg van deze rat-race.
Ik durf te wedden dat als je Van der Poel op een stalen 8-sp fiets met buitenkabels, een ronde zadelpen en clinchers zet hij 99,9% van het publiek hier het snot voor de ogen fietst. Geef toe dat het tussen de oren zit. Ik durf te wedden dat je met rode tandwielen een stuk sneller rijdt.