Wanneer oppassen met versleten carbon wielen?
Hallo,
Ik heb anderhalf jaar geleden een setje Shimano Dura-Ace C35 op marktplaats op de kop getikt. Heb er vorig jaar lente en zomer ongeveer 5K op gereden en geen seconde spijt gehad. Zien er weliswaar niet (lees: verschrikkelijk) uit maar ze rijden heerlijk. In de herfst en winter heb ik mijn oude alu wielset er weer op gezet vanwege de remeigenschappen. Nu echter de lammetjes in de wei staan, wil ik toch weer de Shimano’s eronder schuiven. Begin me nu toch wel redelijk zorgen te maken over de veiligheid.
A) Hoe zie je of carbon wielen volledig “op” zijn?
B) Kun je ze volledig op rijden, of is er op een gegeven moment een kritiek punt dat een wiel tijdens een rit het volledig begeeft.
De conditie van de velg op het meest slechte punt:
En om aan te geven dat die dingen ook oud zijn, maar niettemin een curiositeit : fotootje van de Rabobank sticker op de wielen:
(Mocht een verzamelaar deze graag willen hebben, laat het me weten. Ruil ze graag om voor uw nieuwe set )
Ik heb anderhalf jaar geleden een setje Shimano Dura-Ace C35 op marktplaats op de kop getikt. Heb er vorig jaar lente en zomer ongeveer 5K op gereden en geen seconde spijt gehad. Zien er weliswaar niet (lees: verschrikkelijk) uit maar ze rijden heerlijk. In de herfst en winter heb ik mijn oude alu wielset er weer op gezet vanwege de remeigenschappen. Nu echter de lammetjes in de wei staan, wil ik toch weer de Shimano’s eronder schuiven. Begin me nu toch wel redelijk zorgen te maken over de veiligheid.
A) Hoe zie je of carbon wielen volledig “op” zijn?
B) Kun je ze volledig op rijden, of is er op een gegeven moment een kritiek punt dat een wiel tijdens een rit het volledig begeeft.
De conditie van de velg op het meest slechte punt:
En om aan te geven dat die dingen ook oud zijn, maar niettemin een curiositeit : fotootje van de Rabobank sticker op de wielen:
(Mocht een verzamelaar deze graag willen hebben, laat het me weten. Ruil ze graag om voor uw nieuwe set )
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Erg interessant. Wat ik wel mis is een argument waarom een wiel aan vervanging toe is. Wat is de reden? Omdat in geval van velgremmen het remmen gevaarlijk wordt? Of kan het wiel bij bij de velg op een gegeven moment zo dun worden dat het tijdens het fietsen openbarst en de banden (in mijn geval tubes) er vanaf lopen?
Mijn hoop is dat ik eigenlijk op het gevoel die dingen vol-le-dig kan afrijden. Ik merk zelf wel dat geleidelijk het remmen steeds slechter wordt (en dus dat er ooit een punt zal komen dat ik het gewoon te slecht vind). Mijn onzekerheid betreft alleen mogelijke acute incidenten tijdens het rijden zelf die ik als leek niet heb zien aankomen.
Heb wel eens een hol geworden velg door midden geremd. Dat gebeurde gelukkig onderaan een afdaling met flinke rotsen (waar ik vlak daarvoor nog met hoge snelheid overheen ging), maar het was wel even schrikken. Moet wel zeggen dat dit op de MTB was, met HS33 remmen (de combi gruis en hydraulische druk maken deze remmen tot ware velgenvreters).
Zou ze dus zeker niet helemaal oprijden. Mss dat je met een schuifmaat kunt nagaan hoeveel "vlees" er nog wel zit op de velg (al zou ik daar ook niet weten wat de kritieke waarde is)
Zou ze dus zeker niet helemaal oprijden. Mss dat je met een schuifmaat kunt nagaan hoeveel "vlees" er nog wel zit op de velg (al zou ik daar ook niet weten wat de kritieke waarde is)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Volgens mij moet je het artikel eens goed lezen:JazzHands schreef: ↑21 apr 2022 11:51Erg interessant. Wat ik wel mis is een argument waarom een wiel aan vervanging toe is. Wat is de reden? Omdat in geval van velgremmen het remmen gevaarlijk wordt? Of kan het wiel bij bij de velg op een gegeven moment zo dun worden dat het tijdens het fietsen openbarst en de banden (in mijn geval tubes) er vanaf lopen?
Mijn hoop is dat ik eigenlijk op het gevoel die dingen vol-le-dig kan afrijden. Ik merk zelf wel dat geleidelijk het remmen steeds slechter wordt (en dus dat er ooit een punt zal komen dat ik het gewoon te slecht vind). Mijn onzekerheid betreft alleen mogelijke acute incidenten tijdens het rijden zelf die ik als leek niet heb zien aankomen.
Als het remvlak te veel slijt, zullen de remeigenschappen aanzienlijk verminderen, de stijfheid van je velg lager worden en – in het geval van clinchers – de kans vergroten op een binnenband die naar buiten klapt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zijn dit tubes? Met tubes is het wel iets minder kritiek dan met carbon clinchers. Alsnog gaan deze het een keer begeven natuurlijk. Maar met tubes blijft de band wel op de velg liggen als deze velgrand het plaatselijk begeeft. Met clicher banden gaat op dat moment ook vrijwel zeker compleet van de velg klappen, waarbij een crash vrij waarschijnlijk is.
Ik zou er geen col meer mee afdalen ( hitte ) in ieder geval.
Ik zou er geen col meer mee afdalen ( hitte ) in ieder geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Heb afgelopen najaar mijn carbon velgen helemaal opgereden. Er onstonden scheurtjes/gaatjes in het remvlak. Dan weet je dat zelfs de vlakke ritjes onverantwoord worden. Had het al tijdig gezien dat de remvlakken slecht werden en daarom de laatste maanden de velgen zeer vaak gecheckt om ellende te voorkomen.
Dat was precies mijn hypothese ook, dat je het op het blote oog aan ziet komen. Toch lijken de voorbeelden van Lcsmet en 53x11 in dit draadje dit wel tegen te spreken.metor schreef: ↑21 apr 2022 14:50 Heb afgelopen najaar mijn carbon velgen helemaal opgereden. Er onstonden scheurtjes/gaatjes in het remvlak. Dan weet je dat zelfs de vlakke ritjes onverantwoord worden. Had het al tijdig gezien dat de remvlakken slecht werden en daarom de laatste maanden de velgen zeer vaak gecheckt om ellende te voorkomen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bij een draadband zal de druk van de band de remranden uit elkaar doen klappen wanner ze te dun zijn en dat is echt catastrofaal. Bij een tube is de druk van de band niet direct op de velgrand maar boven de velgrand, dus ik denk dat er dan geen catastrofale klapper volgt. Maar goed dat kunnen we hier als forumleden niet uitsluiten natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!