25 mm banden
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Dat is zeker aan te raden. Sterker nog, 28mm bandjes zijn nog prettiger. Ik gebruik hiervoor een speciaal aangeschaft setje Continental gatorskins (bestaan inmiddels niet meer, maar na iedere kasseienrit haal ik ze weer van de wielen af, en hang ik ze weg).
Hoogstens 5,5 bar erin, en gegarandeerd dat je makkelijker over de keien rijdt dan met reguliere bandjes.
Wel gek eigenlijk dat we allemaal moeilijke parcoursen opzoeken, en dan van alles aanschaffen om het zo makkelijk mogelijk te maken![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Hoogstens 5,5 bar erin, en gegarandeerd dat je makkelijker over de keien rijdt dan met reguliere bandjes.
Wel gek eigenlijk dat we allemaal moeilijke parcoursen opzoeken, en dan van alles aanschaffen om het zo makkelijk mogelijk te maken
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Naar mijn idee heeft 25 mm ( zeker achter ) voordelen.
De rolweerstand is niet hoger, eerder lager en iets meer comfort.
De rolweerstand is niet hoger, eerder lager en iets meer comfort.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4811
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
meer comfort, en ook nog meer grip. Dit doordat je een lagere druk kan rijden zonder een stootlek te riskeren
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Toch snap ik 'm niet: je rijdt met minder druk, meer grip en tóch minder rolweerstand??
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Op een 100% effen oppervlak gaat dat op (bijv. op de baan). Maar de 'echte' praktijk is weerbarstiger.
Naief zou je bijvoorbeeld zeggen dat je met een winkelwagentje met weinig weerstand over de kasseien gaat. Het tegendeel is waar: hij stuitert alle kanten op.
Op de MTB in het bos heb je de minste rolweerstand met een laag aantal bar (en is ook goed qua comfort en grip).
Punt is dat de band zich voldoende moet kunnen vormen (maar ook weer niet te veel) om oneffenheden op te vangen en zo de minste rolweerstand te hebben.
Naief zou je bijvoorbeeld zeggen dat je met een winkelwagentje met weinig weerstand over de kasseien gaat. Het tegendeel is waar: hij stuitert alle kanten op.
Op de MTB in het bos heb je de minste rolweerstand met een laag aantal bar (en is ook goed qua comfort en grip).
Punt is dat de band zich voldoende moet kunnen vormen (maar ook weer niet te veel) om oneffenheden op te vangen en zo de minste rolweerstand te hebben.
Het gaat 'm niet met hoeveel mm2 contact je hebt met het wegdek. Het gaat 'm om de omtrek van de ovaal van rubber waarmee je contact hebt. Om de hoeveelheid rubber die aan het vervormen is. Daarbij is een perfect ronde cirkel beter dan een scherpe ovaal. Hoe breder de band hoe beter dus de cirkel van rubber waarmee je contact hebt met het asfalt gevormd is.
Daarnaast wordt vooral bij kasseien minder energie verspild. Met een smalle band op hoge druk springt je wiel alle kanten op. Je hebt veel energie nodig om je fiets in het spoor te houden. Met een wat bredere band die minder druk heeft (en ook met een wat soepeler frame) rijdt je fiets beter rechtuit waardoor je minder zijdelingse beweging (=verspilde energie) hebt. Daarnaast raak je minder vermoeid van de schokken.
Daarnaast wordt vooral bij kasseien minder energie verspild. Met een smalle band op hoge druk springt je wiel alle kanten op. Je hebt veel energie nodig om je fiets in het spoor te houden. Met een wat bredere band die minder druk heeft (en ook met een wat soepeler frame) rijdt je fiets beter rechtuit waardoor je minder zijdelingse beweging (=verspilde energie) hebt. Daarnaast raak je minder vermoeid van de schokken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ben zelf ook van de lage bandenspanning, dat komt dan ook door mijn MTB achtergrond. Ik vroeg me altijd al af waarom je 9 bar in je band zou pompen.
Nu ik een jaar race ervaring heb merk ik dat mijn ideale spanning 6-6.5 voor en 6.5-7 achter is ik ben 80 kilo.
Ik rijd wel redelijk wat stukken over goed gelegde klinker (scheveningen-katwijk).
Maar ook op asphalt vind ik het prima. Ga je ineen bocht onverhoopt over een steentje schiet je wiel niet meteen weg. Mat staand hard aanzetten blijft je wiel veel beter op de grond.
Lage spanning is ook wennen je moet er mee leren rijden, laat een racefietser op een mtb stappen en vraag hem te sprinten, dan zie je de de vering maximaal in en uit gaan, vraag het dan een ervaren MTB'er en het is maximaal de helft.
Nu ik een jaar race ervaring heb merk ik dat mijn ideale spanning 6-6.5 voor en 6.5-7 achter is ik ben 80 kilo.
Ik rijd wel redelijk wat stukken over goed gelegde klinker (scheveningen-katwijk).
Maar ook op asphalt vind ik het prima. Ga je ineen bocht onverhoopt over een steentje schiet je wiel niet meteen weg. Mat staand hard aanzetten blijft je wiel veel beter op de grond.
Lage spanning is ook wennen je moet er mee leren rijden, laat een racefietser op een mtb stappen en vraag hem te sprinten, dan zie je de de vering maximaal in en uit gaan, vraag het dan een ervaren MTB'er en het is maximaal de helft.